A digitális transzformáció az e-kereskedelemben

A digitális transzformáció alapjait tárgyaló cikkünket után ezúttal a folyamatnak az e-kereskedelmi cégek működésére gyakorolt hatásait tekintjük át.

Növekvő e-kereskedelmi forgalom, megváltozott fogyasztói igények

Mint tudjuk, tavaly jelentős mértékben bővült az e-kereskedelmi piac: a Statista adatai szerint az online kereskedelmi forgalom 2020-ban a globális kiskereskedelmi forgalom 18 százalékát tette ki, ami több mint 30 százalékos növekedést jelent a 2019-es évhez képest. (Bár a növekedésben természetesen komoly szerepet játszott a Covid-19 járvány, az elemzők várakozásai szerint ez a tendencia, ha nem is ilyen mértékben, de a jövőben is folytatódni fog.) A forgalom robbanásszerű növekedésével egyidejűleg a fogyasztói szükségletek is változtak: a vásárlók elvárják például, hogy a kereskedők mindig naprakész információval szolgáljanak számukra, hogy mobileszközökkel is lebonyolíthassák a vásárlásaikat, és egyre nagyobb igény mutatkozik az omnichannel értékesítés iránt.

Az így kialakult, minden eddiginél kiélezettebb versenyhelyzet új logisztikai, informatikai és vállalatvezetési kihívások elé állította az online kereskedelemmel foglalkozó vállalatokat. Ha az e-kereskedők meg akarják tartani vásárlóikat, működésük valamennyi területén naprakész megoldásokat kell keresniük, és alkalmazniuk kell a legújabb technológiai fejlesztéseket – vagyis sikeres digitális transzformációt kell végrehajtaniuk. Vessünk hát egy pillantást a digitális transzformáció néhány elemére, ami számottevő piaci előnyhöz juttathatja az online kereskedelmi vállalkozásokat!

1. Fej nélküli kereskedelem

Az úgynevezett fej nélküli, azaz az online platformok front-end megjelenítési felületeit és back-end kiszolgáló rendszereit egymástól elválasztó kereskedelmi modell nagyfokú rugalmasságot biztosít az e-kereskedelmi cégek számára. A modell alkalmazásával az egyes felhasználói felületek (például az e-kereskedelmi cégek különböző nyelvű platformjai) egyedileg fejleszthetőek és változathatóak, miközben az adatokat egy egységes kiszolgáló rendszer szolgáltatja különböző alkalmazásprogramozási felületek, azaz API-k (Application Programming Interface) segítségével. A fej nélküli kereskedelmi modell emellett keresőoptimalizálási szempontból is optimális választás, valamint azt is lehetővé teszi, hogy a felhasználók több különböző eszköz (számítógép, okostelefon, tablet) egymást követő használatával bonyolítsák le online tranzakcióikat.

2. Big data

A mesterséges intelligenciára és a gépi tanulásra épülő adatgyűjtésnek és elemzésnek köszönhetően az e-kereskedelmi cégek célzott hirdetéseket küldhetnek és személyre szabott ajánlatokat kínálhatnak vásárlóiknak, amivel nem csak a forgalmukat növelhetik, de kiemelkedő vásárlási élményt is nyújthatnak. Bár ez a fajta adatgyűjtés felvet bizonyos adatvédelmi kérdéseket, a legnagyobb piaci résztvevők folyamatosan dolgoznak e problémák kiküszöbölésén: a legismertebb adatvédelmi kezdeményezésnek a Google 2020-ban elindított adatvédelmi homokozója tekinthető.

3. Konverzióoptimalizálás

A konverzióoptimalizálás (angol rövidítéssel CRO – Conversion Rate Optimalization) legalább akkora szerepet játszik az e-kereskedelmi vállalkozások sikeres működésében, mint a keresőoptimalizálás: míg a keresőoptimalizálási technikák a kívánt weboldalakra irányítják a felhasználókat, a jól megválasztott CRO stratégia segít, hogy a látogatókból vásárlók váljanak. A konverzióoptimalizálás során a fejlesztők folyamatosan kisebb-nagyobb változtatásokat eszközölnek az e-kereskedelmi platformok felhasználói felületein, hogy vásárlásra ösztönözzék a látogatókat; ez a módszer joggal nevezhető a digitális transzformáció egyik iskolapéldájának, hiszen csakis egyfajta folyton új megoldásokat kereső, kísérletező hozzáállással valósítható meg sikeresen.

4. Alternatív fizetési megoldások

Mivel az online tranzakciók lebonyolítása során a hitelkártyák mellett egyre elterjedtebbek a különféle alternatív fizetési megoldások, valamennyi e-kereskedelmi cégnek érdemes fontolóra vennie az alkalmazásukat. A vásárlók körében külföldön különösen népszerűek a BNPL (Buy Now, Pay Later! – Vásárolj most, fizess később!) szolgáltatások, azaz a kamat és kezelési díj mentes áruhitelek, és – ha lehetőségük nyílik rá – egyre többen fizetnek a blokklánc technológiára épülő kriptovalutákkal is.

5. AR technológia

A kiterjesztett valóság, azaz AR (Augmented Reality) technológia alkalmazása szintén különleges vásárlói élményt a felhasználók számára, mivel lehetővé teszi, hogy a vásárlók konkrét képet alkossanak az érdeklődésüket felkeltő árucikkekről. A technológia elsősorban a lakberendezési cikkeket kínáló e-kereskedelmi vállalatok körében elterjedt, de számos ruházati terméket kínáló cég is fejlesztett már olyan okostelefonos alkalmazást, amelynek segítségével a vásárlók a kiterjesztett valóságban gyakorlatilag felpróbálhatják az egyes ruhadarabokat.

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM