Okostelefonnal az üzletben: az árösszehasonlítás jövője

Az emberek többsége nehezen tudná elképzelni az életét mobil – pontosabban okostelefon nélkül. Pár másodperc alatt tengernyi információhoz férhetünk vele hozzá, nem meglepő, hogy egyre többen böngészünk vásárlás közben. Hogy mire keresünk rá? Természetesen a megvásárolni készült termékre!

1. Az árak összehasonlítása

Ne legyenek illúzióink, nemcsak a termék tulajdonságai iránt érdeklődnek a lehetséges vásárlók, az árra is kíváncsiak. A Google Shopping alaposan átformálta a vásárlói szokásokat, ugyanis a találati lista mellett a rendszer már közvetlenül üzletet (vagy éppen webáruházat) is ajánl. Boxban megjelenik a termék fotója, ára, valamint a webáruház neve. Az árösszehasonlító oldalakra ezzel egy kisebb fajta csapást mértek, mondhatjuk, hogy másodhegedűssé tették őket.

A Google elsődlegesen a legolcsóbb találatokat adja ki, ezek közül is azokat a partnereket részesíti előnyben, akik tartósan kedvező árakkal operálnak. Jó hír a vásárlóknak, kevésbé jó hír a kisebb e-kereskedőknek. A multik könnyebben kerülnek ki nyertesként az árversenyből, hiszen olyan források állnak rendelkezésükre, amelyekről egy kis cég csak álmodhat.

Az árösszehasonlító oldalak nem tűntek el, a találati lista közepén ugyan, de velünk maradtak. Attól függően, hogy milyen termékre keresünk rá, hirdetésük megjelenhet a lista elején is. (Teszteltük, okostelefon keresésénél az Árukereső a 2., míg trappista sajtnál a 7. helyen szerepelt.)

          2. Tényleg az első a legjobb?

Éles különbségek mutatkoznak gyakorlott és kevésbé gyakorlott webes vásárló között. A kezdő, haladó vevők nagyobb számban választanak az első pár ajánlat közül – vagyis a hamarabb szembejövő ajánlat nyer. Ez már csak azért sem szerencsés, mert az árösszehasonlító oldalak elsődlegesen a szerződött partnereket helyezik előtérbe, a Google pedig, mint ahogy fentebb említettük, a nagyobb cégeket.

A tapasztalt netes vásárló ezzel szemben rászánja az időt a kutatásra, figyelembe veszi a Google Shopping ajánlatát, az összehasonlító oldalak találatait, és magát a keresés eredményét. A koronavírus járvány alatt jelentősen megnőtt az online rendelők száma, ráadásul az új vásárlók gyorsan beletanultak a folyamatba. Mivel sokkal több idő állt rendelkezésükre, ezért egy tudatosabb, árérzékenyebb vevői réteg alakult ki.

3. Helyben vagyunk

A fentiekből kiderül, hogy az árösszehasonlításnak van létjogosultsága, főleg, ha okosan használjuk. Mi a helyzet akkor, ha már bent vagyunk a boltban és vásárolni készülünk? Ez a kérdés főként azoknak a kereskedőknek releváns, akik webshoppal és üzlettel is rendelkeznek. Tudvalevő, hogy az online és a bolti árak között alap esetben különbségek vannak, vagyis a webshopok kedvezőbb árral dolgoznak.

Vevőként ezt el kell fogadnunk, kereskedőként pedig nem árt felkészülnünk a reklamációkra. Mindkét fél számára üdvös dolog a kompromisszumkészség. Ha a vásárló az alacsonyabb árat szeretné, akkor készüljön fel arra, hogy esetleg később kapja meg a terméket. Mit tehet az üzletvezető? Egy-két esetben érdemes rugalmasan hozzáállni a problémához, de kerüljük el, hogy kihasználjanak. Az üzletpolitikai irányelveknek megfelelően járjunk el, és csak indokolt esetben egyezkedjünk! A vásárlóért mindent, tartja a mondás, a valóságban azonban határokat kell szabni. Mindig lesznek elégedetlenkedők, nem biztos, hogy jobban járunk, ha tartósan a vevőkörben tartjuk őket.

4. Mire számíthatunk?

A vírus hatására a fogyasztói magatartás is változott. A tudatos vásárlókat a jó árral foghatjuk meg leginkább, ezért érdemes megvizsgálni, hogy honnan érkeznek a webáruházba? Ennek megfelelően építsük fel a hirdetési stratégiánkat, legyünk jelen több helyen! Különítsünk el egy termékcsoportot, amelyre nagyobb hangsúlyt fektetünk – mind az árak, mint a láthatóság tekintetében! Alkalmazzunk tudatos árstratégiát, és figyeljük a konkurenciát! Ezt egyetlen szoftverrel is elvégezhetjük, ilyen pl. a Pricekit.

Az asztali gépek, laptopok helyét fokozatosan átvették az okostelefonok. Szükséges, hogy a weboldal mobilon is kifogástalanul jelenjen meg, a rendelés leadás pedig gördülékenyen működjön. Ha eddig nem foglalkoztunk volna a kérdéssel, akkor itt az ideje!

A válság már érezteti hatását. Vásárlóként nagyobb beruházások előtt jól tesszük, ha alaposan körülnézünk! Az árösszehasonlításnak egyre nagyobb szerepe lesz a hétköznapokban, használjuk ki az előnyöket, de a fogadjuk kritikával az ajánlatokat! Célszerű először a netet felütni, és csak utána keressük fel a boltot – vagy rendeljünk online!

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM