A logisztikai költség és az ár összefüggése

Közép és hosszú távon a kiváló árképzés egy kereskedelmi cég esetében az egyik, sőt talán a legfontosabb sikerkritérium. Ez amilyen egyszerűen hangzik, valójában éppen annyira bonyolult. Sok követelménynek kell megfelelni: helytállni a piacon, a vevők számára kedvezőnek lenni, versenyezni a konkurens cégekkel, elegendő profitot termelni ahhoz, hogy fenntartható legyen a működés és így tovább. Igen sok szempontot kell figyelembe venni, a körülmények pedig bármikor, hirtelen változhatnak meg.

De a fentieken kívül is van még egy nagyon fontos szempont, ami kulcsszerepet játszik az árazásban: mégpedig a logisztika.

Közgazdaságtanilag a logisztika legfőbb célja, hogy minimalizálja az összköltséget a szükséges kiszolgálási színvonal biztosítása mellett. Éppen ezért erős ráhatással van a cég működésére: a jövedelmezőségre, a fogyasztók elégedettségére, a piaci részesedésre, és persze legfőképp magára a teljes logisztikaköltségre. Mutatjuk, hogy pontosan melyek ezek, és hogyan függenek össze a végső árral.

Szállítási költségek
Ide értendő minden, a szállításhoz kapcsolódó költség. Mérhető teljes egészében vagy szegmensenként: például vevőnként, termékenként, bejövő vagy kimenő árukra vonatkozó költségként.

Kiszolgálási színvonal – Az elmaradt értékesítés költsége
Azt a vevőköltséget méri, amit a nem megfelelő kiszolgálási színvonalból adódó elmaradt értékesítés okoz.

Információs költségek és a rendelés-feldolgozás költségei
Ide soroljuk a belső és külső kommunikációs költségeket, valamint a rendeléssel kapcsolatos költségeket: rendelés-bevitel, rendelés-feldolgozás, rendelés-továbbítás.

Raktározás költségei
Ezt további két csoportra lehet osztani: kibocsátási- és tárolási költségekre. Az előbbi a termékek be- és kitárolásához szükséges költségeket jelenti, míg az utóbbi a raktár fenntartásának költségeihez kapcsolódik. 

Készletezési költségek
Ezek azok a költségek, amelyek együtt mozognak a készletszinttel. Ide is több fontos költségtípust sorolunk: például a készlethez kapcsolódó szolgáltatások költségeit, a tárolási hely költségeit és a készlet kockázati költségeket (pl. biztosítás).

A logisztikai rendszer működésére és költségeire jelentős hatással van, ha áremelés vagy árcsökkentés történik. Hiszen, ha például megnövekszik a kereslet egy termék iránt, akkor a szállítási költségek is nőnek. Ezek alapján elég egyértelmű, hogy amennyiben nőnek a vállalatnak a logisztikai költségei, a legtöbb esetben szükséges az árstratégiájukat megváltoztatni, a piaci árat növelni, különben nem lesz számukra nyereséges az eladás. 

Amikor a cég a kiszolgálási színvonalról, árról hoz döntéseket, kénytelen a fogyasztó és piaci igények mellett a logisztikai költségek nagyságát is figyelembe venni. Persze, nem külön-külön, hanem a logisztikai költség teljes egészét kell vizsgálni. Erre azért van szükség, mert logisztikai költségek között szoros összefüggések állnak fenn, tehát amikor egyes költségek csökkennek, azokkal alapvetően magukkal vonják más költségek megnövekedését. Tehát célszerű meghatározni egy olyan optimális árat, szintet, amit a vállalatok megfelelően tudnak követni.

Az optimális árak meghatározásában komoly segítség lehet egy olyan árazást támogató szoftveres megoldás, amilyen a magyar fejlesztésű PriceKit, ami az árazás komoly feladatának oroszlánrészét képes levenni a kereskedő válláról. Így ő azzal foglalkozhat, amivel igazán szeretne: üzletének, vállalkozásának fejlesztésével!

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM