Az árak skálázásának szükségessége növekedéskor, nemzetközi piacra lépéskor
Amikor egy e-kereskedő nagyobb léptékű növekedés előtt áll, például az eddigi belföldi működés mellett kilép a nemzetközi piacra, néhány komoly kihívással találja magát szemben. Figyelemmel kell lennie a devizaárfolyamok változékonyságától kezdve a webáruházban használt szövegek pontos fordításán át a helyi fogyasztási jellemzőkig rengeteg dologra.
Mi az árskálázás?
Az új piac meghódításakor jelentős feladatot jelent az árak skálázása. Az árak összetétele a földrajzi helytől függően változik, de a skálázási technikák segítenek abban, hogy mindig a megfelelő árrést alkalmazzuk termékeinknél, így fenntartható legyen a szükséges profit, vagyis nyereségesen működjön az üzlet.
Mit kell figyelembe venni?
A skálázási technikák az értékesítés módjától és helyétől függetlenek. Egyetlen összetett tényezőtől függnek, ez pedig a felmerülő új és meglévő származtatott költségek összessége. Itt természetesen figyelembe kell venni a megnövekedett raktározási, szállítási és egyéb logisztikai költségeket ugyanúgy, mint a béreket, díjakat és a rezsi jellegű ráfordításokat, strukturális kiadásokat, valamint az adókat és az esetleges vámokat is. Mindezen tényezők együttesen adják meg az árskálázás szükséges arányszámait, amikor az e-kereskedelmi vállalkozás nemzetközivé válik.
A katalógus árainak változtatása
Szemben az általánosan alkalmazott árstratégiával, az árskálázásnak természetesen nem kell kiterjednie a teljes termékpalettára, csupán a termékek egy meghatározott csoportját érinti. Mégpedig azokat, amelyek valamilyen sajátos tulajdonságaik miatt a többletköltségek nagy részét kiteszik. A szakértők számára az árskálázás kihívása abban rejlik, hogy a vállalkozások képesek-e fenntartani a versenyképességet az új piacon. Annak megismerése, mely termékeknél és területeken lehetséges a költségek további csökkentése, további pozitívum.
Egy olyan adaptív szoftveres megoldás, amilyen a PriceKit ilyenkor szinte nélkülözhetetlenné válik, hiszen az eszköz lehetővé teszi, hogy pontos képet kapjunk a célpiac állapotáról, és megismerjük a leendő versenytársaink árstratégiáját még azelőtt, hogy egyáltalán betettük volna a lábunkat a piacra. Használatával részletesen elemezheted, hogyan befolyásolják a költségek és az árak a piaci szereplőket, így pontosan meghatározhatod, milyen profitráta mellett tudsz jól keresni és versenyképes maradni az áraiddal.
Mikor nincs szükség árskálázásra?
Ha a webáruház csak egy szűkebb földrajzi területen működik, természetesen szükségtelen az árakat bármilyen módon skálázni. Amennyiben viszont új piacok felé veszed az irányt, kénytelen leszel foglalkozni vele. Mindenesetre nem kell túl nagy kockázatot vállalnod, mivel pontos lépések megtételével, fokozatosan is módodban áll kiváló árskálát kialakítani. A szoftverek pedig mindig ott lesznek, hogy segítsenek.
Hogyan könnyítsd meg a dolgod?
Minél kisebb a különbség a meglévő piac és az újonnan meghódítandó célpiac közt, annál könnyebb az árak meghatározása is. Egy magyar kereskedő számára például sokkal könnyebb az Európai Unió egy másik országa felé terjeszkedni, hiszen a szabályozások közösségi szinten harmonizáltak, az adók és vámok rendszere szintén.
Kisebb nyereséggel kecsegtető, de jóval kevésbé kockázatos a nemzetközi terjeszkedés, amennyiben ahhoz egy olyan harmadik felet választasz partnerül, aki a célpiacon már jelen van. Erre jó lehetőséget adnak az internetes piacterek és a nemzetközileg már működő webplázák is, de természetesen helyi kereskedővel is érdemes lehet együttműködni.
A beszállítókkal kötött szerződéseidben, szerepeltess újratárgyalási záradékokat, vagyis adj magadnak jogi lehetőséget az árak újratárgyalására a nemzetközi terjeszkedéssel összefüggésben. Így megelőzheted, hogy elszabaduljanak a költségeid, vagyis biztosíthatod a jövedelmezőséged és versenyképességed az új piacokon.
A terjeszkedés első fázisaként a teljes választék helyett érdemes csak a katalógus legjobb termékeivel megjelenni az új piacon, ez segít a márka jó pozícionálásában és megismertetésében, emellett a költségek mérséklésében is.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!