Mi automatizálható az árazásban?
Ha röviden szeretnénk a kérdést megválaszolni: minden. Ha hosszabban, akkor inkább úgy kéne kifejeznünk magunkat, hogy az árazás összes részfeladatára létezik automatizációs megoldás, de hogy mit érdemes és mit nem az algoritmusokra bízni, már egy bonyolultabb kérdés, ami mindig az adott piaci szereplő igényeitől, piaci helyzetétől és üzleti céljaitól függ.
Mit jelent az árak automatizációja?
Az árazás automatizálása azt jelenti, hogy az árakat előre meghatározott szabályok vagy korlátozások alapján, egy szoftveres rendszer használatával, automatikus módon állapítjuk meg, nem pedig egy ezzel a feladattal megbízott személy dolgozik rajtuk. Az egyszer már beállított folyamatban a szükséges emberi beavatkozás minimális vagy egyáltalán nincs jelen.
Tehát a működés elve egyszerű: betápláljuk az adatokat, ezeket a rendszer feldolgozza, majd a folyamat végén kiadja az árakat. Az automatizálás felhasználói oldalról tulajdonképp a folyamat egyszerűbb része: összekötjük a különböző rendszereket, így azok adatokat cserélhetnek és kommunikálhatnak egymással. Technikailag természetesen bonyolult a megoldás, de több jól működő ökoszisztéma is létezik rá.
Ami bonyodalmasabb, az annak a szabályrendszernek a kialakítása, ami meghatározza az árazási stratégiát, ami szerint az automatizált folyamat történik. A megfelelő árazástaktikai logika felépítése kritikus részfolyamat, és tulajdonképpen a matematikai tudományok és a pszichológia határterületének is tekinthető.
Üveg vagy fekete a doboz?
Ami magát a szoftveres környezetet illeti, két alaptípus létezik: üvegdoboz (glass box) és fekete doboz (black box), amelyek - bár elsőre úgy tűnik - nem teljesen állnak ellentétben egymással, sőt vannak olyan rendszerek, amik mindkét típus elemeit használják. Az első esetében arról van szó, hogy a program a felhasználó számára is transzparens, azaz megismerhető az a folyamat, amiben a betáplált adatokból végül árakat határoz meg a rendszer. A második típusú esetben az árazási stratégia és az árazást meghatározó algoritmusok magának a szoftvercsomagnak a részei, vagyis annak gyártója tudományos módszerek (pricing data science) segítségével dolgozza ki őket. Ebben a megközelítésben az algoritmusok gyakran a szoftver gyártójának tulajdonát képezik, és a továbbiakban nem megismerhetők az ügyfél által, nem érhetők el a felhasználók számára sem.
A fekete doboz módszer elterjedt például a légiforgalmi iparágban, de a gyártásban és disztribúcióban érintett cégek jellemzően üvegdobozos módszert alkalmaznak. Az üvegdobozos módszer előnyei elég egyértelműek, akkor kell választani, ha a sales-sel foglalkozó kollégáknak muszáj átlátniuk az árazás folyamatát. Például egy több milliárd dolláros multicég esetében erre azért lehet szükség, hogy a sales tisztában legyen azzal, mennyit fizetnek a vásárlók az adott szolgáltatásért a különböző országokban.
Piacfigyelés kontra döntések
Ha abból a szempontból vizsgáljuk a problémát, hogy az árazáshoz tartozó feladatok közül melyiknek a legnagyobb a munkaerőigénye, akkor a piacfigyelés egészen biztosan előkelő helyen fog végezni. Minél általánosabb termékkört árusítunk, annál nagyobb a konkurencia, márpedig számos kereskedő rengeteg termékének és árainak figyelemmel követése embert próbáló, és sok munkaórát igénylő tennivaló. Ha egy kereskedő ezt a folyamatot, vagyis az adatgyűjtést tudja automatizálni, akkor nagyot lépett előre, mert sokkal több ideje marad az igazán embernek való feladatokra: a döntések meghozatalára.
Mi a helyzet a magyar piacon?
Ha az ember magyar e-kereskedőként akar árazási automatizációs megoldást választani, nincs nehéz dolga. 2018-ban ugyanis elindult egy magyar fejlesztésű rendszer, ami jelentős terhet vesz le a kereskedők válláról. Ez a PriceKit, ami egy teljesen személyre szabható, agilis fejlesztésű szoftver. Alapbeállításokkal akár azonnal is használható, azonban rengeteg módosítási lehetőség, sőt akár egyéni funkciók is elérhetők vagy kialakíthatók benne. A webáruházak tulajdonosai azért szeretik, mert használatával a lefelé és a felfelé történő ármozgásból is nyereséget tudnak termelni, miközben stratégiai döntéshozataluk könnyebbé válik. A szoftver ugyanis folyamatosan monitorozza és elemzi a versenytársak árait és készleteit, bemutatja a lehetőségeket, javaslatokat tesz az árak módosítására, ha pedig betápláljuk a beszerzési árakat, a profitmaximalizálásra is. Sőt: gyártók is használhatják, ha értékesítő partnereik árait szeretnék nyomon követni.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!