Hogyan növelhető a konverziós ráta a különféle alternatív fizetési módok segítségével?
A kosárelhagyások az e-kereskedelmi piac valamennyi résztvevője számára komoly problémát jelentenek, ám a vásárlók igényeinek megfelelő alternatív fizetési módok felkínálásával jelentősen csökkenthetjük a félbehagyott vásárlások számát.
Az alternatív fizetési módok térnyerése
Az e-kereskedelmi forgalom növekedésének köszönhetően egyre népszerűbbek a különböző alternatív online fizetési módok, amelyek során a vásárlók nem a világszerte ismert kártyakibocsátók betéti kártyáit és hitelkártyáit használják. Számos ilyen választható fizetési mód létezik: ide tartoznak a BNPL („buy now, pay later”, vagyis vásárolj most, fizess később) megoldások, a banki átutalások, a virtuális pénztárcák, a közvetlen terhelések és a különféle kriptovaluták is, hogy csak néhányat említsünk közülük.
A vásárlók napjainkban már elvárják, hogy az e-kereskedelmi cégek felkínálják számukra az általuk preferált fizetési megoldásokat: a Baymard Institute adatai alapján a webshopok látogatóinak 7 százaléka inkább nem vásárolja meg a kosarába helyezett árucikkeket, ha nem találja meg az adott oldalon az általa kedvelt fizetési módot. A probléma kézenfekvő megoldásának az tűnne, ha a kereskedők valamennyi megoldást lehetővé tennék a vásárlóik számára, ez azonban nyilvánvalóan nem lehetséges, hiszen jelenleg több száz alternatív fizetési eljárás létezik világszerte, amelyek közül az átlagos vásárlók csupán néhányat használnak. Ráadásul a preferált módok nem csupán országról országra, de korcsoportról korcsoportra is változnak: a fiatalabb korosztály tagjai például jobban kedvelik a digitális pénztárcákat, míg az idősebbek inkább a banki átutalást vagy a bankkártyás fizetést részesítik előnyben.
Ideális az volna, ha a webshopok üzemeltetői tudnák, mely fizetési megoldásokat kedvelik leginkább a potenciális vevőik, és ezek használatát tennék lehetővé vásárláshoz. A többes szám használata sem véletlen: mint az az ACI Worldwide felméréséből kiderül, ha a kereskedők nem csupán a vásárlók által leginkább favorizált fizetési módot, hanem a három legkedveltebb megoldást is elérhetővé teszik, azzal mintegy 30 százalékkal növelhetik a konverziós rátájukat.
A leginkább népszerű alternatív fizetési módszerek
BNPL megoldások
Bár a „Vásárolj most, fizess később!” megoldások, azaz a kamat- és kezelési díj mentes részletfizetési lehetőségek már évek óta népszerűnek számítanak, a Covid-19 járvány kitörésével elképesztő mértékben megnőtt irántuk a kereslet. Ezek a részletfizetési megoldások nem csupán a vásárlók számára kifejezetten kényelmesek, de a BPNL szolgáltatókkal való együttműködés az e-kereskedelmi cégek számára is különösen hatékonynak bizonyulhat. A BNPL módszer ráadásul a finanszírozás kockázatát is megszűnteti, mivel a késleltetett vagy részletfizetést a szolgáltató finanszírozza, így ezek a vásárlások gyakorlatilag ugyanúgy működnek, mint az egyszerű kártyás fizetések, és a kereskedők a megszokott kártyás elszámolási határidőn belül hozzájutnak a pénzükhöz.
Európában a Klarna számít a legismertebb BNPL szolgáltatónak, illetve érdemes még megemlíteni az Affirm által kínált szolgáltatásokat is; a módszer népszerűségének köszönhetően pedig már a PayPal és az Amazon is elérhetővé tette ezt a fizetési megoldást a vásárlói számára. (A magyar vásárlók a hatályos törvényi szabályozás következtében sajnos jelenleg még nem élhetnek ezzel a lehetőséggel.)
Digitális pénztárcák
A digitális pénztárcák olyan technológiai megoldások, amelyeket a vásárlók gyakorlatilag bankkártyaként használhatnak az online vásárlásaik során – ebbe a kategóriába tartozik például a Google Pay, az Amazon Pay, az Apple Pay vagy a PayPal.
A Google Pay betéti kártyákkal történő használata díjmentes, hitelkártyák esetén azonban 2,9 százalékos kezelési díjat számol fel a rendszer; ez az eszköz elsősorban azoknak az e-kereskedelmi cégeknek praktikus, akik a Google kereskedelmi rendszeréhez tartoznak, és különös gondot fordítanak a biztonsági megfontolásokra. Az Apple Pay szintén kifejezetten biztonságos, NFC technológiát használó, azonnali fizetést lehetővé tevő eljárás; az Amazon Pay segítségével pedig a felhasználók közvetlenül az Amazonos számlájukról fizethetik ki az webshopban vásárolt termékeket. A vevők mindhárom alternatív fizetési móddal az általuk preferált rendszer elhagyása nélkül, kényelmesen vásárolhatnak, ami szintén hozzájárul a konverziós ráta növeléséhez.
Regionális megoldások
Mivel a vásárlók által előnyben részesített fizetési módok országról országra változnak, létfontosságú, hogy az e-kereskedelmi vállalatok pontosan ismerjék az adott régiókra jellemző preferenciákat. Németországban például egyre többen használják a Girocard online fizetési rendszerét, amelynek segítségével tavaly több mint 5,5 milliárd vásárlást bonyolítottak le, Hollandiában pedig a P2P, azaz a két felhasználó közti tranzakciókat lehetővé tevő iDeal terjedt el. Magyarországon továbbra is meglehetősen népszerű az utánvéttel történő fizetés, bár a vásárlók egyre nagyobb arányban fizetnek bankkártyával is az online vásárlásaik során, illetve érdemes még megemlíteni a prepaid eszköznek számító SZÉP kártyás fizetést is.
A fizetési folyamat leegyszerűsítése
A konverziós ráta növeléséhez a megfelelő fizetési módok felkínálása mellett az is szükséges, hogy a vásárlók minél egyszerűbben fizethessék ki a kosarukba tett árucikkeket: a Baymard Institute korábban már említett felmérése alapján a vevők 18 százaléka hajlamos félbehagyni a vásárlást, ha túl bonyolultnak vagy hosszadalmasnak találja a fizetési folyamatot.
Az e-kereskedelmi piac szereplőinek tehát fokozott figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy a webshopjuk számítógépeken és mobiltelefonokon egyaránt zökkenőmentesen működjön, és biztonságos fizetési módokat nyújtsanak a vásárlóik számára. Fontos továbbá az is, hogy a látogatóknak ne kelljen regisztrálniuk a vásárláshoz, valamint egyetlen oldalon belül, a lehető legkevesebb információ megadásával fizethessék ki a kosarukba helyezett termékeket.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!