Az árinformációk haszna cégen belül
Nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy egy kereskedelmi vállalat esetében az egyik legfontosabb marketingeszköz maga az ár. Sőt, meghatározó szerepet játszik a vállalati versenyképesség értelmezésében is. Ezért is olyan lényeges, hogy az adott cég a lehető legtöbb információt megszerezze a piacon használt árról, mielőtt saját árképzésbe kezd.
És hogy hasznosak-e az árinformációk a cégen belül? Ez nem is kérdés. Az árinformációk ismeretére nem csak az értékesítéssel foglalkozó munkatársaknak, hanem az ügyvezetőnek, a brand menedzsereknek éppúgy szüksége van.
Az ár a cég teljes működésére visszahat
A vállalatnak természetesen jól kell bánnia az árakkal, vagyis úgy kell kialakítania saját árait, hogy versenyképes maradhasson. Az ideális árképzés viszont egy igen komplex feladat, amely kellő befektetést és szinte külön képességet igényel. A cégek az árak megalapításánál több tényezőt is figyelembe vesznek, és persze támaszkodnak a vevők általi visszajelzésekből jövő információkra is.
Az árak egyik fő célja, hogy a keresletet és a kínálatot tökéletesen összehangolja, ezáltal megteremtse a piaci egyensúlyt. Csak a megfelelő árak segítségével tartható fent hosszú távon egy termék vagy szolgáltatás pályájának működése, ezért célszerű kialakítani egy olyan határok közötti árintervallumot, ami a szereplőknek megfelelő jövedelmet biztosít és képes kiegyenlíteni a piaci árváltozásokat is.
Az ár legfőbb funkciói közé tartozik a költségek fedezete és a profittermelés, a piaci viszonyok tükrözése, a vásárlók orientálása és a társadalmi preferenciák kifejezése, éppen ezért olyan fontos, hogy jól alakítsuk ki őket.
A cégeknek érdemes felmérni a konkurens vállalatok árait és a vevők igényeit, mielőtt hozzálátnának a saját árpolitikájuk megvalósításához. A vevőkről mindenki tudja, hogy alacsony árak mellett több terméket, magas árak mellett pedig kevesebb terméket vásárolnak meg. A keresletet pedig az ő árérzékenységük határozza meg, ha ezt nem veszik figyelembe egyes cégek, akkor hamar veszteséges helyzetben találhatják magukat. Nem érdemes szemet hunyni afelett, hogy a megcélzott vevőkör milyen árszínvonalhoz van szokva és milyen árral kapcsolatos döntéseket hoznak.
Az eladási árak színvonalát mindenképpen úgy kell kialakítani a vállalatnak, hogy az a vevők igényeivel és elvárásaival összhangban legyen.
Kutatások és statisztikák bizonyítják, hogy hazánkban a vállalatok nagy százalékban a költségek alapján határozzák meg áraikat, de ez még nem egyenlő azzal, hogy csak és kizárólag, költségelvű árképzés folyik a cégeknél. A tiszta versenytárselvű vagy vevőelvű árképzés is jelen van, ámde nagyon ritka a vállalatok körében, pedig erre a kettőre is szükség lenne, hogy a tökéletes árstratégia létrejöhessen.
Az árak ugyanis olyasmire képesek, ami fontos befolyásoló tényező egy vállalat vagy cég életében: a piaci változásokról önmagán túlmutató információkat tudnak nyújtani a hozzáértőknek. Ez alapján lehet egy piac és azon belül a vállalatok helyzetét leginkább felmérni és bemutatni. Mivel az árak nagyban szabályozzák a jövedelmezőséget, így alapvetően a várható ártól függ a későbbi termelési döntések meghozatala. Azért is fontos, hogy egy adott cég, vállalat ismerje az aktuális piaci árakat, mert az segítheti a likviditást és az árak kiegyenlítődését, így kevésbé válnak kiszolgáltatottakká a vásárlókkal szemben.
Az egyes árinformációk ismerete és az árképzés módja kiválóan kiegészítheti egymást. Ha egy vállalat egy bizonyos arányban figyelembe veszi a költségeit az árképzése során, kapcsolatba hozható azzal, hogy az adott cég mennyire ismeri a vevők árral kapcsolatos meglátásait, véleményét. Ha a vállalatok széleskörűen tájékozódnak az árdöntéseik előtt, akkor valószínű, hogy az árak képzésénél figyelembe veszik a vevők és konkurensek árinformációit. Ez pedig soha nem lehet hátrány egy cég számára, hiszen minél jobban felméri a helyzetet, annál kedvezőbb árat tud kialakítani, mind a vállalat, mind a vevők és mind a versenytársak szempontjából.
A vállalatoknak érdemes szem előtt tartaniuk az áraik meghatározásának során a versenytársak árait és a vevők árelfogadási hajlandóságát, mielőtt fixen megszabnák az áraikat. Egy nagyon fontos összefüggés létezik az árral kapcsolatos információk és a piaci pozíció között: azok a vállalatok jóval sikeresebbek, amelyek jobban támaszkodnak külső, elemi információkra és azokat be is építik a struktúrájukba az árképzésük során hozott döntéseikbe.
Vagyis, ha pontos árinformációkkal rendelkezünk arról a piacról, amelyen cégünk versenyez, az megszámlálhatatlan előnnyel jár a vállalat és annak irányítói számára. Ebben segíthet egy olyan korszerű, magyar fejlesztésű árazástámogató rendszer, amilyen a PriceKit.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!