Árazási stratégiák válság idején

válság

A koronavírus-járvány alapjaiban változtatta meg életvitelünket. A fogyasztói szokásaink éppúgy átalakultak, ahogy a munkához való viszonyunk, szabadidős tevékenységeink. A fennmaradáshoz vállalkozásodnak követnie kell a kialakult új vásárlási trendeket, ez pedig a marketingpolitika szükségszerű változtatásával jár együtt.

A marketingpolitika legelemibb egysége az árazási stratégia. Ha jó árakat határozol meg, akkor nagyobb eséllyel vészelheted át ezt az átmeneti, hibernált állapotot.

I. Megváltozott vásárlói szokások

A válság hatására a vevők árérzékenyebbé és tudatosabbá váltak. Sokkal több időt szánnak tájékozódásra, az ajánlatok összehasonlítására, ráadásul más jellegű termékeket keresnek, mint eddig. Ilyen módon felértékelődtek a távmunka megkönnyítését szolgáló elektronikai eszközök, háztartási gépek, szórakoztató kütyük, míg elegáns irodai viseletre, utazóbőröndre kisebb a kereslet. Az okos e-kereskedő felméri az igényeket, vizsgálja a versenytársak működését és megteszi a szükséges lépéseket – mindezt átgondoltan.

II. Árképzés

A termék kiválasztásánál elsődleges szempont a minőség és az ár kapcsolata. A vásárló akkor választ téged, ha az ajánlatod összhangban áll az elképzeléseivel. A jelenlegi helyzetben a konkurensek száma rohamosan nő, a verseny pedig egyre intenzívebbé válik. Az árazás és az akciózás kulcsfontosságú szerepet kap a forgalom és profit fenntartásában.

Két alapvető árazási technikát különíthetünk el:

  • Az egyik a tartósan alacsony árakkal,
  • a másik pedig inkább akciókkal operál.

Az első esetben a kedvező árak mellé kismértékű akció kapcsolódik. A magasabb alapárral dolgozó második stratégiához intenzív akciózási tevékenység társul. A válságban azonban nem ennyire egyértelműek a folyamatok. A fentebbi stratégiákból ún. hibrid jön létre, melynek számos változata létezik. Sikerességük sok tényezőtől függ. Az akciózáson alapuló stratégia nyereségesebbnek tűnhet, viszont tartósan kedvező árakkal hosszútávon jobban teljesíthetsz.

Milyen stratégiára van szükséged? Egyénire, amely figyelembe veszi, hogy milyen szolgáltatásokat, termékeket kínálsz, kiknek értékesítesz. Ebben a helyzetben nem teheted meg, hogy intuitív módon dönts az áraidról. Logikus lépésnek tűnhet az árcsökkentés, ez azonban profitod drámai csökkenését is eredményezheti.

Tedd ennek ellenkezőjét! Támaszkodj azokra a termékekre, amelyekre manapság szükségük van az embereknek, amelyeket össze tudsz kapcsolni a kényelmükkel, biztonságérzetükkel, szórakoztatásukkal. Vagyis azokkal, amik most pörögnek. Ne gondolj óriási számokra! Ha csupán 1%-kal növeled az árat, máris tettél profitod kedvező alakulásáért.

Számolj a csomagok nyújtotta előnyökkel! A termékkapcsolás nem új keletű dolog. Találd meg az összepasszoló cikkeket, és kínáld őket csomagban. A vásárlók elégedettek lesznek, hiszen többen költöttek ugyan, de jobban jártak, neked pedig sikerült plusz egy termékedet értékesítened.

III. Mit csinálnak a többiek?

Versenytársaiddal egy cipőben jártok. Szükséged lesz egy olyan segítőre, amely nyomon követi a reakcióikat, számontartja a készletváltozásokat. Mindez óriási munka. Ha te magad végzed, akkor értékes időt vesztesz, a késlekedéssel pedig egy vissza nem térő lehetőséget hagysz ki. Tegyük fel, hogy ugyanazt a keresett terméket árusítjátok. Nálad még készleten van, viszont ellenfelednél ideiglenesen hiánycikk. A PriceKit szoftver megfigyeli és elemzi a konkurencia ár- és készletváltozásait. Az adatok birtokában ajánlásokkal segíti a gyors, profitmaximálizáló árdöntéseket. Itt az alkalom fentebb említett 1%-os áremelésre.

A kényszerű otthonmaradás következtében lényegesen megnő az online térben eltöltött idő. Használd ki! Folytass olyan kommunikációt, amely nemcsak az ajánlatokra fókuszál, hanem a vásárlóközönségedre is. A weboldaladon megosztott tartalmakkal, a Facebook és az Instagram posztjaiddal felhívhatod magadra a figyelmet. Egy-egy jól megválasztott kulcsszó összekapcsolhat téged a lehetséges, jövőbeni ügyfelek sokaságával. Fontos, hogy jelen legyél! A minőségi árazásai stratégia önmagában kevés, ha céged nincs szem előtt.

Bármennyire is távolinak tűnik ebben a pillanatban, a járványhelyzet egyszer elmúlik. Természetesen fontos az égető problémák megoldása, de gondolj a jövővel is! A kényszerűségből bekövetkezett változások egy része megmarad, a gazdaságban pedig új szakasz kezdődik. Gondold át, hogy miként teremtheted meg az innováció feltételeit – ezzel tehetsz a legtöbbet magadért.