Káoszelmélet és árstratégia

káosz

Az e-kereskedelemben egyértelmű növekedést tapasztalunk, viszont nem vehetjük biztosra, hogy a világjárványból minden online kereskedés nyertesként kerül ki. A jelenleg használt árazási stratégia igazi vízválasztó lesz a jövőre nézve.

I. Kiléptünk a megszokott kerékvágásból

Ideális esetben céljaid eléréséhez lineárisan haladsz előre. Az üzleti tervedet a raktárkészlet és a termékek várható fogyásának figyelembevételével határoztad meg. A mostani helyzet azonban korántsem ideális, hiszen nehéz megjósolni, hogy mi lesz a végkimenetele. A rendkívüli állapot kihirdetésekor várható volt a rendelések számának növekedése, ugyanakkor senki nem számított arra, hogy gyakorlatilag nincs olyan termék, amit ne vinnének. Március közepétől április végéig 50 ezer új online vásárló jelent meg a piacon. Ha hihetünk ez elemzőknek, akkor ez a réteg a későbbiekben is aktív marad.

II. Kerüld a rendetlenséget!

Az árazás összetett dolog. Logikus lépésnek tűnhet az árak növelése, hiszen a legtöbb termékre nagy a kereslet, rengeteg az új vevő. Másik lehetséges reakció az azonnali árcsökkentés, nehogy lemaradj a konkurencia mögött. A legrosszabb forgatókönyv, ha információk nélkül, pillanatnyi benyomásaid alapján döntesz. A káosz egy jelenség, amikor egyszerű szabályok segítségével leírható egy bonyolult rendszer, amelynek állapotai nem ismétlődnek, és így lehetetlen jövőbeni állapotait megjósolni. Az árstratégia egy könnyedén kaotikussá váló rendszer, hiszen leegyszerűsítve a növelésről vagy a csökkentésről szól. Ha véletlenszerűen határozod meg az árakat – csupán az aktuálisan kialakult helyzetre reagálva – nem fogsz biztos képet kapni a profitod várható alakulásáról. Egy minimális változtatás is hosszú távon kárt okozhat. Gondolj arra, hogy egy hegyére állított ceruza hogyan dől el! Ha a ceruza kezdeti helyzetét egy kicsit is megváltoztatjuk, akkor az egészen más helyen fog földet érni, mint eredetileg. 

III. Leggyakoribb hibák

Érzésre nem lehet árazni, erre fentebb kitértünk. A bevétel nagy részét az összes termék 1/5-e hozza, ezért árazásnál felesleges a teljes termékskálával foglalkoznod. Ha nem tervszerűen haladsz, akkor nagyobb az esélye annak, hogy egyes termékek kimaradnak, míg másokkal indokolatlanul dolgozol. A készletinformációt figyelmen kívül hagyni éppen ekkora probléma. Nem csak a sajátodról van szó, tájékozódj a konkurenciáéról is! A versenytársak mozgása befolyásolja a piaci árakat, stratégia nélkül viszont félő, hogy nem reagálsz megfelelően.

IV. Könnyíthetsz a terheiden

Az árváltoztatás időigényes munka, főleg ha több ezer termékről beszélünk. Ehhez társul még a versenytársak megfigyelése, a készletek követése, az információk elemzése, továbbá a legfontosabb, az árdöntés meghozatala. Ezen feladatok ellátására született meg a PriceKit döntéstámogató szoftvere, amely abban is segíti az e-kereskedőket, hogy időt spóroljanak.

A PriceKit figyeli az ellenfelek ár- és készletváltozásait, az adatok alapján feltárja a piac nyújtotta lehetőségeket, és javaslatot tesz, hogy mely termékek esetén előnyös ármódosítani. További izgalmas lehetőséget rejt a beszerzési árak megadása, a rendszer ugyanis profitnövelő ajánlásokkal szolgál, konkrét ár vagy ártartomány formájában. Mindezt automatikusan! Nagy előnye továbbá, hogy többféle árazási stratégiát is meghatározhatunk.

V. Amikor minden bizonytalan

A koronavírus-járvány maradandó hatást gyakorolt a fogyasztói szokásokra, amelyek a kereskedelem átrendeződéséhez vezettek. Az emberek fokozatosan térnek vissza a mindennapi rutinhoz, viszont továbbra is biztonságosabbnak érzik az internetes rendelést. Tény azonban, hogy a tömeges elbocsájtások következtében számolnunk kell a vásárlóerő csökkenésével is. Mindez megnehezíti az e-kereskedők helyzetét is, mert sokkal bonyolultabb sikeres eladási stratégiával előállni.

Ha szeretnéd új vásárlóidat megtartani, akkor célszerű elgondolkodnod azon, hogyan tudod szolgáltatásodat a lehető legmagasabb szintre emelni. Ehhez hozzájárulhat a folyamatok egyszerűsítése és az automatizálás. A nyílt kommunikáció, az átláthatóság és az árak dinamizálása szintén segíthet a sikeres stratégia kialakításában.