Készletkisöprés, szezon végi kiárusítás – Mire figyelj, hogy sikeres legyen az árakciód?

Mik az árakció legfontosabb elemei és szabályai, milyen előnyei és hátrányai vannak, valamint hogyan lehet sikeres például egy készletkisöprés vagy egy szezon végi kiárusítás? Cikkünkben mindegyik kérdésre megtalálod a választ!

Egy árakciótól általánosságban azt várhatod el, hogy nőjön az árbevételed, új vevőket szerezz, emellett kedveskedhetsz a régi, lojális vásárlóidnak is. Az árakció jellemző formái közé tartozik a szezonvégi kiárusítás, valamint a készletkisöprés is – mondja Donáth Fruzsina, a PriceKit üzletfejlesztési vezetője.

A készletkisöprés célja általában az, hogy a cég minimalizálja a veszteséget, valamint megszabaduljon a felesleges készletektől. A szezon végi kiárusítás esetén pedig jellemzően a kifutó modelleket árazza le a kereskedő. Tehát nem minden készletkisöprés szezon végi kiárusítás, de majdnem minden szezon végi kiárusítás egyfajta készletkisöprés.

 

 

Mik az árakciók kötelező elemei?

Mutasd meg, hogy mire vonatkozik!

Mindenképpen meg kell különböztetni az akciós termékeket, termékárakat a többitől! Ezt megteheted címkékkel (akciós címke, csökkentett ár címke, stb.) de az is hatékony megoldás, ha ezek a termékek egy akciós aloldalon jelennek meg a webshopodban.

 

Határozd meg a keretet!

A legtöbb esetben az árakciónak van idő- és készletkerete, tehát a kereskedő meghatározza és feltünteti, hogy az akciós ár meddig érvényes, illetve hogy az akció a készlet erejéig tart.

 

Definiáld az okát!

Nem árt, ha magyarázatot adsz az akciózásra, vagyis megjeleníted azt, hogy mi az oka, például: készletkisöprés vagy tél végi kiárusítás. Így transzparenssé teheted az árakciódat! – hívja fel a figyelmet Fruzsina. – Ez azért fontos, mert ellenkező esetben a látogató fejében megfordulhat, hogy a jelentős árcsökkentés oka talán, hogy gond van a termék minőségével… Viszont ha definiálva van, hogy ez egy tél végi akció vagy szezon végi kiárusítás, az hitelesebbé teszi az árakciót, a kommunikációt, és segít elkerülni a félreértéseket!

 

Tüntesd fel az eredeti árat is!

Alapvető tétel: mindig jelöld azt, hogy honnan hova csökkent a termék ára, vagyis tüntesd fel az eredeti és az akciós árat is. Ne feledd, a májusi jogszabályváltozás értelmében a korábbi ár csak az lehet, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt!

A PriceKit árazástámogató rendszere segít neked abban, hogy mindig az új szabályozás keretein belül árazz vagy árakciózz. Helyetted kutat, figyel és számol, riport formájában figyelmeztet, hogy mindig a megfelelő listaárat alkalmazd.

 

 

Előnyök és hátrányok

Az árakciózás természetesen számos előnnyel jár, de lehet néhány negatív aspektusa is, amelyre nem árt előre felkészülni!

Az árakcióval versenyelőnyhöz lehet jutni, de mindig szem előtt kell tartani, hogy ez bizony tiszavirág életű versenyelőny, amely csak rövid távon működik, hangsúlyozza Donáth Fruzsina. Ennek az az oka, hogy nagyon könnyen lemásolható. A valódi versenyelőny mindig egy egyedi megkülönböztető értékelőnyön alapszik a piacon!

Szintén a pozitívumok közé tartozik, hogy az akcióval növelhető az árbevétel, valamint új vásárlókat vonzhatsz be vele. Vedd figyelembe, hogy az új vevők nagyobb részben árérzékeny vásárlók, akik az árakciód miatt ömlenek be hozzád.

Természetesen a készletkisöprés, a szezon végi kiárusítás nagy előnye az is, hogy felszabadul a raktár, amit így többletköltség nélkül újabb termékekkel, friss készlettel tölthetsz fel!

A hátrányok közé sorolható az a már említett tétel, hogy egy árakció – főleg manapság, az árautomatizmus korában – nagyon gyorsan lemásolható. Egy egyedi fejlesztés vagy különleges szolgáltatás esetében ez probléma nem áll fenn.

A negatívumok között említhető meg az is, hogy minden árakció „megeszi” a potenciális árrésedet, vagyis ebből adsz le annak érdekében, hogy megtörténhessen a kívánt készletkisöprés.

Számolj azzal is, hogy az árakció bevonzhatja az akcióvadászokat. Sok vevő időzíti a vásárlását, vagyis várja az árakciódat, és kizárólag csak ilyenkor vásárol. Arra szintén érdemes ügyeni, hogy sajnos egy jelentősebb árleszállítás kikezdheti a brandet (lásd: olcsó=nem jó minőségű). Ez a veszély a bevált, nagy és profi márkákat általában nem fenyegeti, egy kisebb webshop esetében viszont felmerülhet.

 

 

A jó árakciózás alaptételei

Ahhoz, hogy az árakciód a lehető legsikeresebb legyen, van néhány fontos szabály, amit mindig érdemes követni.

 

Tervezd meg! 

Evidensnek, sőt, banálisnak tűnhet, mégis sokan elfeledkeznek arról, hogy tervet készítsenek és lépésről lépésre tételesen végiggondolják az árakciót!

Határozd meg a célt, hogy mit szeretnél az árakcióddal elérni. Döntsd el, hogy kinek szánod, ki a célcsoportod, meddig tart, mely termékeket és kategóriákat érinti, valamint mekkora legyen az árcsökkentés mértéke – javasolja Donáth Fruzsina. A jól felépített terv abban is segít majd, hogy az árakció végén egyértelműen kiderüljön, sikeres volt-e az árleszállítás, mi működött jól, mi működött kevésbé jól.

 

Célzott kommunikáció

Ha csak egy szegmentumra célzol, akkor nekik targetáld az árakcióddal kapcsolatos üzeneteket!

 

Gyűjts adatokat!

Az árakciódat mindenképpen érdemes kihasználni arra, hogy adatokat gyűjts. A vevőnél ilyenkor hatványozottan megjelenik a sokat kapok jó áron érzet iratkoztasd fel hírlevélre, kérj tőle vásárlói visszajelzést, értékelést stb.!

 

Kövesd az arányosság elvét!

Még mielőtt egy nagyon erőteljes kampányt tennél egy kiárusítás mögé, feltétlenül nézd meg, hogy milyen készlet áll a rendelkezésedre, vagyis a készletedhez igazítsd a kampány mértékét – hangsúlyozza Donáth Fruzsina. – Így elkerülheted, hogy az árakciód negatívba forduljon, és elégedetlen vevők tömegével (sőt, akár a fogyasztóvédelemmel!) kelljen szembenézned.

 

Tilos a kamuárazás!

Nem szabad az árakciót megelőzően felhúzni az eredeti árakat, hogy utána nagyobb mértékű kedvezménnyel kampányolhass. Fentebb is említettük már, de nem árt újra hangsúlyozni:  korábbi árként csak azt tüntetheted fel, ami az akció kezdete előtti 30 napos időszakban a legalacsonyabb ár volt!

 

Portfólió-menedzsment

– Gondolkodj portfóliókban! Nem feltétlenül kell minden egyes termékedet az utolsó darabig leárazni, gondold át, hogy milyen kategóriákon tudod visszahozni az elvesztett árréseket – tanácsolja Donáth Fruzsina.

 

Maradj transzparens!

Fontos az is, hogy az akciós termékek mellett legyenek nagyon egyértelműek és jól átláthatók az amúgy is járó garanciális szolgáltatások! Maradjon transzparens, hogy mivel mi jár együtt.

 

Árazz okosan!

Az árakció során is határozz meg egy minimum árat, ami alá nem mész be. Emellett érdemes megfontolni a lépcsőzetes árcsökkentés lehetőségét, akár hétről hétre haladva. Nem szükséges rögtön a lehető legalacsonyabb kedvezménnyel operálni! Ebben az esetben is figyelj a jogszabály betartására! Ha lépcsőzetes árakciót csinálsz, akkor az első árcsökkentés előtti árat is meg kell mutatnod a vevőknek.

 

Tartsd a szemed a konkurenciád!

Figyeld a versenytársak árait, és nézd meg, hogy reagálnak-e az árakciód vagy sem ezt a PriceKit segítségével könnyedén megteheted! A konkurenciát érdemes kielemezni is (mikor és mit akcióznak, mennyi ideig, mi a profiljuk az árazás szempontjából), mert ha ezekkel tisztában vagy, akkor nagyjából kiszámíthatod, hogy ha te árakcióra készülsz, akkor a konkurenciád erre miként fog reagálni.

 

Álljon készen az egész rendszer!

– Talán a legfontosabb feladat: minden nagy akció esetében ökoszisztémába, rendszerbe kell rendezni az egész céget, mondhatni, vágja magát haptákba az egész csapat! – javasolja Fruzsina. – Hiszen ha például egy készletkisöprés nagyon beindul, akkor a logisztikától kezdve az ügyfélszolgáltaig mindenkinek készen kell állnia! Ugyanis hiába szuper az akciós árad, ha utána hetekig nem tudod kiszállítani a vásárlóidnak vagy nincs lehetőségük informálódni, akkor bedől az egész, és komolyan sérülhet a cég hitelessége.

 

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyenesen! 

Kipróbálom