5 dolog, amit a szezonális árazásról mindenkinek érdemes tudni
Attól függetlenül, hogy milyen piacon érdekelt az adott e-commerce vállalkozás, mindig vannak terheltebb és lazább időszakok az üzletmenetben. Sőt, sok internetes kereskedelemmel foglalkozó cég eleve szezonálisan működésre tervezett, vagyis profitjának jelentős része az év egy adott periódusában realizálódik. Ennek megfelelően árai is jelentősen változnak attól függően, milyen szezon van éppen.
A szezonális árazási stratégia lényege, hogy segít minimálisra csökkenteni a cash flow veszteséget a gyengébb, valamint maximalizálni a nyereségességet a csúcsidőszakokban.
Árazz és ismerd meg jobban a vásárlód!
A korábbi viselkedési mintázatok és vásárlási szokások különlegesen értékes analitikai adatok. Segítségükkel a célközönség szükségleteire szabott és ezáltal jövedelmezőbb kampányokat lehet létrehozni. A piac és a vásárlók szegmentálása alapján többféle árazási stratégiát érdemes alkalmazni, mindezek során pedig figyelembe venni a kereslet és a vevők igényeinek szezonalitását is.
Az árváltoztatás mindig egyfajta piackutatás is, hiszen ha figyeljük, hogyan reagálnak a piac különböző szegmensei, sőt az egyéni vásárlók, abból rengeteg értékes elemzési információhoz juthatunk. Ez persze nem jelenti, hogy az árváltoztatásokat megelőzően ne lenne szükség kiterjedt adatbázisra.
Használd ki a gyengébb és erősebb periódusokat!
A mindenkori árképzési stratégiának figyelembe kell vennie az kereslet szezonális ingadozásait. Vagyis a tervezéskor érdemes előre felosztani az évet gyenge, közepes és erős időszakokra. Egy gyengébb időszakban indított árakció a vevők vásárlásra ösztönzése révén növelheti a nyereségességet, míg csúcsidőszakban a különféle jutalmak felajánlása segíthet jobban kiaknázni a magas keresletből fakadó lehetőségeket.
Kísérletezni mindig érdemes. Így lehet jobban megismerni a célpiacot, megtalálni az egyensúlyt, és magas profitot elérni a szezonális árazás előnyeit kihasználva. Azt az egyensúlyt kell keresni, amiben az árengedmény nem arra buzdítja az ügyfeleket, hogy várják meg a csúcsidőszakot, és a jutalmak nem elidegenítik, hanem vonzzák a magasabb értékű terméket kereső vevőket.
Használd ki az ünnepi időszakokat!
A téli ünnepek minden e-kereskedőnek magától értetődő lehetőséget adnak arra, hogy jól tervezett árstratégiával megcsapolhassa a kiugróan magas karácsonyi vásárlási volument. A Black Friday és Szenteste közti időszak a legmegfelelőbb az ünnepi leárazásokra, ezek tervezését azonban érdemes már szeptemberben elkezdeni, hogy minden elő legyen készítve, és az ünnepi időszakban már csak a rendelések teljesítésére kelljen koncentrálni.
Ünnepi időszakban sem az árakció az egyetlen lehetőség: az olyan jutalmak, mint a megnövelt hűségpontok, a díszcsomagolás vagy a termékcsomagok adása szintén nagyon jó vevőcsalogatók, hiszen valós élethelyzethez kínálnak segítséget.
A karácsony utáni leárazási hullámot is meg lehet lovagolni, de alaposan fel kell mérni a konkurenseket, hogy milyen mértékű akció az, amivel nem veszélyeztetjük a jövedelmezőséget, de nagy piaci részesedést realizálunk. Ebben is segíthet egy olyan hatékony automatizált árfigyelő megoldás, amilyet a magyar fejlesztésű PriceKit szoftvercsomag tartalmaz, ezzel leveszi a manuális konkurenciafigyelés terheit a cégvezetők válláról.
Sikeres volt a tavalyi kampány? Használd újra!
Csak azért, mert valamit egyszer már használtunk, még nem feltétlen kell kidobni. Így van ez a marketingkampányokkal, és persze a hozzájuk kapcsolódó árakciók, de akár komplett árazási taktikák terén is. Ha a tavalyi dolgaink remekül mentek, érdemes az idei évben is implementálni őket, hiszen egy szezon alatt nem változik olyan mértékben sem a célpiac, sem a vásárlói viselkedés, hogy lehetetlenné tenné a sikert.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!