Hogyan törj be gyorsan egy ismeretlen célpiacra?
Akár új vállalkozást indítasz, akár a már működő üzleted határait szeretnéd kitolni, az alábbi szempontokat mindenképpen figyelembe kell venned, ha sikeresen akarsz betörni egy új piacra.
I. Célpiac, célcsoport, cél
A kezdő e-kereskedők gyakran esnek abba a hibába, hogy úgy gondolják termékeik, szolgáltatásaik mindenkinek szólnak. Ebben az estben kommunikálni is egyformán fogsz, üzeneted pedig nem jut el a megfelelő közönséghez. Határozd meg a saját célpiacodat! A célpiac azokat az embereket jelenti, akik számára hasznos lehet a terméked. Gondolhatod, hogy könyvet mindenki olvas, de bűnügyi krimit nem vásárolsz az óvódásoknak, mint ahogy a romantikus irodalmat sem a negyvenes férfiak viszik általában. A célpiac mellett fontos szerepe van a célcsoportnak, ők azok, akik ténylegesen megveszik, azaz pénzt adnak az árudért. Maradjunk a könyves példánál, az Egy kupac kufli című mesekönyv célpiaca a 6 év alatti gyerkőcök, a célcsoportja pedig a felnőttek (árnyaltabban: szülők, nagyszülők, óvónők), hiszen ők döntenek a termék megszerzéséről.
Ugyanezek a szabályok érvényesek, ha bővíted a termékkínálatodat vagy új szolgáltatás bevezetését tervezed. A célpiac és a célcsoport meghatározásán túl világosan kell látnod a célodat. A jó üzleti terv fokozatosan lépi meg az egyes állomásokat: alulról építkezik, a terjeszkedéshez szükséges erőforrásokat és a ráfordítható összeget csak akkor emeli, ha már biztos talajon áll. Így juthat folyamatosan felfelé. A tervezés segít abban, hogy krízis esetén is láthatóvá váljon a haladás iránya, azonban fontos a rugalmasság. Ne ragaszkodj görcsösen a célkitűzésekhez, alkalmazkodj a váratlan szituációhoz (lásd koronavírus)!
II. Kutatás
Ha meghatároztad a célpiacodat, akkor beazonosítottad azt a problémát, hiányt, amelyre webshopod megoldást kínál. Az űrt azonban nemcsak te tudod betölteni, a versenytársak is éppen ezen igyekeznek. Mielőtt színre lépnél, érdemes felmérni a célpiacot, különös tekintettel a konkurenciára. A PriceKit olyan szoftveres segítő, amely tájékoztat a piac állapotáról, valamint átfogó képet ad a leendő ellenfelek árstratégiájáról. Az eszköz használatával megtudhatod, hogy miként alakítják az árak és a költségek a konkurensek tevékenységét, ezáltal saját áraid versenyképesek lesznek. Sőt, előre láthatod, hogy milyen profitot termelsz, ha már élesben fog folyni a konkurenciaharc.
Lehetsz aktív piaci szereplő vagy feltörekvő újonc, szükséges a célcsoportod beható tanulmányozása. Egyszerűen szólva, csak akkor hódíthatod meg a közönséget, ha ismered a hátterüket. Léteznek ún. „kemény” (pl. nem, életkor, foglalkozás, jövedelem) és „puha” (célok, vágyak, félelmek) információk. Az értékesítéshez mindkét információs csoportra szükséged van, ugyanis ezek határozzák meg, hogy kiknek, mit és hogyan kommunikálsz. Ezzel el is érkeztünk a marketinghez.
III. Marketing
A hatékony marketingstratégia felépítéséhez először a forrásaiddal kell tisztában lenned. Hiába nyúlsz mélyen a zsebedbe, nem biztos, hogy megtérül. Az egyik legköltségesebb hirdetési forma a televíziós reklám, hiszen tömegekhez jut el, audiovizuális és szinte kikerülhetetlen. Új márkád széleskörű ismertségre tehet szert, viszont nem feltétlenül növeli a tranzakciók számát és értékét. Sokkal biztonságosabb első körben a kedvezőbb árú online hirdetésekre hangsúlyt fektetni, ugyanis rengeteg potenciális vevő látja őket, akik egy kattintással a webáruházadba kerülhetnek. Ahogy már írtuk, az építkezés alulról indul, lépésről lépésre halad és felfelé tart.
A kommunikációnak óriási szerepe van. A „kemény” információk megmutatják, hogy kikhez hogyan szólj (másként a tinédzserekhez, mint a középkorúakhoz), a „puhák” pedig, hogy mit ajánlj. Az oldalad látogatóit e szerint kell vezetned: ha például valaki érdeklődik a vegán termékek iránt, akkor nagyobb eséllyel vásárol környezetbarát tisztítószert. Rendkívül fontos, hogy olyan kapcsolódó hirdetésekkel találkozzon, amelyek releváns, számára hasznos árucikkekhez továbbítják. A teljességhez az is hozzátartozik, hogy a termékleírások szövegezése legyen kellően informatív, ugyanakkor célcsoportnak szóló.
Az ismeretlen gyakran riasztó, hiszen nem tudhatod, hogy mire számíts. Adatgyűjtéssel és alapos tervezéssel azonban kiküszöbölheted a nem várt kellemetlenségeket, így magabiztosan és felkészülten indulhatsz az új piac meghódítására. Sok sikert!
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!