A UX és a vásárlási élmény szerepe a konverziós arány javításában
A felhasználói élmény a vásárlási élmény fontos része, amely befolyásolja az eladást, és ezáltal közvetlenül hatással van a profitra is. Cikkünkben felsoroljuk, hogy UX szempontból melyek azok az optimalizációs lépések, amik a leghatékonyabbak a konverziós arány növelésében.
Tudtad, hogy a felmérések szerint a félbehagyott vásárlások legalább 24 százaléka, azaz közel negyede azért történik, mert a felhasználó figyelmét elvonja közben valami? Pedig ez a szám jelentősen csökkenthető lenne néhány UX szempont érvényesítésével.
De mi is az a UX? A felhasználói élmény (User Exprerience, röviden: UX) annak a folyamatnak a modellezését jelenti, amely azt hivatott optimalizálni, hogy látogatóink hogyan navigálnak oldalainkon, milyen elemek jelennek számukra az egyes betöltött oldalak esetén, miként kereshetnek, valamint hogyan léphetnek további interakcióba velünk.
Az alábbiakban összegyüjtöttünk néhány hasznos tanácsot, amelyek segítségével javíthatod weboldalad felhasználói élményét!
Használj videókat a landing page-en
A legtöbb landing page még manapság is igen sok – túl sok – szöveget tartalmaz. És a rengeteg információ közé eldugott CTA közel sem biztos, hogy eléri a célját, sőt.
UX szempontjából a vásárlóknak megterhelő lehet, ha tengernyi mennyiségű szöveggel találja magát szemben. Mi a megoldás a szövegtenger megtörésére? Egy tökéletesre csiszolt termékbemutató videó!
Az egyre inkább videó központú internetes tartalmak trendjébe tökéletesen illő megoldással jelentősen növelhető a konverziós arány. Ha sikerül a felhasználókat megragadó termékvideóval feldobni a landing page-et, egyes tanulmányok szerint akár 62 százalékkal növelheted a befejezett vásárlások arányát!
Megfelelően elhelyezett CTA gombok
Nem kell különösebb UX mágusnak lenni ahhoz, hogy belássuk, a megfelelően elhelyezett Call-To-Action, azaz felhívás gombok elengedhetetlenül fontosak a jó konverziós arány elérésében. Mindegy, hogy egy terméket vagy egy előfizetést szeretnél eladni, kihagyhatatlan lépés, hogy a CTA a lehető legkönnyebben elérhető helyre és a legnyilvánvalóbb módon kerüljön ki az oldalra.
A UX filozófia szempontjából ezért a CTA gombokat lehetőleg úgy helyezd el az oldalon, hogy azokat a felhasználók a lehető legkönnyebben, mindenféle interakció nélkül elérhessék. Természetesen itt figyelembe kell venni azt is, hogy számos felbontáson és készüléken jelenhet meg oldalad, ezért ügyelned kell arra, hogy minden kijelzőn above-the-fold jelenjen meg a konverzióra lehetőséget adó interaktív elem.
Az NN Group UX szakértőinek kutatása szerint 84 százalékkal többen látják azokat a tartalmakat, amelyekhez a látogatóknak nem kell görgetniük, és ezeket a megállapításokat a Google saját kutatásai is megerősítették.
Az oldal betöltési sebessége
Szintén nem meglepő: a felhasználói élmény, így végső soron a konverzió szempontjából is létfontosságú az oldal betöltési sebessége. Az, hogy mennyire megfelelően optimalizált az oldal betöltési sebessége, még a Google keresési ranket is komolyan befolyásolhatja, éppen ezért nem árt megfontolni, hogy mennyi időt töltesz ennek kidolgozásával.
De mit nevezünk gyorsnak? Természetesen a lehető leggyorsabbat, de van néhány ökölszabály ebben az esetben is. Az Akamai tárhelyszolgáltató és a Forrester több mint egy évtizede végzett alapos kutatása szerint már 2009-ben sem voltak hajlandóak megvárni a felhasználók az oldal betöltődését, ha az többet vett igénybe 3 másodpercnél. Ennél a pontnál a látogatók közel fele már elhagyta az oldalakat.
A mobiltelefonok esetében ez az elvárt betöltési idő még fontosabb: a Google 2016-ban végzett kutatása szerint a mobilfelhasználók 53 százaléka továbbáll abban az esetben, ha egy oldal betöltése többet vesz igénybe 3 másodpercnél.
Visszatérve tehát az előbb feltett kérdésre: mi számít gyorsnak? A válasz ebben az esetben tehát 3 másodperc, de nem árt ezt a mutatót maximum 2 másodpercre lefaragni. Az alábbi eszközök segítségével te is megvizsgálhatod ilyen szempontból a saját oldaladat:
GTmetrix’s Website Speed and Performance Optimization
A weboldal átláthatósága – olvasóbarát megjelenés
Sokszor hajlamosak vagyunk alulértékelni az olvashatósági szempontokat weboldalaink esetében, és helyenként mintha maguk az UX fejlesztéssel foglalkozó szakemberek is megfeledkeznének róla, pedig legalább olyan fontos, mint a fentiek. A kemény munkával az oldalra terelt látogatókat olyan felülettel fogadni, amelyen nem tudják kisilabizálni, hogy mit kínál számukra a kereskedő, az elkövethető legnagyobb hibák egyike.
A véleményeket kellene elolvasniuk? Egy videót kellene megnézniük? Vagy egyből a CTA gombbal fogadod őket? Amennyiben nem egyértelműen és azonnal kivehető a tartalom, nem tudják majd a userek, hogy mit is kellene kezdeniük az oldalon.
Bár UX körökben és általában is tartja magát az az elfogadott nézet, hogy a látogatók hajlamosak levegőnek nézni a weboldali szövegeket (amiben akad némi igazság), ne feledkezz meg az olyan egyszerű trükkökről, mint hogy megfelelő méretű szövegeket helyezel el a site-on.
A Carnage Melon Egyetem és a spanyol Pompeu Fabra kutatói által készített tanulmány egyenesen azt javasolja, hogy legalább 18-as méretű fontokat érdemes használni. Az The Effect of Font Size and Line Spacing on Online Readability című széles körű kutatás eredményei szerint olvashatóság és UX szempontjából legalább ekkora méretre van szükség, hogy a megfelelő hatékonysággal eljuttathasd üzeneted a fogyasztókhoz.
A betűméret mellett legalább olyan fontos, hogy vizuálisan a lehető legfrappánsabb módon tálald landing page-ed tartalmát a látogatóid számára. Amennyiben túl sok linkkel és navigációs elemmel “díszíted túl” az oldalt, kiöntöd a gyereket a fürdővízzel.
Egy felesleges linkektől és navigációs elemektől megszabadított landing page sokszor akár 30-40 százalékos konverziós arány növekedést eredményezhet, éppen ezért célszerű megfontolni, hogy melyek a legszükségesebb elemek az érkezési oldalon, és nem árt kizárólag az elérendő céljaidnak megfelelő elemeket felhasználni.
Az ingyenes kiszállítás csodája
Nem feltétlenül a UX miatt, de vásárlási élmény szempontjából e-kereskedőként csodákat érhetsz el néhány egyszerű trükkel is, mint például az ingyenes kiszállítás lehetőségével. Egy jól látható, figyelemfelkeltő elemként elhelyezett “ingyenes kiszállítás” felirattal rengeteg új vásárlóra tehetsz szert, sokszor ugyanis éppen a szállítási költség ismeretében állnak el a vásárlás befejezésétől.
Egy 2016-os tanulmány szerint a vásárlók kilencven százalékát komolyan elgondolkodtatja az ingyenes kiszállítás ígérete. Ez az opció, mint ösztönző erő, komolyan hozzájárulhat a konverziós arány növeléséhez és megdobhatja a befejezett tranzakciók számát. Feltéve persze, ha elég gondot fordítasz erre, és megfelelően optimalizálod oldaladon a fizetési folyamatokat is.
Check-out, azaz optimalizált fizetési megoldás
A befejezett vásárlás ‒ ami a legtöbb esetben már maga a konverzió ‒ egyik legfontosabb feltétele, hogy megfelelően optimalizáld a végső lépést, a check-out, azaz a fizetés folyamatát.
A statisztikák szerint a felhasználók 21 százaléka egész egyszerűen elakad ennél a lépcsőfoknál. Ennek számos oka lehet, ám a félbehagyott vásárlások legalább 24 százaléka, azaz közel negyede azért történik, mert a felhasználó figyelmét elvonja közben valami. Ez a szám azonban jelentősen csökkenthető néhány UX szempont érvényesítésével.
Az első és legfontosabb, hogy ésszerű keretek között a legtöbb lehetséges fizetési opciót kínáld fel a leendő ügyfeleid, vásárlóid számára. Legyen szó hagyományos betéti kártyáról, hitelkártyáról, mobil tárcáról vagy egyéb fizetési megoldásról, ebben az esetben nem árt arra törekedni, hogy a lehető legszélesebb lehetőségeket ajánld fel vevőidnek.
A fizetési módok sokszínűsége mellett szintén lényeges, hogy a tranzakció befejezéséhez minél kevesebb lépésen keresztül vezessen út. Nem véletlen, hogy az Amazon által kidolgozott egyklikkes check-out világszerte hatalmas népszerűségnek örvend, és a felhasználók szinte mindenhol kedvelik a lehetőséget, hogy egyetlen gombnyomással vagy koppintással befejezhetik a folyamatot.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!