Az 5 legnagyobb árazási hiba

Az árazás jóval összetettebb feladat, mint amilyennek elsőre tűnik. Ezért ha valaki megpróbálja a könnyebbik végén megfogni ezt a munkát, vagy tapasztalat híján fontos szempontokat figyelmen kívül hagy, akkor jelentős bevételektől eshet el. Nézzük meg, melyek a legjellemzőbb hibák ezen a területen!

Megérzésre hagyatkozva

Talán az összes lehetőség közül az a legrosszabb, ha valaki pusztán érzésre áraz. Más szóval nem veszi figyelembe sem a cég saját kereskedéséből, sem a piacról származó információkat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kereskedő a szerencséjére bízza magát: ha egyes esetekben sikerül is maximalizálnia a hasznát, az pusztán a véletlen műve.

Tény, hogy a piacra figyelve, a konkurencia árait kielemezve sokkal több energiát követel az árazás, de léteznek már szoftveres megoldások, amelyek támogatják ezt a munkát.

Súlyozás nélkül

Az sem célravezető, ha árazásnál valaki nekilát, hogy A-tól Z-ig végigmenjen a teljes termékskálán. Ugyanis egy idő után rá fog jönni: ez óriási feladat, amit nem tud befejezni. A legtöbb esetben ilyenkor következik a kapkodás: a kereskedő koncepció nélkül (szintén megérzésre) belekap egyes termékcsoportokba, amelyeket fontosabbnak vél.

Ehelyett már az árazás megkezdése előtt érdemes tisztában lenni vele, hogy jellemzően a bevételek 80 százalékát a termékek 20 százaléka hozza, és elsősorban erre a 20%-ra célszerű koncentrálni. Akár még ezen a termékkörön belül is érdemes előre meghatározni egy folyamatot, amit követve végig lehet vinni az árazást. 

A készlettel nem törődve

Szintén az alaphibák közé tartozik, ha egy kereskedő az árazás során figyelmen kívül hagyja a készletinformációt. Pedig az árazást alapvetően befolyásolhatja, hogy az adott termékből van-e készleten és mennyi. Sőt, az árnak jelentős szerepe van a készletek optimális szinten tartásában is.

Stratégia hiányában

Lehet, hogy valaki nem esik bele a már említett hibákba, és még a piaci árváltozásokat is követi – mégis elveszettnek érezheti magát, ha nem tudja, hogy reagáljon rájuk. Márpedig jól reagálni csak akkor tud, ha van saját árstratégiája, amit következetesen végigvisz. A stratégia sokféle lehet: például költség-, érték, versenytárs és csomagközpontú is. Ezekről bővebben az Árazási stratégiák e-kereskedőknek című cikkünkben lehet olvasni.

Mindig árcsökkentésre törekedve

Talán a legfontosabb tanulság az eddigiek közül, hogy az ármódosítás nem egyenlő az árcsökkentéssel. Tény, hogy a kereskedőkön nagy a nyomás az árcsökkentésre, mivel a vásárlók elvárják, hogy a webshopok legyenek olcsóbbak, mint a valódi boltok. Ez mégsem jelenti azt, hogy az árak csak lefelé mehetnek. Az is megeshet, hogy egy adott termék ára valamiért felfelé mozog a piacon, és egy adott kereskedő még úgy is a legolcsóbb tud maradni másokhoz képest, ha árat emel. 

Éppen ezért tudja az árazást hatékonyan támogatni egy olyan szoftveres megoldás, ami egyrészt figyeli a konkurencia árait, készletét, másrészt ismeri megbízója stratégiáját, és ezek alapján akár automatikusan is módosítani tudja az árakat. Ezzel a módszerrel egy kereskedő a folytonos árcsökkentés helyett optimalizálni tudja bevételeit és hasznát.

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM