3+1 ok, miért nem kell a legolcsóbbnak lenned
Először is le kell szögezni, hogy senkinek nem lehet az az üzletstratégiája, hogy a legolcsóbb legyen a piacon. Azok a cégek, amelyek így dolgoznak, vagy nem tartják szem előtt azt, miért is jöttek létre, vagy eleve más céljuk van. A kis- és közepes webáruházak az esetek elsöprő többségében nem tudnak és nem is kell a legolcsóbbnak lenniük. Hogy miért?
Elsőként egy jó tanácsot adunk: Légy magabiztos: ismerd az értékeidet!
Miért olcsó egy webáruház? Mert önbizalomhiányos. Kis haszonkulcsokkal dolgozol, mert attól félsz, a vevők nem fizetnének többet. Ha pedig rászoktak az alacsony árakra, már nehéz lesz elmozdulni a jó irányba. Ez egy csapda, amibe nem szabad belesétálni. A jó üzletvitel azt jelenti, hogy annyi pénzt szedsz be, amennyit megérdemelsz azért az értékért, amit az ügyfeleidnek nyújtasz. Ha te vagy a legolcsóbb, azzal azt üzened, hogy te érsz a legkevesebbet a piacon, sőt a termékeid sem olyan jók.
És íme a 3 legmeggyőzőbb érvünk.
1.Az érték fontosabb, mint az ár
Mi a különbség egy 4000 forintos és egy 30 000 forintos cipő között? Ég és föld. Az első nemcsak hamarabb tönkremegy, de egész élettartama alatt rosszabbul teljesít: töri a lábat, térdfájást okoz és senki nem jegyzi majd meg, mennyire szép. Sok kisebb e-kereskedő szinte sosem gondol erre, pedig kéne. Egy kiváló irodai szék nemcsak ülőhely, hanem maga a termelékenység - a kereskedője nemcsak egy bútort ad el, hanem hozzásegíti a használóját ahhoz, hogy hatékony, produktív és egészséges legyen. Egy jó adótanácsadó nemcsak heti három óra konzultációt értékesít, hanem azt a tudást, amivel az ügyfelét milliós megtakarításokhoz segíti hozzá.
Nem tévedsz, ha azt gondolod, hogy a vevők hajlandók többet fizetni az értékesebb dolgokért. Különböztesd meg a termékeidet a hozzáadott értékük szerint: a teljesítményükkel szállj be a versenybe, ne az olcsóságukkal. Így az ügyfél igényeit a vállalkozásod erősségeihez hajlíthatod hozzá.
2. Tesztelj, hibázz és tanulj belőle
Néha a legjobban úgy lehet meghatározni, hajlandók-e a vevők többet fizetni valamiért, hogy ki kell próbálni. Egyszerűen megemeljük az árat, és megnézzük, hogyan reagálnak az ügyfelek és a versenytársak. Készíts egy olyan érkezési oldalt, ahol magasabb árakat tüntetsz fel, és nézd meg, hogyan változik a konverzió.
Ha a magasabb árak nem jönnek be, próbálkozz mással, hozz be drágább termékeket, amik akár a régiek prémium változatai, értékesítsd csomagban, készíts olyan akciót, ami nem árengedményt ad, hanem például gyorsabb szállítást.
Ami még fontos: sose kérj bocsánatot a vevőidtől azért, mert árat emelsz. Indokold inkább azzal, hogy mostantól jobb minőségű szolgáltatást nyújtasz, fejlesztések történtek, az emelés pedig előre tervezett volt.
3. Inkább egy vevőt veszíts, mint egy jó vevőkört
Ha senki sem panaszkodik az áraidra, ideje emelni. Mondjuk azt, hogy most a vevők 100 százaléka elégedett az árakkal. Mi történik emeléskor? Mondjuk csak 80 százalék lesz teljes mértékben elégedett, és tart ki melletted a magasabb árral is. Viszont nagyobb profitabilitású és összességében egészségesebb üzleti modelled lesz.
Ne azért aggódj, hogy egy vevőt elvesztesz, hanem azért, hogy lesz egy olyan vevőköröd, ami kizárólag az extrém alacsony áraid miatt van veled!
Ha magasabb árakkal dolgozol, olyan ügyfelekkel foglalkozhatsz, akik értik és többre értékelik a minőséget, akiknek van fogalmuk a hozzáadott érték fogalmáról, vagyis jobban tisztelnek - lojálisabbak hozzád. Az árazásod így hozzásegít ahhoz, hogy a jó ügyfeleket vonzzad magadhoz, így hosszú távon fenntartható üzleti modellt alakíthatsz ki, amivel sokkal elégedettebb leszel.
Az pedig, hogy nem vagy mindenben a legolcsóbb, nem jelenti azt, hogy nem élsz együtt a célpiacoddal. Sőt, a konkurencia folyamatos figyelése azoknak is fontos, akik drágább termékekkel vagy magasabb haszonnal dolgoznak, hiszen szerteágazó és rendszerezett információk nélkül lehetetlen jó üzleti döntéseket meghozni.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!