A UX és vásárlási élmény szerepe a konverziós arány javításában

A felhasználói élmény a vásárlási élmény fontos része, ezért konverziós arányunk növelése érdekében nem árt alaposan meggondolni, hogy ebből a szempontból hogyan növelhetjük az általunk üzemeltetett weboldalak tekintetében.

Ilyen többek között a legnyilvánvalóbb példa kereskedők esetében például a megfelelő fizetési folyamat kidolgozása, a felhasználók a checkout során mintegy 68 százalékban félbehagyják például a vásárlást ami komolyan befolyásolja eladásainkat, így közvetlen hatással van nyereségünkre is.

 

 

Összegyüjtöttünk néhány hasznos tanácsot hogy segítséget adjunk, milyen szempontokat érdemes érvényesíteni a felhasználói élmény növelése érdekében.

 

A felhasználói élmény (User Exprerience, röviden UX) annak a folyamatnak a modellezését jelenti, amely azt hivatott optimalizálni, hogy látogatóink hogyan navigálnak oldalainkon, milyen elemek jelennek számukra az egyes betöltött oldalak esetén, vagy hogyan kereshetnek, és léphetnek további interakcióba velünk.

 

De melyek azok az optimalizációs lépések, amelyek UX szempontjából a leghatékonyabbak a konverziós arány növelésében?

 

 

Használjunk videókat a Landing Page-ünkön

A legtöbb landing page még manapság is igen sok szöveget tartalmaz, különösen azoknál a termékeknél figyelhető ez meg, ahol nagyon részletesen próbálják meg eladni a terméket a nehezen megszerzett látogatóknak a terméket, de nem biztos, hogy a rengeteg információ közé eldugott “call-to-action” a legjobb módja a konverzió növelésének, sőt. 

 

UX szempontjából és a vásárlóknak is megterhelő lehet, ha rengeteg szöveges információval találja magát hirtelen szemben. Szinte adja magát, hogy egy tökéletesre csiszolt termékbemutató videót helyezzünk ide.

 

Az egyre inkább videó központú internetes tartalmak trendjébe tökéletesen illő megoldással jelentősen növelhető a konverziós arány. Ha sikerül felhasználókat megragadó termék videóval feldobni a landing pagünket, egyes tanulmányok szerint akár 62 százalékkal növelhetjük a befejezett vásárlások arányát.

 

 

Megfelelően elhelyezett “Call to Action” gombok

Nem kell különösebb UX mágusnak lenni ahhoz, hogy belássuk, a megfelelően elhelyezett Call-To-Action, azaz felhívás gombok elengedhetetlenül fontosak a jó konverziós arány elérésében. Mindegy, hogy egy terméket vagy egy előfizetést szeretnénk eladni, elengedhetetlen, hogy a CTA a lehető legkönnyebben elérhető helyre és a legnyilvánvalóbb módon kerüljön ki az oldalra.

 

A UX filozófia szempontjából ezért a CTA gombokat lehetőleg úgy helyezzük el az oldalon, hogy azokat a felhasználók a lehető legkönnyebben, mindenféle interakció nélkül elérhesség. Természetesen itt figyelembe kell vennünk azt is, hogy számos felbontáson és készüléken jelenhet meg oldalunk, ezért ügyelnünk kell arra, hogy minden kijelzőn above-the-fold jelenjen meg a konverzióra lehetőséget adó interaktív elem.

 

Az NN Group UX szakértőinek kutatása szerint 84 százalékkal többen látják azokat a tartalmakat, amelyekhez a látogatóknak nem kell görgetniük, és ezeket a megállapításokat a Google saját kutatásai is megerősítették.

 

 

Az oldal betöltési sebessége

Szintén nem meglepő, de a felhasználói élmény, így végső soron a konverzió szempontjából is létfontosságú az oldal betöltési sebessége. Az, hogy mennyire megfelelően optimalizált az oldalunk betöltési sebessége, még a Google Keresési Rankünket is komolyan befolyásolhatja, éppen ezért nem árt megfontolni, hogy mennyi időt töltünk ennek kidolgozásával?

 

De mit nevezünk gyorsnak? Természetesen a lehető leggyorsabbat, de van néhány ökölszabály ebben az esetben is, amit nem érdemes figyelmen kívül hagyni. Az Akamai tárhelyszolgáltató és a Forrester több mint egy évtizede végzett alapos kutatásának megállapítása szerint már 2009-ben is sem voltak hajlandóak megvárni a felhasználók az oldal betöltését, ha az többet vett igénybe három másodpercnél. Ennél a pontnál a látogatóink közel fele már elhagyta az oldalakat.

 

A mobil felhasználóknál ez az elvárt betöltési idő még fontosabb, ugyanis a Google 2016-ban végzett kutatása szerint a mobil felhasználók 53 százaléka továbbáll abban az esetben, ha egy oldal betöltése többet vesz igénybe három másodpercnél.

 

A válasz ebben az esetben tehát igen pontosan három másodperc, de nem árt ezt a mutatót maximum két másodpercre lefaragni. Az alábbi eszközök segítségével magunk is megvizsgálhatjuk ilyen szempontból a saját oldalunkat:

 

Google’s PageSpeed Insights

GTmetrix’s Website Speed and Performance Optimization

Pingdom’s Website Speed Test

 

 

A weboldalunk átláthatósága - Olvasóbarát megjelenés

Sokszor hajlamosak vagyunk alulértékelni az olvashatósági szempontokat weboldalaink esetében, és helyenként mintha maguk az UX fejlesztéssel foglalkozó szakemberek is megfeledkeznének róla, pedig legalább olyan fontos, mint az eddigiek. A kemény munkával az oldalunkra terelt látogatókat olyan felülettel fogadni, amelyen nem tudják kisilabizálni, hogy mit kínálunk számukra, az elkövethető legnagyobb hibák egyike.

 

A véleményeket kellene elolvasniuk? Egy videót kellene megnézniük? Vagy egyből fogadjuk őket a CTA gommbal? Amennyiben nem egyértelműen és azonnal kivehető a tartalom, nem tudják majd, mit is kellene kezdeniük az oldalon.

 

Bár UX körökben és általában is tartja magát az az elfogadott nézet, hogy a látogatók hajlamosak egész egyszerűen levegőnek nézni az általunk írt szövegeket az oldalon (amiben akad némi igazság), ne feledkezzünk meg az olyan egyszerű trükkökről, mint hogy megfelelő méretű szövegeket helyezzünk el oldalunkon.

 

A Carnage Melon Egyetem és a spanyol Pompeu Fabra kutatói által készített tanulmány egyenesen azt javasolja, hogy használjunk legalább 18-as méretű fontokat az oldalunkon. Az The Effect of Font Size and Line Spacing on Online Readability című meglehetősen széles körű kutatás eredményei szerint olvashatóság és UX szempontjából legalább ekkora méretre van szükség, hogy a megfelelő hatékonysággal eljutassuk üzenetünket a fogyasztókhoz.

 

A betűméret mellett legalább olyan fontos, hogy vizuálisan a lehető legfrappánsabb módon tálaljuk landing pagünk tartalmát látogatóink számára. Amennyiben túl sok linkkel és navigációs elemmel “díszítjük túl” oldalainkat, kiöntjük a gyereket a fürdővízzel.

 

Egy felesleges linkektől és navigációs elemektől megszabadított landing page sokszor akár 30-40 százalékos konverziós arány növekedést eredményezhet, éppen ezért célszerű megfontolni, melyek a legszükségesebb elemek az érkezési oldalunkon, és nem árt kizárólag az elérendő céljainknak megfelelő elemeket felhasználni. 

 

 

Az ingyenes kiszállítás csodája

Nem feltétlenül a UX miatt, vásárlási élmény szempontjából e-kereskedőként csodákat érhetünk el néhány egyszerű trükkel is, mint például az ingyenes kiszállítás ígéretével. Egy jól látható, figyelemfelkeltő elemként elhelyezett “ingyenes kiszállítás” felirattal rengeteg új vásárlóra tehetünk szert, sokszor ugyanis éppen a szállítási költségek ismeretében állnak el a vásárlás befejezésétől.

 

Egy 2016-ban született tanulmány szerint a vásárlók kilencven százalékát komolyan elgondolkodtatja az ingyenes kiszállítás ígérete. Ez az opció, mint ösztönző erő, komolyan hozzájárulhat a konverziós arányunk növeléséhez és erősen megdobhatja a befejezett tranzakciók számát. Feltéve persze, ha elég gondot fordítunk erre, és megfelelően optimalizáljuk oldalunkon a fizetési folyamatainkat is.

 

 

Check-out, azaz optimalizált fizetési megoldás

A befejezett vásárlás ‒ ami legtöbb esetben már maga a konverzió ‒ egyik legfontosabb feltétele, hogy megfelelően optimalizáljuk a végső lépést, a check-out, azaz a fizetés folyamatát.

 

A statisztikák szerint a felhasználók 21 százaléka egész egyszerűen elakad ennél a lépcsőnél. Ennek számos oka lehet, ám a félbehagyott vásárlások legalább 24 százaléka, azaz közel negyede azért történik, mert a felhasználó figyelmét elvonja közben valami. Ezt a szám azonban jelentősen csökkenthető néhány UX szempont érvényesítésével.

 

Az első és legfontosabb, hogy ésszerű keretek között a legtöbb lehetséges fizetési opciót kínáljuk fel leendő ügyfeleink számára. Legyen szó hagyományos betéti kártyáról, hitelkártyáról, mobil tárcáról vagy egyéb fizetési megoldásról, ebben az esetben nem árt arra törekedni, hogy a lehető legszélesebb lehetőségeket kínáljuk fel vásárlóink számára.

 

A fizetési módok sokszínűsége mellett szintén lényeges, hogy a tranzakció befejezéséhez minél kevesebb lépésen keresztül vezessen út, nem véletlen, hogy az Amazon által kidolgozott egyklikkes check-out lehetősége világszerte hatalmas népszerűségnek örvend, és a felhasználók szinte mindenhol kedvelik a lehetőséget, hogy egyetlen gombnyomással vagy koppintással befejezhetik a folyamatot.

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM