Így fertőzte meg az online piactereket a koronavírus-járvány

online

A Statista friss számai szerint Franciaországban 26 százalékkal nőtt az e-kereskedelem forgalma a járvánnyal összefüggésben, az amerikai piacokon rendelések számában ennél nagyobb, 47 százalék körüli növekedésről olvasni.

A volumen növekedése azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a nagy piacterek jobban járnak a járvánnyal, mintha normál üzletmenetet folytathatnának. Költségeik ugyanis jelentősen emelkednek.

 

 

A koronavírus-járvány a feje tetejére állította az Amazont?

 

Az Amazon azt közölte, hogy számításai szerint egész első negyedéves nyereségét elviszik majd a koronavírus elleni védekezéssel kapcsolatos kiadások. Jeff Bezos vezérigazgató elmondása alapján a költségeket az egyéni védőeszközök, a létesítmények takarítása, az órabérben dolgozó alkalmazottak magasabb bére és a saját tesztelési kapacitások növelése emelik meg. Az e-kereskedelmi óriás szerint mindez nagyjából 4 milliárd dollárba kerül a cégnek, ebből 800 milliót közvetlenül biztonságnövelésre fordít. Ez azért is fontos, mert legalább 21 raktárukban jelentettek fertőződést.

 

A legjobb befektetés most az, amit több százezer alkalmazottunk biztonságába és jólétébe teszünk - írja Bezos. Nem véletlenül fogalmaz így, hiszen korábban sok vád érte a céget, amiért nem megfelelő bánásmódot alkalmaz munkásaival. Először raktári dolgozókat küldtek el, akik nyilvánosan kifogásolták a rossz munkakörülményeket. Aztán simán kirúgtak hat technikust, akik azért jelentettek egy napra beteget, hogy a gyenge biztonsági intézkedések ellen tiltakozzanak. Bezos tehát nyugtatja a részvényeseket, és közben az Amazon saját tesztlaboratóriumot állított fel.

 

 

Mit tettek a nagy piacterek az elszabaduló árak ellen?

 

Magyarországon is sok hír szólt arról, hogy egyes kereskedők visszaélve a megnövekedett vásárlói igényekkel és a pánikvásárlás jelenségével, többszörös áron adták portékájukat. Ez a negatív hatás az online piactereket sem kerülte el. Március közepén a The Guardian arról írt, hogy egy angol felhasználó az eBayen nagyjából 35 ezer forintnak megfelelő fontért adott el 72 tekercs vécépapírt, a 48 tekercses csomagért pedig 24 ezret kért. De volt nála tízszeres áron kapható kézfertőtlenítő kendő is. A brit lap szerint nem volt egyedüli az eset, mert több olyan aukciót is találtak, ahol ezek a termékek a normál áruk 3-6-szorosáért keltek el az internetes piactéren.

 

Egy későbbi - március végi - cikkében a brit napilap már konstans túlárazásokról ír az online piactereken a Which? fogyasztói csoport kutatásai alapján. Szerintük az eBay és az Amazon is tele van sokszoros áron kapható tisztító- és fertőtlenítőszerekkel, lázmérőkkel, bébitápszerrel, tamponnal és más háztartási termékekkel, a piacterek pedig kudarcot vallanak a jelenséggel szembeni küzdelemben. A Which? pillanatfelvétel-felmérése szerint a legnagyobb probléma nem a hivatalos online kereskedőkkel, hanem a nyerészkedni kívánó magánszemélyekkel van. Sokan közülük konkrétan az Amazonon és az eBayen előző nap nagy tételben megvásárolt higiéniai termékeket listázták be egyesével a piactereken - többszörös áron. A 16 ezer forintos digitális hőmérőt például 120 ezerért kínálta valaki az eBayen és 60 ezerért az Amazonon, de egy 1200 forintos tisztítószer is gazdára találhatott 12 ezerért. 85 ezerért kelt el egy flakonos Dettol-csomag, de a legdurvább talán a normálisan 600 forintos Carex kézfertőtlenítő volt, amit több mint 40 ezer forintért adott el több felhasználó is az eBayen.

 

Az eBay egyik szóvivője a The Guardian brit lapnak úgy fogalmazott: folyamatosan küzdünk az ilyen listázások ellen. Minden kapcsolódó terméket eltávolítunk, a koronavírus-járványon nyerészkedő felhasználók pedig büntetésre számíthatnak - tette hozzá. Állítása szerint kifejezetten agresszíven lépnek fel az ilyen magatartásokkal szemben, már az első napokban több száz fiókot függesztettek fel és terméklistázások százezreit törölték a piactérről.

 

Az Amazon azt közölte az üggyel kapcsolatban, hogy kifejezetten kiábrándító számukra, hogy egyes szereplők képesek mesterségesen felverni az árakat olyan termékeknél, amik alapvető szükségletek kielégítésére szolgálnak, ráadásul mindezt egy globális egészségügyi válság közepette teszik. Az Amazon hosszú távra bevezetett intézkedéseinek értelmében az ilyen listázásokat nemcsak törlik, de véglegesen bezárják a kapcsolódó felhasználók fiókjait is - jelentette be a cég.

 

 

Csalás és ámítás a terméklapokon

 

Április elején a központilag lezárt Amazon-fiókok száma nagyjából 3900 volt, de ennek egy részét hamisítás és csalás miatt törölték, hiszen az elszabaduló árak mellett ezek voltak a legfontosabb kihágások a koronavírus-járvány kapcsán. Sok hirdető azt állította például, hogy terméke elpusztítja a koronavírust vagy védelmet jelent a fertőződéstől. Maszkok, tisztítószerek és kézfertőtlenítők százairól írták le, hogy megvéd a járványtól, majd mikor az ilyen mondatokat központilag tiltotta le a piactér, megtévesztő képeket tettek a terméklapokra.