Hogyan befolyásolja a kereslet és a kínálat az árat?

kereslet

Kis túlzással mondhatjuk, hogy az e-kereskedelem azért olyan sikeres, mert alapesetben minden egyszerre van jelen. A fogyasztó tudatosan megoldást keres egy problémára, ez azonban nem jelenti azt, hogy mi magunk ne terelhetnénk egy újabb felé – vagyis a keresletet kínálatunkkal befolyásolni tudjuk. És hogy ezért milyen árat kérünk? Attól függ.

1. Mikroökonómia alapok webre fordítva

A piac az a hely, ahol a kereslet és kínálat találkozik, tehát egy lehetséges vásárló egy bizonyos összegért hajlandóságot mutat termékek beszerzésére. Az online piactér egy végtelen hálózat, a fogyasztó ezen a csatornán fér hozzá árucikkek tömegéhez. Márpedig manapság csak azt nem vásárolják meg, ami nincs – a kulcs, hogy az ügyfél számára is kívánatos legyen, amit árulunk.

Ne felejtsük el, hogy a piacon osztozunk a versenytársakkal, ezért fontos, hogy jelen legyünk azokon a platformokon, ahol ők is. Jó példa erre az Árukereső, a Facebook. Hirdessünk, de kezdjük az alapoknál, először az online reklámra költsünk, a televízió csak akkor jöjjön, ha biztosan állunk a lábunkon.

Ahhoz, hogy vezetni tudjuk a látogatókat, először is vonzó kínálatra van szükség, amelyet a jó árak egészítenek ki. Fontos, hogy többféle verziót mutassunk, az árak pedig skálázottan jelentkezzenek: vagyis az alacsonytól a közepesen át a felső kategóriáig, hogy meglegyen a választás lehetősége.

2.  Mi befolyásolja a keresletet?

Leszögeztük, hogy a fogyasztónak elsődlegesen hiányzik valami az életéből. Például a koronavírus, a vészhelyzet feloldása, a jövőbeni 2. hullám mind olyan tényező, ami szükségessé teszi bizonyos dolgok megszerzését. Sarkalatos kérdés, hogy a mutatkozó igényekre megfelelően reagáljunk, tehát azt mutassuk meg, ami az aktuális időszakban pörög – és nem árt előre felkészülni a jövőre.

Az Árukereső adatai alapján márciusban a védekezéshez szükséges eszközöket keresték a leginkább, pl. kézfertőtlenítőből 110-szeres volt a keresletnövekedés. Borítékolható, hogy az őszhöz közeledve hasonló számokkal találkozunk.

Mit tehet az, aki teljesen másban utazik? Utat talál a vevőhöz: vagy árral csábítja magához (júniusban 50%-os kedvezménnyel kínálta az egyik, kifejezetten online ruházati üzletlánc a téli termékeket – rengeteget nyertek így is), vagy pedig időt és tartalmat fektet abba, hogy vásárlásra ösztönözze.

Egyszerűen szólva, elmondjuk, hogy mire való a termék és hogyan veheti hasznát. Ehhez nem árt némi kreatív véna. A kijárási korlátozás idején viszonylag kevés hasznát vehetjük egy új fényképezőgépnek, egészen addig, amíg nem akarunk egy teljesen új hobbit. Márpedig a rendelkezésünkre álló temérdek időt akár így is kitölthetjük.

3. Az ár és a kínálat kapcsolata

Sokszor beszéltünk arról, hogy csak akkor történik meg a vásárlás, ha a kínált ár találkozik a vevői elvárással. Az elérhetőség egy olyan aduász, amit sosem szabad félvállról venni, különben pénzt hagyunk az asztalon. A konkurencia készletfigyelése különösen akkor fontos, amikor az ellátás bizonytalan – és igen, megint a koronavírusra gondolunk.

Abban a pillanatban, amint úgy látjuk, hogy valamihez nem férhetünk hozzá, öntudatlanul is értékesebbnek tartjuk. Ilyen módon a tudatos, csupán a szükséges dolgokra áldozó ügyfelet is könnyedén megfoghatjuk, ha a webáruházunkban készleten van a termék. Nyerészkedés nélkül, minimális árváltoztatással is mindkét fél számára előnyös üzletet köthetünk. A picivel magasabb árat pedig senki nem rója fel nekünk.

A limitált ideig kapható cikkek hasonló okból vonzóak, hiszen bármikor nem szerezhetjük meg. Érdemes társulnunk olyan márkákkal, amelyek nem állandó szereplők a webáruházban. Ezekből a rövid távú együttműködésekből értékes tapasztalatokat vonhatunk le, a kereslet alakulása szerint pedig lehetőségünk lesz a jövőbeni kínálatbővítésre.

Abban egyetérthetünk, hogy ebben a bizonytalan időszakban nehéz tervezni, mindamellett pont erre van szükségünk. Egy olyan biztos tervre, amely a vásárlóerő csökkenése mellett (a válság hatása hamarosan sokkal érezhetőbb lesz) is képes az online térben tartani. Figyeljünk oda a készletgazdálkodásra, nyújtsunk minőségi szolgáltatást, és tudatos árstratégia álljon a kínálatunk mögött!