Mikor és hogyan érdemes árat emelni?
Sok kereskedő még mindig tévesen értelmezi az árstratégia fogalmát. Csupán a mérleg egyik serpenyőjét látják, amely az árak csökkentésével, kedvezményes ajánlatokkal, akciótervekkel van tele. Az egyensúlyhoz azonban hozzátartozik az ár növelése is.
I. Maradj középen!
Az elmúlt időszakban ugrásszerűen megnőtt az internetes rendelések száma, egyre több, eddig még „szűz” vásárló fordult az e-kereskedelem felé. A kényszerű otthonlét lehetőséget (és időt) teremtett arra, hogy a vásárlók összehasonlítsák az egyes webshopok kínálatát, és megtalálják a számukra legkedvezőbb ajánlatot. A hirtelenkedő vállalkozó könnyedén rossz következtetésre jut. Rögtön árcsökkentésbe kezd, sőt, végzetes licitháborúba bocsátkozik, nehogy a konkurencia minden ügyfelet átcsábítson. Csakhogy a legkedvezőbb nem feltétlenül jelenti a legolcsóbbat. Olcsó húsnak híg a leve – tartja a mondás, a vásárlók fejében is óhatatlanul ez a gondolat jelenik meg. A vevők kb. 60%-a közép árkategóriás termékeket keres, mert fontos számukra a minőség, ugyanakkor a prémium cikkeket már nem tudják megfizetni. Marad az arany középút.
Félreértés ne essék, az ellenfelek figyelemmel kísérése, a jól időzített akciók fontos szerepet játszanak bevételed alakulásában. Ha viszont elveszel az egyik oldalról, akkor a másikhoz kell hozzátenned. Sikeres pedig akkor leszel, ha profitot termelsz, ehhez elengedhetetlen a megfelelő árképzés.
II. Emeld azt, amit a legjobban keresnek
Ha eddig kétségeid lettek volna, hogy meglépheted-e az áremelést, a válasz egyértelműen igen! A jelenlegi környezet kifejezetten alkalmas rá, hiszen nagyjából mindenre van kereslet. A vásárlók minimum 10%-os árváltozásra érzékenyek (felfelé és lefelé is egyaránt), alatta gyakorlatilag fájdalom nélkül hajlandók többet fizetni. Ez persze nem adhat okot nyerészkedésre, a teljes termékkínálatod felplusszolását az eddigi vevőköröd minden bizonnyal észreveszi.
Vizsgáld meg, hogy mely árucikkek fogynak a legjobban! Mire van szükségük az embereknek a mindennapok megkönnyítéséhez? Mitől érzik magukat jobban? Háztartási gépek, szórakoztató cikkek, drogériás termékek, élelmiszerek, a felsorolást még hosszan lehetne folytatni. Mivel bizonyos szolgáltatások kiestek az időtöltések közül (mozi, színház, koncert), nagyobb a hajlandóság magasabb árkategóriás termékek megvásárlására. A neves áruházláncok dolgozói hétről hétre arról számolnak be, hogy a prémium cikkek (csokoládé, ital, ínyencségek) egyre népszerűbbek, az ismert márkák pedig tartósan keresettek.
Miért lenne ez máshogy a saját webáruházadban? Ha szeretnél tisztában lenni a változás hosszú távú következményeivel, akkor érdemes segítségül hívnod a PriceKit szoftverét. Beépített funkciójának köszönhetően megmutatja azokat a termékeket, amelyeknél érdemes változtatni az áron. Sőt, konkrét árajánlással egyszerűsíti a döntést, továbbá tájékoztat a várható profitról.
Nem elhanyagolható tényező a saját és a konkurencia készletalakulása. Az elérhetőség kulcsfontosságú. Egy itt és most készleten lévő árucikkre könnyebben áldozunk többet, mint egy kedvezőbb árú, később beszerezhető termékre. A PriceKit értesítést küld, ha ilyen helyzet áll elő, te pedig gyorsan emelhetsz az áron – a lehetőséggel élve pedig nem várt haszonhoz jutsz.
III. Az új mindig jobb
A szezonok változása szintén implikálhatja az árak emelését, hiszen egyes termékeknek korlátozott időszakban vehetjük hasznát. Nem véletlen, hogy tavasszal (vagyis a kifutó szezonban) sokkal olcsóbban vehetünk télikabátot, mint ősz végén. Többféle módon is alakíthatod az árazást, a cikk bevezetésekor kérhetsz magasabb árat (kihasználva az újdonság varázsát), majd az idő előrehaladtával csökkentheted az eredetileg megcélzottra. Mindez fordítva is működik, csupán nyílt kommunikációra lesz szükséged. Ha kiemeled, hogy a jelenlegi csupán bevezető ár, továbbá hangsúlyozod, hogy csak korlátozott ideig érhető el, akkor a mostani és a későbbi rendelésekkel is nyersz.
A szolgáltatás, a termék színvonalának emelése kéz a kézben jár az árakéval. A többlet megnöveli a cikk értékét, ilyen lehet pl. egy új széria megjelenése, vagy ha valamilyen kiegészítőt kínálsz hozzá, ami önmagában nem érhető el. A vásárlónak mindenképpen olyat kell nyújtanod, amitől gazdagabbnak érzi magát. A fejlesztés, a kibővített funkció, a testreszabhatóság látványosan emeli a színvonalat, pénzben kifejezhető értéke van – amit az árnak is tükröznie kell.
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!