Eltérő árak alkalmazása az üzletben és a webshopon

Meglepődik manapság valaki még azon, hogy a webáruház és üzlet árai eltérnek egymástól? Akadnak persze ilyen vásárlók, de neked ezért nem kell elnézést kérned, így van rendjén. Tudatos árstratégiával kell fellépned, ebbe pedig beletartozik az is, hogy az online és offline térben másra helyeződik a hangsúly.

Ár az üzletben

Ott kezdődik a dolog, hogy egy bolt fenntartása költségigényesebb, mint egy webáruházé. Bolthelyiséget kell bérelned, de ha sajáttal rendelkezel, még mindig be kell fizetned a közüzemi számlákat, nagyobb árukészlet esetén raktárra is szükséged van. Az alkalmazottak bérét sem spórolhatod meg, hiszen ők adnak el, szakértelmükön múlik, hogy egy lehetséges vásárló ténylegessé váljon. Ez mind belekalkulálható a fogyasztói árba.

A webáruházban

Természetesen egy webshop üzemeltetése is költségekkel jár, viszont ideális esetben sokkal kevesebből jön ki, mint a bolté. Az ügyfeledet a virtuális üzletedbe csábítod be, innentől az ár, a tartalom, és könnyen kezelhető felület vezet a vásárlásig. Az árba ezek beleépülnek, de a szigorúan vett hagyományos kiszolgálásért (pl. egy társasjáték szabályainak elmagyarázása, másik termék ajánlása) nem fizet a vásárló.

Versenytársak itt is, ott is

Az online árak általában véve kedvezőbbek, hiszen az árverseny is kiélezettebb. Csupán pár kattintással átmehetünk egy másik webáruházba, míg az üzletből jellemzően kisebb valószínűséggel távozunk üres kézzel, különösen, ha az alkalmazottak elég szemfülesek. Ne feledkezzünk meg az Árukeresőről és társairól sem! Ezek a felületek egyszerre nyújtanak segítséget és nehezítik meg a helyzetünket, ugyanis konkurenseink ajánlatai közvetlenül a mieink mellett sorakoznak. Kifogástalan szolgáltatással ellensúlyozhatjuk, ha kedvezőbb árakkal operálnak, de legyünk résen!

Érdemes nyomon követni, mikor rendelkezel olyan termékkel, amelyből ellenfeled kifogyott. A Pricekit árazást támogató rendszere kiszúrja a lehetőséget, te pedig profitálhatsz belőle egy esetleges árváltoztatással.

Ha az üzlethelyiséged egy nagyobb bevásárlóközpontban helyezkedik el, akkor már más a helyzet. Itt is érdemes a közeledben működő cégek árukészletét és árképzését figyelemmel kísérni. Ha sikerül közel azonos szinten mozognod, esetleg magasabb minőséget hozol, akkor könnyebb a vevőt vásárlásra bírni.

Stratégia nélkül nem megy

A legkártékonyabb dolog, ha folyamatosan változtatsz az áraidon a pillanatnyi haszon érdekében. Jusson eszedbe: a hosszú távú működés feltétele, hogy pontosan tudd, milyen eredményt érsz el egy akcióval! A kedvezményeknek megvan a helyük minden kereskedésben, legyen az üzlet vagy webshop. Kínálhatod azonos áron a bolti és az online árukészletedet egy kampányon belül, viszont számítsd ki: valóban megéri az összehangolás?

Az eltérő árak kiválóan alkalmasak arra, hogy az egyik vagy a másik színtérre tereld vásárlóidat. Használd ki! Ha a boltban nem fogynak bizonyos termékek, viszont online pörögnek, megfordíthatod az arányokat: ezzel mindenféleképpen nyersz, mert ha azt tapasztalod, hogy online üzletedből egy áremelést követően is viszik az árucikket, mondhatjuk, nem várt haszon áll a házhoz.

Ne engedd, hogy a készlet kiöregedjen! Ha ideiglenesen kedvezőbb bolti árral dolgozol, még új ügyfeleket is szerezhetsz, ráadásul a „pénzed sem marad benn”.

Reklamáció – meddig engedj?

Mint az előbb leszögeztük, elégedetlenek mindig lesznek, de ebből nem szabad ügyet csinálni. Saját tapasztalatom szerint van az a vásárló, aki pár száz forintért is reklamál, sőt, azt is nehezményezheti, hogy nem minden boltban megtalálható termék van fent a webshopon. Ennek is megvan az oka, tekintve, hogy a boltban a kassza mellé kihelyezhető alacsonyabb árkategóriájú cikkek hamarabb elkelnek, mint online. Megéri a fáradságot, hogy a gumikígyó, vagy a ragacs felkerüljön az oldaladra, készüljön hozzá leírás, és be legyen árazva? Nem feltétlenül.

Ha ilyen jellegű panaszokkal találnak meg, akkor asszertív módon állj a problémához: kedvesen, de határozottan magyarázd el (nem túl részletesen), hogy ez bizony egy üzletpolitikai döntés. Az ügyfélszolgálatos kolléga is így járjon el. A cél, hogy a vevő lehetőség szerint ne távozzon kellemetlen tapasztalattal, ugyanakkor te se térj el a működési modelledtől.

Értékesebb áruról van szó? Mérlegelj! Ha maradunk a játékipari példánál, akkor néha érdemes kötélnek állni, különösen, ha szezonális termékről van szó és csak pár darabot tartunk készleten. Ha a vevő online áron szeretné az óriáscsúszdát, vagy a fészekhintát, de itt és most elviszi, akkor kivételt tehetünk egy-egy alkalommal. Ettől még nem borul fel a rendszer, és az is előfordulhat, hogy visszatérő vásárlót szerezünk.

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM