Árazási stratégiák a PriceKitnél

Az ár minden kereskedelmi tevékenységnél, különösen az e-kereskedelemben az üzleti célok eléréséhez szükséges kulcsfontosságú tényező. Az árazás kezelése gyakorlatilag az e-kereskedők sikerének Bibliája, az üzleti tervezés része. Ezért fontos, hogy foglalkozzunk ezzel a területtel és megmutassuk, milyen stratégiákat használhatunk az automatikus árazási szoftverben, a PriceKitben.

Az ár olyan, mint egy ház alapja, az üzleti stratégia szerves része is. Ideális esetben egy e-kereskedő, aki webshopot indít, rendelkezik üzleti tervvel, üzleti stratégiával, ami meghatározza az elérendő célokat, legyen az árbevétel vagy piaci pozíció, és a stratégia tartalmazza azt is, hogy milyen marketing vagy értékesítési eszközökkel jut el a célig. Az ideális sorrend az, ha először az üzleti logikát határozzuk meg, és csak ezután foglalkozunk az árazással, amelynek a stratégiáját az üzleti célok függvényében választjuk ki.

Például megjelenik egy új kereskedő az online piacon, aki haleledeleket árusít. Az üzleti terve az, hogy piac részesedést szerezzen, kitűnjön a versenytársak közül, szeretné magához vonzani a vevőket, vásárlásokat elérni, és azt is szeretné, ha a vevői visszatérnének. Ehhez kell kitalálnia, hogy milyen árakat határozzon meg a webshopban a termékeihez. Mi mindent érdemes figyelembe venni? Többek közt azt, hogy a termékek egyediek vagy másnál is megtalálhatók, könnyen vagy nehezen helyettesíthetők, megtalálható-e a termék a piacon vagy még nem, ha megtalálható, akkor a versenytársak mennyiért adják stb.

A példánkban szereplő webshopnak azt kell kitalálnia, hogy a piaci legalacsonyabb ártól a legmagasabbig hová pozícionálja a saját árait. Le tud-e például egy időre mondani az árrésről annak érdekében, hogy a kedvező áraival minél gyorsabban szerezzen új vásárlókat? Vagy szeretne a piacon a 3., 4. vagy 5. lenni az árakkal? Esetleg piaci átlagáron szeretné értékesíteni a termékeit? Az ehhez szükséges információk összegyűjtése embertelen munka és rengeteg időbe kerül. A megfelelő szoftverrel azonban, mint amilyen a PriceKit, az adatgyűjtés és az árstratégia kialakítása is gyakorlatilag néhány kattintás.

A webshoppal összekapcsolt PriceKit árazás támogató szoftverrel az e-kereskedéshez a következő árazási stratégiák állíthatók be:

  • elérhető legjobb pozíció - a megadott minimum árhoz képest elérhető legjobb pozíció
  • legolcsóbb szeretnék lenni
  • pozíció intervallum - ha nem a legolcsóbbak szeretnénk lenni
  • versenytárshoz képest elfoglalt pozíció- amelynél egy adott versenytársat tudunk figyelni (versenytárs után, előtt, vagy vele azonos szinten legyünk)
  • átlagár stratégia- piaci átlagárat néz (=, felette, alatta, hány százalékkal)

A fentieken kívül még két beállítási lehetőséget ad a PriceKit:

  • Csak az elérhető termékkel rendelkező versenytársakat vegye figyelembe
  • Csak a listaárat vegye figyelembe.

Mit kell tudni az egyes árazási stratégiákról? Az alábbiakban részletezzük.

„A legolcsóbb szeretnék lenni”

A legalapvetőbb árazási stratégia, amelyet sokan használnak. Mivel a lényege az, hogy ilyenkor lemondunk az árrésünkről, vagy legalábbis veszítünk belőle, hosszú távon nem tartható fenn ez a stratégia. Csupán időszakosan, vagy a termékportfólió bizonyos kiszemelt kategóriájának akciós termékeire, vagy valamilyen logika alapján meghatározott csoportjára lehet jól alkalmazni. Ennél a beállításnál a PriceKit – a haleledeles példánál maradva – webshop által megadott, szintén haleledellel kereskedő versenytársak árainál alacsonyabbat javasol a webshop valamennyi vagy bizonyos termékeire.

Ha az ügyfél azt állítja be, akkor a PriceKit lemonitorozza a piaci árakat azoknál a versenytársaknál, akiket ő megjelölt, megvizsgálja, hogy ugyanazok a termékek, amik az ügyfélnél találhatók, a versenytársaknál mennyibe kerülnek. És ha lejjebb kell mennie az ügyfélnek az árral ahhoz, hogy ő legyen az első, akkor a program azt is javasolja, hogy hány forinttal menjen lejjebb ha még szeretné tartani a piaci vezető pozíciót.

Egy másik stratégia lehet kezdő webshopként, amikor azt határozzuk meg, hogy nem mi foglaljuk el a legalacsonyabb árpozíciót indulásként, mert akkor a későbbiekben nehezebben tudunk árat emelni, hanem mondjuk az árskála közepén helyezkedünk el, jó ár-érték arányú alternatívaként.

Az árstratégia változhat annak mentén is, hogy milyen terméket árulunk, mennyire versenyképes piacon vagyunk, egyáltalán van-e verseny ebben a szegmensben. Ha nincsen, szabadabban alakíthatjuk az árainkat. Az sem mindegy, mennyi terméket szeretnék a piacon értékesíteni, vagyis 10 ezres vagy néhány száz termékes a portfóliónk. Nagyobb termékportfólió esetén már érdemes átgondolni azt, hogy nem univerzális árstratégiát állítunk be, hanem meghatározó kiemelt csoportokat erősebben árazunk, a többi termék pedig maradhat jó ár-érték arányú kategóriában.

A versenytársak figyelése

Milyen lehetőségeink lehetnek még a PriceKit használatakor? Előfordul, hogy egy e-kereskedő a piaci monitorozási információk miatt csatlakozik a szoftverhez, vagyis azért, hogy lássa, milyen árakkal dolgoznak a versenytársak, milyen a termékelérhetőségük vagy a készletük, de nem kér adat alapú árjavaslatot a PriceKittől. Ebben az esetben beállítható a „nem kérek árstratégiát” opció.

Pozíció intervallum árstratégia

Ennél az árazási stratégiánál a kereskedés régiókat vagy intervallumokat választhat ki, és meghatározhatja, hogy az összehasonlított szereplők között ő mindig a második, a harmadik vagy mondjuk az ötödik pozícióban szeretne lenni.

Ez a beállítás akkor izgalmas például, ha sokan kínálják a webshopjukban ugyanazt a terméket. A pozíció beállításakor megadható, hogy amikor az árösszehasonlító oldalakon, ahol akár 30-40 üzletet is kilistáznak egy-egy termékre, a webshop nem ugyan a legolcsóbb kíván lenni, de szeretne az élbolyban maradni, az első 10 között. Ebben az esetben nem az ár, hanem a megfelelő pozíció elérése és folyamatos megtartása érdekes.

Versenytárshoz képest elfoglalt pozíció

A PriceKitben beállítható a versenytárs követése is, így a webshop elérheti, hogy minden esetben egy adott konkurenshez képest határozza meg az árait.A versenytárshoz képest elfoglalt pozícióban két inputot kell megadni: ki a figyelni kívánt konkurens, és milyen helyzetet foglal el hozzá képest. Beállítható, hogy a webshop a konkurenciánál mindig akár 2 forinttal olcsóbban, 3 forinttal drágábban, vagy éppen a versenytárssal azonos áron értékesítse a termékeit.

Átlagár stratégia

A PriceKit rendszerében meg lehet határozni egy termék kategória átlagárat vagy akár egyes termékek átlagárát is. A monitorozási adatokból kiderül, hogy 7 versenytársnál milyen áron található meg mondjuk a haleledel, kinél van készleten, és a szoftver megadja, hogy mi ennek a haleledelnek a súlyozott átlagára. A webshop pedig ehhez képest határozza meg az ő árait, mert az fontos számára, hogy a piaci átlagár felett, alatt vagy a piaci átlagáron értékesítse a haleledelt.

Ennél az opciónál tehát a PriceKit használója megadja például azt, hogy az piaci átlagárhoz képest X%-os kereteken belül térhet el az ár, a program pedig ennek alapján ad számára árjavaslatot.

Lényeges, hogy az árstratégiánál minden egyes esetben be lehet állítani azt egy külön gombbal, hogy csak az elérhető termékkel rendelkező versenytársakat vegye figyelembe a program, amikor monitorozza a piacot. Ez ahhoz kell, hogy az árstratégia és a piaci információk alapján kapjon árjavaslatot az ügyfél.

Amiről azonban sokan megfeledkeznek, az a konzisztens árazás fontossága. A vásárlók ugyanis szeretik, ha stabilan azt kapják a kereskedőktől, amire számítanak ez persze bármilyen tevékenységre, például a marketing kommunikációra is érvényes, az árazásra pedig különösen. Vagyis megzavarja a vásárlókat, ha azt látják, hogy ugyanannak a terméknek az ára túl nagy mértékben vagy túl gyakran, indokolatlanul ingadozik egy webshopban, ha például a kereskedés egy hétig a legdrágább majd a legolcsóbb, ezután pedig ismételten más árakon mozog.

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM