Hogyan befolyásolhatja a hazai e-kereskedelmet a szigorítás és a karantén?
2020 első féléve az e-kereskedelemben rekordszintű növekedést hozott, és több mint 50 ezer új vásárlót. Szeptemberben a GKI Digital elemzői úgy gondolták, a második félévben már nem számíthatunk ilyen kiugró eredményre, függetlenül a járvány alakulásától. Igazuk volt?
Nem teljesen zárt be a bazár
A kérdés trükkös, hiszen 2020-ból még egy hónap hátravan. A kormányzat szigorításokat vezetett be, így mozgásterünk jelentősen lecsökkent: a szórakozóhelyeket, vendéglátóegységeket nem látogathatjuk, bezártak a mozik, színházak, edzőtermek, lemondhatunk a koncertekről, és még folytathatnánk.
Ha végigtekintünk a listán, máris kiderül, hogy a tavaszi és mostani helyzet nagyjából egy dolognak kedvez: a fogyasztásnak. Ezt még megtehetjük nappal, és este 7 után is – a digitális térben.
Szabad a vásár
Adott tehát az online tér, ahol gyakorlatilag 0-24-ben válogathatunk és költhetünk, mellette pedig napközben járhatjuk az üzleteket saját fizikai valónkkal. Ez nem lebecsülendő szempont, így lesz a vásárlásból program, a programból pedig a kereskedő számára bevétel.
Tavasszal a kényszerű otthonmaradás, a boltok részleges bezárása, a home office és a digitális oktatás hatott a vásárlói szokásainkra. Most, a járvány második hulláma alatt sem tartózkodunk lényegesen kevesebbet online, ráadásul az 50 ezer új ügyfél is tartósan rákapott az internetes vásárlásra.
Mindezek alapján optimisták lehetnek az e-kereskedők, azonban nem valószínű, hogy az első félévhez hasonló rekorddal zárhatjuk a decembert. A járványhelyzet ellenére konkurenciát jelentenek a nyitva tartó üzletek, és ne felejtsük, a második félévben kevesebb forrással rendelkezünk.
Itt a válság, áll-e a bál?
Csökkent a tartalékunk, előrehozott költéseink részben kiürítették a kasszát, és még mindig rengeteg ember érzi veszélyben az állását. A Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója, Pintér Róbert szerint az adatok azt mutatják, szeptemberben válaszadóik 29%-a tartott a munkahelye elvesztésétől. Ez óvatosabb fogyasztói magatartást eredményez, és lássuk be, minden valószínűség szerint többen küzdenek anyagi gondokkal, mint tavaly ilyenkor.
Ha számításba vesszük, hogy a szigorítások következtében rengetegen maradtak állás (és bevétel) nélkül, akkor még kevésbé bízhatunk a tavaszihoz hasonló vásárlási dömpingben. Az ősz a visszarendeződés időszaka volt, így logikusan a negyedik negyedév is kevesebb lehetőséggel kecsegteti az online kereskedelmet.
Év végén sem kerülnek nehéz helyzetbe az e-kereskedők
Aggodalomra azonban nincs okunk. A GKI Digital szakértői szerint az év első felében elért 30-40%-os bővülési ráta nem tartható fenn folyamatosan, de az év végi növekedés a tavalyi 16%-hoz képest idén akár 20-25%-os is lehet. Ez annyit tesz, hogy 2019-nél mindenképpen jobb évet zárhatunk, és bár a mostani helyzet csökkenti a vásárlási kedvet, drasztikus bevételkiesésre nem kell készülnünk.
Idén már egyszer produkáltunk a karácsonyi időszakhoz hasonló forgalmat, ez volt ugyebár a karantén, a korlátozás időszaka. Célszerű az itt bevált változtatásokat, újításokat decemberben is hasznosítani.
Tartsuk meg a jó szokásokat!
Ha optimalizáltuk a rendelési folyamatot, kibővítettük a szállítási lehetőségeket, aktívan kommunikáltunk az ügyfelekkel, és mindezek mellett releváns, informatív tartalommal töltöttük meg a weboldalunkat, akkor ezeket ne most szórjuk ki az eszköztárunkból.
A biztonságos, érintésmentes fizetés újra felértékelődik a vásárlók szempontjából, hiszen a járvány sokkal inkább berobbant az első hullámhoz képest. Akik az online piactérről szerzik be a karácsonyi ajándékokat, elvárják, hogy időben megérkezzenek, még ha az utolsó utáni pillanatban is rendeltek.
Mondhatjuk, nincs nagy különbség egy vírusos és egy vírus nélküli szezon között, a kollégákat, a raktárt, a logisztikát stb. ugyanúgy fel kell készítenünk a fokozott terhelésre, mint máskor. Mivel ügyfeleink nagy része kevesebből gazdálkodik, tudatosan keresik a legjobb ajánlatot és érzékenyebben reagálnak az árváltozásokra.
Éljünk a lehetőséggel! A PriceKit segítségével nyomon követhetjük a konkurencia készletét és árváltozásait, így ajánlataink mindig naprakészek és versenyképesek maradhatnak. Mikor lenne erre nagyobb szükség, ha nem a karácsonyi szezonban?
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!