A 4 legfontosabb árindikátor, amit mindenképp ismerned kell
Napjaink digitális világában gyakorlatilag minden kereskedő monitorozza a versenytársait. Mindenki figyel mindenkire, és ez természetesen főként az árazás tekintetében jelentőségteljes tény. Az árak figyelése a piactereken belül és azokon túl is kulcsfontosságú az üzleti sikerhez. Az ehhez szükséges eszközök iránti igény így egyre nagyobb, és ma már nagyon fejlett döntéstámogató megoldások állnak a kereskedők rendelkezésére.
Habár ezek, az árazást segítő szoftveres eszközök a munka jelentős részét elvégzik a kereskedő helyett, fontos megérteni, milyen árindikátorok játszanak kulcsszerepet az árazás során. Már csak azért is, hogy tudjuk, milyen paramétereket érdemes figyelni, illetve melyekre érdemes figyelmeztetéseket, alerteket beállítani. Alább a 4 legfontosabbat emeltük ki.
1. A termék adott időn belüli átlagára
Az e-kereskedelmi piacok világszerte nagyon telítettek, ráadásul ezzel párosul az a folyamatos vásárlói elvárás, hogy ami az interneten kapható, az legyen olcsóbb, mint amennyiért a fizikai boltok polcain találkozunk vele.
Így a kereskedők között szinte vérre menő árverseny alakul ki, ami az árerózió jelenségéhez vezet, vagyis a konkrét termékek átlagos ára jelentősen csökken az adott időszakban. Kulcsfontosságú annak ismerete, hogy milyen körülmények között fordulhat elő az árerózió, ezért kell folyamatosan figyelemmel kísérni a felkínált árak alakulását. Az eladások volumenének növekedésének mindig kompenzálnia kell azt az elmaradt hasznot, ami akciózásnál az alacsonyabb árból ered. Máskülönben abba a csapdába eshet a kereskedő, hogy hiába nő a forgalom, az üzlet nem generál (elegendő) profitot, hiszen saját hasznát már nem termeli meg. Ingyen pedig senki sem dolgozik. Ennél a pontnál pedig stratégiai szemlélettel érdemes továbbszámolni, hogy a volumennövekedés mekkora extra terhet nyújt az operáció számára.
2. A piac szereplőinek viselkedési mintázatai
Kereskedőként az egyik legfontosabb információ az, hogy kik az adott piaci szegmens erős szereplői, kik azok, akik kereskedőként a legfőbb versenytársaink. Meg kell figyelnünk, hogyan viselkednek ezek a konkurens cégek bizonyos helyzetekben, mi vagy ki befolyásolja viselkedésüket. Belemennek-e a játékba, ha merészet húzunk egy akcióval? Figyelnek-e minket? Másokat figyelnek? Gyorsan vagy konzervatívabban változtatják áraikat? A mennyiségre mennek vagy a profitjukat maximalizálják? Felszállnak-e a Black Friday-vonatra? Kik a mi üzletünk számára azok, akiket követni érdemes, kiket hagyhatunk figyelmen kívül? Ismerd barátodat, és ismerd jobban ellenfeledet - a mondás sehol sem lehet igazabb, mint az e-kereskedelemben.
3. A versenytársak főbb jellemzői
Ha üzleti pozíciónk javítása és a növekedés előmozdítása a cél, a siker érdekében össze kell hangolni a vágyainkat a reális lehetőségeinkkel. Ezért fontos, hogy összehasonlítsuk a saját árakat és értékesítési eredményeket a mi üzletünk szintjéhez hasonló versenytársakkal. Erre ma már fejlett és jól használható szoftverek állnak rendelkezésre, mint például a magyar fejlesztésű PriceKit. Nem ipari kémkedésről van szó természetesen, hanem a nyilvánosan hozzáférhető információk összegyűjtéséről, elemzéséről és az adatok felhasználásáról. Mindazonáltal bármilyen árazási stratégiát tesz is magáévá egy kereskedő az árversenyben, mindig arra érdemes törekedni, hogy haszonkulcsait ne kelljen túlzottan csökkenteni.
4. Az idő dimenziója
A versenytársaknál tapasztalt áringadozások elemzésekor mindig szükséges, hogy ellenőrizzük, ezek dátumilag megegyeznek-e az akciók, leárazások, akciók időpontjával vagy nem. Sőt menjünk tovább: látni fogjuk, hogy nemcsak a naptár fontos ebben az aspektusban, de egyéb idővel kapcsolatos tényezők is hatnak, amik befolyásolják az árakat és az eladások volumenét. Az olyan nagy piactereken, mint az Amazon, például napon belül is komoly áringások lehetnek, és a kereslet hirtelen megnövekedése is részben előre jósolható.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!