Árazási stratégiák e-kereskedőknek

A klasszikus kereskedők sokszor még ma is egy igen kevéssé kifinomult eszközt használnak az árazáshoz. Veszik a termék nettó bekerülési árát, azt megszorozzák 1,8-cal, majd ráteszik az áfát. És kész. Ha valamely termék nem fogy, azt leértékelik, időnként csinálnak egy általános árakciót, a néha pedig akár veszteségig menő árháborúba kezdenek a konkurenciával. Ezt a módszert mondhatjuk intuitívnak, amennyiben ezzel azt jelentjük ki, hogy e módszer használói kevés valós információ alapján hoznak döntéseket. Ebben a döntési folyamatban nincs tudatos tervezés, csupán egyszerű módon reagál a piac eseményeire.

Ennél ma már jóval kifinomultabb módszerek is rendelkezésre állnak. Létezik például olyan szoftveres megoldás, ami figyeli és elemzi a konkurencia ár- és készletváltozásait, ez alapján bemutatja a piac által nyújtott lehetőségeket, javaslatot ad, hogy mely termékeknél érdemes az árat módosítani, sőt a beszerzési árak alapján profitmaximalizálásra is javaslatot tud tenni.

Hatékonyság és költségmegtakarítás

Az e-kereskedelmi értékesítési rendszerek alkalmazása meglehetősen minimalizálja az eladási csatorna költségeit, nem igényli a sűrű látogatottságú és magas árú irodák vagy üzletek fenntartását. Habár az e-kereskedelem üzemeltetéséhez szükséges online infrastruktúra kivitelezése plusz költségeket jelenthet, az értékesítést, nagyobb részt mégis az árcsökkenés jellemzi. Ennek oka egyrészt az online értékesítési szisztémát támogató hatékony hirdetési formák sokasága, másrészt maga a költségmegtakarítás. Az e-kereskedelmi értékesítésre ugyanakkor jellemző egy ellentétes hatás is; amikor a valódi bolttal is rendelkező kereskedők mesterségesen tartják magasan az árakat annak érdekében, hogy ne váljanak a saját maguk konkurenciájává.

Ez a specifikus és egyedi helyzet csakugyan kivételes árképzést követel meg. Az online kiskereskedelmi vállalkozások számára komoly kihívást jelenthet, hogy egy-egy termék és szolgáltatás ellenértékeként milyen árat érdemes meghatározni. Éppen ezért elemi tényező az online árazás alapfeltételeinek az ismerete, illetve az, hogy olyan árat tudjanak képezni, amelyek segítségével elérik a potenciális vásárlókat, tudják fedezni a kiadásokat és profitot termelnek.

A következőkben bemutatunk négy olyan árképzési alapmodellt, amelyek segítségével olyan megkülönböztető típusú árazást lehet kialakítani, amik hosszú távon, dinamikusan működnek. Ugyanakkor ne feledjük: stratégia szempontból leginkább azokat a metódusokat érdemes választani, amelyekkel , és az úgynevezett árhűséges vásárlókból márkahű vásárlókat lehet kreálninak. Ehhez pedig a következetes árképzés mellett profi ügyfélszolgálatra is szükség van.

Költség központú árstratégia

A kiskereskedelmi e-kereskedelemben ez az árképzési modell a legegyszerűbb és legnépszerűbb. Ennek értelmében az adott termék vagy szolgáltatás végső piaci árát a következő kiadások alapján határozzák meg: gyártási-, forgalmazási- és értékesítési költségek. Az itt kialakult árhoz kell hozzáadnia az e-kereskedőnek a kívánt haszonkulcsot, hogy megkapja a végleges online piaci árat. Ez a modell lehetővé teszi az árak gyors és pontos meghatározását jelentősebb piaci- vagy ügyfélkutatás nélkül, illetve statikus nyereséget biztosít minden egyes eladott termék vagy szolgáltatás után. A költség központú árak kiszámítása kétféleképpen lehetséges: fix költségekkel, ahol a változó és rögzített költségeken kívül a haszonkulcsot is figyelembe kell venni, valamint közvetlen költségekkel, ahol csak a változó költségekkel és a várható haszonkulcs százalékával kell számolni. 

Érték központú árstratégia

Abban az esetben beszélünk pozíció alapú árképzési stratégiáról, amikor az árak az alapján kerülnek meghatározásra, hogy az aktuális piaci területen a vásárlók azért a termékért vagy szolgáltatásért milyen árat hajlandóak fizetni. Tehát jelen koncepcióban az ár a vevő által észlelt pozíción alapul, hiszen az e-kereskedő a termék azon értékére összpontosít, amelyet a piac és a vevők a kialakult helyzetben határoznak meg. Ez a típus az e-kereskedelem árképzésének optimalizált megközelítése, és egy viszonylag bonyolult folyamat, ugyanis számos tényezővel számolni kell, továbbá pontos felmérést igényel a vásárlók és a piac oldaláról egyaránt. Fel kell térképezni, hogy mik a termék vagy szolgáltatás legelemibb tulajdonságai, tisztában kell lenni azzal, hogy mik lehetnek a vásárlás legfontosabb okai és nem utolsó sorban meg kell érteni, hogy milyen jelentős szerepet tölt be az ár az e-kereskedelemben. Az érték központú árstratégia azonban összességében az egyik legnyereségesebb formája az árképzésnek, ha az e-kereskedő megfelelő háttérismerettel rendelkezik, és pozitív lehetőségként számol az idővel.

Versenytárs központú árstratégia

Ahogyan az elnevezésből is következik, ez a módszer folyamatosan a versenytársak árainak a változásait figyeli, és az alapján alakítja a sajátjait. Mivel a cél mindig a nyereségesség maximalizálása, így ezt a modellt csak abban az esetben érdemes választani, ha pontosan ugyanazt a terméket vagy szolgáltatást árusítjuk, mint a versenytársak, nincsen számottevő különbség, és támaszkodhatunk a versenytársak meglévő kutatásaira, tapasztalataira. Ez a folyamatos versenytársaktól való függés gyorsan árversenyt alakíthat ki, ami az árrés elengedésével is járhat, anélkül azonban csak kivételes esetekben éri meg egy termék vagy szolgáltatás értékesítése. 

Csomag központú árstratégia

Nagyon hatékonnyá és jövedelmezővé válhat ez az árképzési modell, ha az általa nyújtott lehetőségek megfelelően ki vannak használva. Két egymáshoz kölcsönösen passzoló terméket vagy szolgáltatást néha érdemes csomagban árulni, hiszen a vásárlók szinte mindig szívesebben megveszik ilyen formátumban, ha nem teljes árat kell fizetniük és ezzel megtakaríthatnak némi pénzt. Természetesen ezt a módszert az árak minimális megemelésével ellentétesen is érdemes alkalomadtán használni, hogy a vásárlók ne a csomagokat vásárolják meg, hanem az alacsonyabb árfekvésű, de számunkra mégis jövedelmezőbb különálló terméket/szolgáltatást. 

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM