Mi az az ár-érték arány?

ár-érték

Sokat használt kifejezés, de tudjuk, hogy mit jelent pontosan? Röviden szólva, az ár-érték arány figyelembevétele azt a célt szolgálja, hogy a pénzünket a lehető legjobban költsük el. Mondjuk úgy, jóba fektetni.

1. Miért jó tudatosan vásárolni?

Tudatos vásárlás alatt több dolgot is érthetünk. Klasszikus, fogyasztóvédelmi értelemben a tudatos vásárló tisztában van a jogaival, ismeri a termék értékét, tájékozódik a minőségről és az árakról. Ezen felül lehetünk környezettudatosak, vagyis kifejezetten olyan termékeket vásárolunk, amelyekre valóban szükségünk van. Számításba vesszük, miből és hogyan készült, milyen a csomagolóanyag és honnan érkezik a termék.

Ha igyekszünk elkerülni a felesleges dolgok felhalmozását, akkor máris tettünk egy lépést a tudatos vásárlás felé. Kevésbé terheljük a bolygót, és anyagilag is jobban járunk.

Az ár-érték arány szorosan kapcsolódik ehhez, hiszen arra fókuszálunk, hogy lehetőségeinkhez mérten a legjobb befektetést válasszuk – pazarlás olyanra költeni, ami nem éri meg.

2. Költségszemlélet vs. minőség alapú

Az ár-érték arányt két szempontból vizsgálhatjuk. Az egyik, amikor a költségeket vesszük alapul. A fogyasztói árban benne van az előállítási költség, továbbá a gyártó és a kereskedő által ráterhelt plusz és az ÁFA.

Nézzünk egy példát! A termék előállítási költsége 1000 Ft, a gyártó viszont 2000 Ft-ért adja tovább a kereskedőnek. A kereskedő szintén 1000 Ft-os árrést tesz a termékre, így a nettó ár 3000 Ft-ra módosul. Erre jön még az ÁFA, a fogyasztói ár így 3810 Ft lesz.

Az ár-érték arányt kiszámolhatjuk, ha az árucikk nettó árát (3000 Ft) elosztjuk az előállítás költségével (1000 Ft). A végeredmény 3. Ezen nem kell különösebben meglepődnünk, hiszen általában többet fizetünk egy termékért, mint amennyiért ténylegesen létrehozható.

Azonban nem mindig vagyunk tisztában ezekkel a számokkal. Továbbá, azért sem szerencsés ilyen oldalról közelíteni, mert egy igen fontos tényezőt kihagy a számításból: a minőséget. Hiába jó az ár-érték arány, ha a pénzünkért bóvlit kapunk.

A minőség alapú szemlélet kevésbé egzakt. A fő szempont továbbra is az, hogy jól járjunk, vagyis nem a legolcsóbb terméket keressük, hanem azt, ami leginkább megéri. A legalacsonyabb árút csak akkor válasszuk, ha biztosak vagyunk benne, hogy elégedettek leszünk a minőségével. Áruházláncok sora épít erre, gondoljunk csak a saját márkás termékekre!

Ha a minőséget ár-érték arány szerint közelítjük meg, akkor nem a spórolás az elsődleges cél. Közvetve mondhatjuk, hogy hosszú távon pénzt takarítunk meg, hiszen egy mostani nagyobb beruházás kivált több kisebbet (klasszikus és a koronavírus járvány alatt aktuális példa a vécépapír – először a középkategóriás árú fogyott, utána már minden).

3. Ha márkás, akkor jobb?

Hajlamosak vagyunk az ismertebb, nagyobb márkáknak bizalmat szavazni, mert feltételezzük, hogy a minőségbeli kívánalmaknak maradéktalanul eleget tesznek. Van benne igazság, azonban legyünk óvatosak! A tudatos vásárló első ismérve, hogy nem dől be a marketingnek: tájékozódik, és aztán dönt. Nem csupán termékekről van szó, hanem értékesítőkről, webshopokról, üzletláncokról.

Manapság könnyű dolgunk van, mert weboldalak tucatjai hasonlítják össze az árakat. Rengeteg terméktesztről olvashatunk, sőt akad olyan platform is, ahol kifejezetten a vásárlók véleménye alapján ajánlanak bizonyos árucikkeket.  Ha az ér-érték arány fontos szempont számunkra, akkor vásárlás előtt tegyünk egy kis kitérőt.

4. Érték alapú árazás

Az árazás trükkös dolog, mind a kereskedő, mind a vevő szempontjából. Az árnak tükröznie kell a termék valódi értékét, és találkoznia kell a vevő elvárásaival. Használjuk ki, ha értékesebb dolgot árulunk, elsőként mondjuk el, hogy mivel tud többet, aztán jelezzük az árral! Vevőként pedig ne akarjunk olcsón megúszni minden vásárlást, mert később a többszörösét fizethetjük meg!

A webshopok üzemeltetésénél örök probléma, hogy a pár száz forintos „töltő” cikkekkel érdemes-e foglalkozni? A körülményektől függ, mert egy csendesebb időszakban lehet, hogy megéri energiát fordítani ezekre is (raktározás, komissió, csomagolás), egy pörgős Black Friday esetén már kevésbé.

Az ár-érték arány tehát minden esetben magába foglalja a tudatosságot. Ha olyan dolgokat szerzünk be, amelyek minőségiek, akkor tulajdonképpen nem pénzt költöttünk, hanem befeketettünk.