6x több értékesítés BNPL megoldás bevezetésével
Vezetői összefoglaló
2023. nyarán bevezésre került a kereskedői saját márkás BNPL a frissen indult, de nemzetközi terjeszkedést tervező okos kütyü kereskedő, a NanoMarket webáruházában.
A bevezetés utáni időszakban A/B teszt során mértük vissza a BNPL hatását, ami alapján az alábbi hivatalos számokat publikáljuk:
A partner
NanoMarket egy frissen indult magyar webshop, ahol jelenleg mobiltelefonok, okosórák és egyéb trendi műszaki cikkek kaphatók. A HPH Elektronic elektronikai termékek kiskereskedelmével csak online, azaz webáruházban kezdett el foglalkozni, fizikai üzletet a magas fix költségek miatt nem terveznek nyitni.
Missziójuk, hogy a legújabb technikai trendek szerinti termékek szakértőjévé váljanak Kelet-közép Európai szinten. Céljuk, hogy ezen a gyorsan változó piacon az újdonságok, modern okos eszközök hétköznapi értékteremtését és felhasználhatóságát transzparens és elfogulatlan módon mutassák be a vevők számára és a legjobb digitális értékesítési folyamaton keresztül, frusztráció nélkül, versenyképes áron biztosítsák ezek elérhetőségét.
Mindezt a régió minden országában.
Jelenlegi stratégiájuk, hogy TOP5 helyezésen belül tartják az áraikat a legkedveltebb mobiltelefonok piacán, ezzel piacrészt szerezve.
A probléma
A NanoMarket azzal keresett meg minket, hogy mint frissen induló webshop szeretné magát olyan szolgáltatásokkal is megkülönböztetni a piacon, mint a BNPL, amit a Cseh piacról már jól ismernek.
Ezen kívül az alábbi problémákkal küzdöttek:
- Induló webshopként a forgalmuk fő forrása a fizetett hirdetés, de azt tapasztalták, hogy a jelentős marketing költségvetésen keresztül megszerzett látogatók több, mint 95%-ka lemorzsolódott, azaz nem vásárolt
- Minden harmadik ügyfélszolgálati érdeklődő kereste a részletfizetési lehetőséget
- Nem nőnek elég dinamikusan, pedig az árazásuk piacvezető
A megoldás
2023. nyarán bevezettük a webshopban a NanoMarket márkás BNPL fizetési módot.
A cég vezetése a javaslataink alapján az alábbi verzióban vezette be a szolgáltatást:
A. Konstrukció: a vásárlók 4 egyenlő részletben tudják kifizetni a termékek árát, azaz 25% az önerő
B. Árazás: a cég vezetése úgy döntött, hogy nem kérnek díjat, sem kamatot a szolgáltatásért
C. Folyamat: négy lépéses folyamat mellett döntöttek valós idejű, azonnali és automatizált bírálattal, ami a vásárló számára mindössze 5-10 percet vesz igénybe, ellenben azonnali eredményt ad:
- Adatmegadás: csak és kizárólag az online szerződéskötéshez szükséges 5 adatot kérik be az ügyféltől, semmilyen más önbevallás alapú adatbekérés nincs
- Bankszámlakivonat elektronikus megosztás és bírálat: így valós banki adatokra épül az ügyfélminősítés -nincs semmilyen extra pdf vagy papír alapú dokumentum bekérés a folyamatban
- Online szerződéskötés: a transzparencia és a behajthatóság érdekében létrejön egy szerződés, amit elektronikusan aláír a vásárló
- Első részlet megfizetése: az első részlet jól ismert kifizetése bankkártyával
D. Funkcionalitás: a cég a teljes funkcionalitás bevezetése mellett döntött, ami keretében az alábbi komponensek jelentenek extrát a sztenderd BNPL csomagunkhoz képest:
- “Tudd meg fizethetsz e részletekben”:
- az a célja, hogy a webshopba érkező látogatók még a termék böngészés során egzakt információt kapjanak arra, hogy vásárolhatnak vagy sem részletekben, ha igen, akkor mekkora értékben
- termék oldalról indítható indikatív BNPL előbírálati folyamat,
- “Tegyél még terméket a kosaradba és fizess részletekben”:
- keresztértékesítésen keresztül a kosárméret növelése a cél
- azáltal, hogy a részletfizetés bizonyos esetben csak egy konkrét összeg felett érhető el, a kisebb értékű kosaraknál arra ösztönzi a vásárlót, hogy vegyen most még valamit, hogy elérje a minimum összeget, ami felett már 4 részletben is fizethet
- “Tegyél még terméket a kosaradba és fizess részletekben”:
Az esettanulmány módszertana
Javaslatunkra a a bevezetés utáni A/B tesztet csináltunk, azaz időszakot 2 részre bontottuk:
- Időszak “A”
- Időszak “B”
Mindkét időszakban tökéletesen egyeztek az alábbiak:
- termékkör
- árazás
- marketing költségvetés
- alkalmazott marketing csatornák és hirdetések struktúrája
- egyéb fizetési módok
A két időszak abban tér el, hogy “A” időszakban nem volt bekapcsolva a BNPL, “B” időszakban be volt kapcsolva.
Az esettanulmány mérési pontjai
Napi riportot készítettünk, amin keresztül a partnerünk teljes értékesítési tölcsérét napi szinten nyomon tudtuk követni:
- Átkattintás (CT, click-through): hirdetésből hányan kattintanak át a webshopba
- Látogatók száma (Visitors): adott időszakban hány egyedi felhasználója van a webshopnak
- Kosárba rakási arány (Add-to-cart rate): látogatók hány százaléka tesz a kosarába legalább 1 terméket
- Átlagos termékszám/kosár (Average number of products in cart): hány darab termék van a kosárban átlagosan
- Értékesítési konverzió (Sales conversion rate): összes látogatóból hány százalék vásárol
- Kosárelhagyási arány (Shopping cart abandonment rate)
- Átlagos kosárérték (Average order value, AOV)
- Fizetési mód eloszlás (Payment method penetration)
Az esettanulmány eredménye
A “B” időszakban, amikor elérhető volt a BNPL ezt tapasztaltuk az “A” időszakhoz képest:
- 10%-kal többen kattintottak át a webshopba a Facebook hirdetésből
- 2.2x nagyobb a kosárba rakás arány
- 6.5x magasabb az értékesítési konverzió
Ellenben az előzetes várakozásokkal ellentétben nem sikerült érdemi hatást kiváltani ezen a két ponton:
- Átlagos kosárérték: nincs változás
- Átlagos termékszám/kosár: nincs változás
Tehát összességében elmondható, hogy a “B” időszakban, amikor a BNPL elérhető volt kétszer annyian tettek kosárba terméket és szignifikánsan több vásárlást fejeztek be (6.5x), ami azt mutatja, hogy nem csak a vásárlási folyamat indítási kedvet hozta meg a BNPL, hanem többen is fejezték be a folyamatot, mindezt változatlan marketing költségből.
A 10 %-kal magasabb átkattintási aránynak csak egy magyarázatot találtunk, mégpedig azt, hogy abban az esetben, ha a vásárlók már a hirdetésben szembesülnek a BNPL ajánlat egyedi előnyeivel és látják a konkrét termék esetén elérhető konkrét részletfizetési ajánlatot, akkor nagyobb arányban kattintanak át a webshopba.
Tehát egyértelműen új értékesítést, új vásárlót hozott a BNPL a NanoMarketnek, viszont nem tudott hatni a keresztértékesítésre.
A partnerünk értékelése
Ondrej Hajdunak feltettünk néhány kérdést, amire adott válaszokból idézünk most.
1.Hogy értékeli a BNPL bevezetését?
“Egyértelműen növelte a cégem értékesítését, ráadásul nem lett több a kiadásom.”
2. Milyen előnyeit látja a BNPL-nek?
“Csehországban ez már egy ismert fizetési mód, arra számítok, hogy hamarosan Magyarországon is el fog terjedni, addig is én előnyt szeretnék abból kovácsolni, hogy a mi webshopunkban már elérhető!”
3. Miért a BNPL-t választotta és nem az áruhitelt?
“Az online térben a 20-40 % kamatozású konstrukciók nem működnek, én pedig ilyen árversenyben nem tudom és nem is akarom kigazdálkodni azt a 8-10 %-kot, amit áruhitelezők elkérnek tőlem egy 0%-kos konstrukcióért cserébe. Ez egyszerűen nem fér bele az árrésembe. Arról már nem is beszélve, hogy ha azt mondom a webshopomról, hogy az innovatív és trendi termékek online piaca akar lenni, akkor részletfizetési mód kapcsán is a legmodernebbet akarom biztosítanom.”
4. Várakozásaihoz képest milyen eredmények születtek az A/B teszt során?
“Bevallom azon nem lepődtem meg, hogy javult a marketing kampányaink hatékonysága és így az értékesítés. De az pozitív értelemben meglepett, hogy kétszer annyi látogató tett a kosárba terméket és ennyit javult a kosárelhagyás. Még látok pontokat, amin lehet javítani a és még jobbak lesznek az eredmények.”
Vásárlói értékelés
“Elégedett voltam a menetével. Egyszerű volt, korrekt, hogy nincs kamat, nincs THM, nincs díj. Talán 5-10 perc lehetett a folyamat. Már több barátomnak, ismerősömnek ajánlottam.” (G. Viktor)