Élet a COVID után – árváltozások az e-kereskedelemben

covid után

Az online szektorban a kezdeti tanácstalanságot fokozatosan felváltotta egyfajta bizakodás. Az elmúlt hónapok az alkalmazkodásról és a lehetőségekről szóltak, a most következő negyedévben a jó stratégiáé a főszerep. Mi tartozik ebbe bele? Többek között az árak.

1. Offline helyett előtérben az online

Köztudott, hogy a bolti és online árak különböznek egymástól. Mivel az üzlethelyiségek fenntartása, az alkalmazottak bérezése jelentősen megdobja a költségeket, általában a webshop kínálja kedvezőbb áron a termékeket – ezt borította fel a koronavírus.

Mivel a teljes ország lakat alá került, a kereskedelemben áttevődtek az erőviszonyok: az online értékesítés óriási szárnyalásba kezdett, közel ötvenezerrel nőtt az új netes vásárlók száma másfél hónap alatt. Az árucikkek jelentős részénél nem érvényesült a „meglátni és megszeretni” elv, ugyanis nem volt opció leugrani a közeli plázába.

A kényszerű otthonmaradás következtében az online árakat főként a raktárkészlet, a kiszállítási kapacitás és a konkurensek tevékenysége alakította, hiszen az e-kereskedők könnyebben kérhettek magasabb összeget egy ellenfélnél hiányzó, náluk készleten lévő termékért. Mindez nem jelenti szükségszerűen, hogy sokkal drágábban vásároltunk. Rengeteg olyan cég nőtt ki a földből, amelyek éppen a vírus hatására vágtak bele a webáruházasdiba – vélhetően ezek a vállalkozások tartósan részt követelnek az e-kereskedelemből, és nem mennek sehova.

 A jövőre kitekintve, a versenyt továbbra is meghatározza az ellenfelek árképzése. Ezen kívül még figyelembe kell vennünk a boltok újranyitását és a tudatosabb, árérzékeny fogyasztói magatartást. A tapasztalatok alapján a több csatornát használó (bolti és online) kereskedők profitálhatnak az elkövetkező időszakból a legjobban, ugyanis célzottan vezethetik vásárlóikat egyik vagy másik irányba. Az online kereskedőknek az új vevők megtartására kell fókuszálniuk.

2. Jöttek, láttak – maradnak?

A webáruházak sikere a visszatérő, hűséges vásárlói réteg kialakításától függ. Hűséget építeni pedig a kiváló szolgáltatással, a széles választékkal és a közvetlen kommunikációval lehet. Kövessük nyomon, hogy milyen termékek iránt érdeklődik az ügyfél leginkább, és próbáljunk újat mutatni! A jó ár (nem alacsony, hanem az árucikk értékéhez igazodó!) könnyedén a webáruházba csalja a vásárlót, viszont az előző tényezők együttes jelenléte eredményez vásárlást.

Érdemes figyelembe venni, hogy egy nagyobb összeg kiadása után kevesebb a hajlandóság egy újabbra. Célszerű olyan ajánlatokkal megfogni a vevőt, amelyek köthetőek egy előző költéséhez és aktualitása van. Ha egy otthoni játszótérhez vásárolt cikkeket (pl. hinta, csúszda, trambulin), akkor kínáljuk neki most a felfújható medencét, játszósátrat.

Ezek egyrészt kapcsolódnak az eredeti vételhez, másrészt viszont alacsonyabb árkategóriába tartoznak – számunka pedig továbbra is az eladás a cél. Hiába szeretnénk magasabb kosárértéket, a visszajáró ügyfél több hasznot hajt hosszú távon, mint az egyszer betévedő, alkalmi partner.

3. Mire számíthatunk?

Ahogy azt fentebb is megjegyeztük, az árérzékenység egyre nagyobb szerepet kap a döntéshozatalban.  A második félévben átgondolt árazási stratégia kulcsfontosságú lesz, sokan éppen ezen a ponton csúsznak el. Teljes visszarendeződésről nem beszélhetünk, ugyanakkor számolnunk kell az üzletek újranyitásával, a gazdasági recesszióval. Ilyen körülmények között a tudatosan átgondolt akciózás, az adatok elemzésén alapuló árképzés kedvezően befolyásolja jövőbeni profitunkat. A PriceKit szoftvere éppen erre a problémára nyújt megoldást, hiszen az adatgyűjtés és elemzés automatikus, nekünk már csak a megfelelő lépést kell megtennünk.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a járvány alatt 100 ezren vesztették el munkájukat itthon. Számíthatunk a vásárlóerő csökkenésére, éppen ezért fontos ügyfélközpontú, a vevők igényeit teljeskörűen figyelembe vevő szolgáltatást nyújtanunk. Vagyis gondoskodjunk a vásárlók elégedettségéről.

Az érintésmentes fizetés sokak számára továbbra is szempont, akárcsak a szállítási lehetőségek választhatósága. Az időtartam ismét tényező, a biztonságos, sérülésektől védő csomagolás pedig alapkövetelmény. Vonjuk le az elmúlt időszak tanulságait, és fejlesszük a webáruházat a piaci igényekhez és a lehetőségeinkhez mérten!