A személyes átvétel előnyei és hátrányai

Bár az online vásárlás kiemelkedő mértékben nőtt az elmúlt években, sokan még mindig ragaszkodnak a megrendelt termék személyes átvételéhez.

Miért szeretik a vevők a személyes átvételt? És hogyan fordíthatjuk a javunkra?

 

Hatalmas mértékben nőtt az e-kereskedelem aránya az elmúlt években Magyarországon is, elsősorban azért, mert a fogyasztók szerint kényelmes a vásárlás, áttekinthetőbb a kínálat, sőt, sok esetben az online vásárlás olcsóbb.

A kutatások szerint azt, hogy a vevők mennyire érzi kényelmesnek a vásárlást, több két tényező befolyásolja: milyen könnyen tudja megtalálni, kosárba tenni és megrendelni a kívánt terméket, milyen fizetési módok állnak rendelkezésr, milyen gyorsan kapják meg az online rendelt árut és mennyire rugalmas a kiszállítás vagy az átvétel. 2020 óta - amikor látványosan ugrott meg az online vásárlók aránya, és megjelentek az addig nem látott csoportok is, például a nyugdíjasok - pedig új szempont lépett be az e-kereskedelembe: a biztonságos, személyes kontaktust nem igénylő vásárlás.

Ha jól működik, akkor a webes vásárlás folyamata hatékony, gyors és néhány egyszerű lépésből áll. Az online böngészés és esetleg árösszehasonlítás után a vevő választ egy webshopot, ott kosárba helyezi a terméket, és kiválasztja a számára legmegfelelőbb fizetési és szállítási/átvételi lehetőséget.

Egy webáruház szolgáltatásainak értékelésekor tehát óriási szerepet kap a többféle fizetési mód, a többféle átvételi és kiszállítási lehetőség. Emiatt a online üzletek egy része az utóbbi években egyre több átvételi/szállítási módot vezetett be, gyakran még a kisebb webshopok is legalább háromféle lehetőséget kínálnak, amelyek közt a futárszolgálat és a csomagponton való átvétel is szerepel.

 

Személyes átvétel: a Z generáció szereti

Ugyan a fiatalabb generációk nagyobb aránnyal vesznek részt az online/mobilos vásárlásban, a Z generáció tagjai kifejezetten kedvelik a fizikai boltokat is. Egy kutatás szerint 73 százalékuk szereti személyesen, az üzletben megnézni és megismerni a termékeket, és egyfajta offline kikapcsolódás számukra a nézelődés a boltokban. Előzőleg online tájékozódnak, de gyakran az üzletben ellenőrzik a terméket.

A kiszállításnál azt tartják jónak, ha nem muszáj otthon vagy a munkahelyen várni a futárt, hanem például automatában, Posta ponton stb. vehetik át a csomagot. Ám sokan közülük a személyes átvételt kedvelik, hogy lehetőségük legyen a maga fizikai valójában megnézni azt, amit rendeltek (például ruhákat, kiegészítőket).

Nem nehéz belátni hogy minél több átvételi módot jelenítünk meg a webshopbban, és minél több átvételi helyet biztosítunk, annál több potenciális vásárlónk lehet.

 

A személyes átvétel előnyei

Webáruházak esetén valódi személyes átvételnek csak a fizikai boltban, telephelyen, partnernél, bérelt raktárban, átvételi ponton történő számít, a csomagautomata használata nem. Személyes átvételnél maga utazik oda és vevő veszi fel a rendelt termékeket egy előre megadott címen.

A vásárlóknak azért előnyös a személyes átvétel, mert a legtöbb esetben ilyenkor nem kell kisebb összegű rendelésnél sem szállítási díjat fizetni, vagyis olcsóbb a vásárlás. Rugalmasabban alakítható a napi program, nem kell egy adott helyen a futárt várni. És persze sokszor gyorsabban is jut hozzá a csomaghoz, ha a termékeket webáruházban rendeli meg, de személyesen veszi át.

Amennyiben a webshopnak vannak fizikai üzletei, a személyes átvételkor lehetőség nyílik marketingtevékenységre és értékesítésre is. Például cipőbolt esetén személyesen kínálhatunk kiegészítő terméket, a cipőhöz illő kiegészítőket, a cipő ápolására szolgáló termékeket, vagy olyan plusz szolgáltatást (például impregnálást), amelynek segítségével a termék tovább megőrzi a minőségét.

Adhatunk - mondjuk első vásárlóknak vagy nagy értékű terméket vásárlóknak - szóróajándékot. Felkínálhatjuk, hogy a vevő - amennyiben még nem tette meg - lépjen be a törzsvásárlók közé vagy iratkozzon fel hírlevélre, amelyből hamarabb megtudhatja az induló akciókat. Információkat nyújthatunk a készletről.

 

A személyes átvétel hátrányai

Az első mindjárt az, hogy ha csak nem országos, minden 10 ezer főnél nagyobb településen jelen lévő üzletláncról van szó, a személyes átvételnek földrajzi korlátai vannak. Ezt részben partnerekkel át lehet hidalni. Kisebb webshopok élnek időnként azzal a lehetőséggel, hogy beszállítóiknál vagy partnereiknél személyesen is átvehető a termék. Ha lokálisan ismert az üzlet, és helyben van a vevők nagy része is, a személyes átvétel megoldható.

Előfordulhat, hogy az átvevőpontot nem könnyű megközelíteni (még a nagyvárosokban vagy Budapesten sem).

Ha a helyszínen nem zajlik bolti értékesítés, akkor lemondhatunk az upsell, cross-sell lehetőségéről.

A személyes átvétel, különösen forgalmas időben, ünnepek, akciók idején megoszthatja az üzletben dolgozók figyelmét, lekötheti a kapacitás egy részét. És mindenképpen biztosítani kell a megrendelt termékek boltba szállítását.

Ennek ellenére nem érdemes azonnal lemondani a személyes átvétel opcióról, a benne rejlő üzleti lehetőségek miatt.

 

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyenesen! 

Kipróbálom