Kedvezmények helyett dinamikusan változó árak
Sok kereskedő manapság is hisz az olyan akciókban, amikor valamilyen szűk időkeretben a kategória vagy akár a bolt összes termékét leárazza. Ez bizonyos esetekben - például egy új márka bevezetésekor - indokolt lehet, de alapjában véve kerülendő taktika, ennél ma már jóval szofisztikáltabb és főleg hatékonyabb megoldások léteznek.
Mi az a dinamikus árazás?
A dinamikus árazási stratégia a régi időkben azt jelentette, hogy a termék árát folyamatosan az iránta mutatkozó kereslethez igazították. A nyolcvanas évek Amerikájában kezdődött minden, amikor a légitársaságok a repülőjegyek árát a szabad helyek és a felszállásig hátralévő idő függvényében folyamatosan változtatták. Ez egyébként a mai napig létezik, a repülés mellett a szállásfoglalások
esetében is gyakorta alkalmazzák.
E stratégiák sikere a felhasználó számára tett last-minute ajánlatokban rejlik, vásárlási előzményeik és a kosarukban éppen ott lévő termékek, ízlésük és érdeklődési körül alapján. Az általános kedvezménnyel ellentétben a dinamikus árak használata lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy azonosuljon az ajánlattal, így a művelet hatékonysága jelentősen nő.
Napjaink e-kereskedelmében a dinamikus árazás azt jelenti, hogy az árak tekintetében nem minden felhasználó egyenlő, bizonyosak kedvezőbb árat kapnak a webáruházba bejelentkezve, mások pedig magasabbat. Sőt, az árak annak függvényében is változnak, hogy mit tesz az adott vásárló a webáruházban.
Mindezek alapján elképzelhető az, hogy minden egyes vevő különböző áron vásárolja meg ugyanazt a terméket.
És hogy ez mitől függ?
Amitől csak akarjuk. Személyre szabott árakat minden felhasználónak! Ha a webáruházunk dinamikusan árazott kosarat alkalmaz, az nem más jelent, minthogy a felhasználó elfogadhatja vagy elutasítja a számára felajánlottkedvezményeket, és az árak annak függvényében változnak, hogy beteszi-e a kosarába az ajánlott termékeket. Klasszikus példa, hogy a vevő egy termékből kettőt tett a kosarába, erre mi azt ajánljuk neki, hogy vegyen inkább hármat, mi pedig adunk hozzá egy negyediket féláron. Könyváruházak gyakran ajánlják föl ugyanazon szerző másik művét a kosárba tett mellé, és persze itt azt is számításba lehet venni,
hogy milyen más szerzőktől rendelt már a webshopból. Ha a vevő egy irodai széket szeretne vásárolni, miért ne ajánlana a rendszer lábtámaszt és derékpárnát mellé kedvezményesen? Ezeknél is jobb megoldás - bevételnövelés szempontjából -, ha a kosárba helyezett terméknek egy prémium változatát ajánljuk helyette, ami nyilvánvalóan drágább, de most kedvezményt adunk rá. Szintén bevett szokás olyan termékeket ajánlani kedvezményesen, amik egyébként kevésbé gyorsan mozgókvagy kevésbé keresettek az áruházban, így mozgatható a készlet. És azt is megtehetjük, hogy nem az árakat módosítjuk, hanem felajánljuk, hogy ha most ez a rendelés legalább 100 ezer forint lesz, ajándékba adunk egy 10 ezres kupont a következő vásárláshoz. Hogy milyen szinten szabjuk személyre az ajánlatokat és az árakat, az ma már tisztán
beállítási és skálázási kérdés, hiszen a big datán alapuló mesterséges intelligenciával felruházott algoritmusok műszakilag képesek akár minden egyes felhasználónak teljesen különböző, de adatokkal alátámasztott árakat adni.
Miért jobb a személyre szabott kedvezmény, mint az árakció?
Egyrészt természetéből fakadóan olcsóbb, hiszen nem minden termékre kell kedvezményt adni. A nagy haszonnal árult termékeknél az engedmény is lehet nagyobb, a kisebb haszonkulcs mellett értékesített árura pedig nem muszáj adni, sőt árukapcsolás esetén bizonyos termékek akár az eredeti árnál drágábban is
elkelhetnek. A pszichológiai hatásról már esett szó: hiába tudja a felhasználó, hogy egy számítógépes program kínálja neki fel az adott kedvezményt, mivel az nem teljesen véletlenszerű, hanem az ő viselkedésén alapszik, azonosulni tud vele. Úgy érzi, megszólították, az ajánlat az ő számára exkluzív, a bolt megbecsüli őt. Az ilyen vevő szívesebben nyitja majd meg a hírleveleinket, ha pedig azokban további rászabott kedvezményeket és neki készült tartalmakat talál, azok is pozitív fogadtatásra lelnek majd nála.
A vásárlói lojalitás építése anyagilag rendkívül megéri a kereskedőnek. Egyrészt azért, mert ha első alkalommal rávesszük a vásárlót arra, hogy később térjen vissza és vásároljon újra, akkor a második tranzakciónak nincsen marketingköltsége, azaz ennek a vevőnek az esetében megfeleződött az akvirációs költség. Ha pedig harmadik és negyedik alkalommal is nálunk vásárol, egyre többet keresünk az üzleten. Erre kiválóan alkalmas a személyre szabott kedvezményrendszer, hiszen fajlagosan jóval kisebb költséggel tudjuk adni, ráadásul olyan bevételből, ami enélkül nem is realizálódna.
Elégedett vevő = ingyen reklám
Az elégedett, visszatérő vásárlók gyakrabban írnak pozitív értékeléseket az áruházról és az általuk megvásárolt termékekről, szívesebben lájkolják posztjainkat a közösségi médiában, így ajánlanak bennünket ismerőseiknek is. Ez pedig marketingszempontból a legértékesebb elköteleződést jelenti: gyakorlatilag ingyen
reklámot érzelmi többlettel és ismerősök által megerősítve.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!