Sok látogató, kevés vásárló? Lehet, hogy nem jók az áraid!
Nem biztos, hogy van az e-kereskedelemben idegőrlőbb szituáció, mint amikor a webáruházadban komoly látogatószámokat látsz, de a konverziós arányod - ennél fogva pedig a bevételeid - mégis jelentősen elmarad a céljaidtól.
Légy őszinte magadhoz!
Ha már úgy érzed, hogy mindent megpróbáltál, és a webáruházad mégsem hoz elegendő konverziót, annak alapvetően két oka lehet:
- az üzleti modelled
- vagy az áraid.
Mielőtt e kettőt alapjában kezdenéd megváltoztatni, van néhány kérdés, amit érdemes feltenni magadnak:
- Látsz-e sikeres versenytársakat a piaci szegmensedben?
- Miben különbözik az ő ajánlatuk a tiedtől?
- Hitelesebbek-e, mint te?
- Vonzóbb-e az általuk kínált termék vagy szolgáltatás a tiednél?
Csak őszintén válaszolj a fenti kérdésekre! Ez nem lesz könnyű, hiszen az igazság néha kellemetlen, sőt kegyetlen is tud lenni. De tudod, mit? Ha fáj is az igazság, mindez töredéke annak, ami akkor lesz, ha figyelmen kívül hagyod a problémákat. Elemezz őszintén, kérd ki mások véleményét, lehetőleg olyanokét, akik nem azt mondják, amit hallani akarsz, hanem a valóságot! Kérdezd meg azokat a vevőidet, akikből többet szeretnél, akár fizess nekik azért, hogy véleményezzenek. De csak őszintén, mert itt hízelgéssel semmire nem mennek, tedd ezt nyilvánvalóvá!
A jó kérdésekre keress válaszokat!
Ha úgy érzed, vesztésre állsz, légy biztos abban, hogy valóban a jó kérdésekre kaptad-e meg a ténylegesen igaz válaszokat:
- Vásárolnak tőled? Feliratkoznak? Ajánlatot kérnek? Ha igen, miért?
- Ha nem, vajon tudják-e pontosan, mit kellene tenniük? Mit vársz tőlük, miért téged válasszanak?
- Megéri-e nekik nálad vásárolni, vagyis a vásárlói előny meghaladja-e a költséget? Veled járnak a legjobban?
A prémiumtermékek jelentős mértékű előnyhöz kell juttassák vásárlóikat, hiszen a költségük is magas. A prémium nem egyszerűen borsos árat jelent, annál jóval több van benne. A terméknek vagy szolgáltatásnak nemcsak a minősége igazolja a magas árát, de a többitől való megkülönböztethetőséget is egyértelműen kommunikálja - mégpedig rögtön, már a weboldalon - ránézésre is.
Van konverzió a termékoldalakon? Eladnak az érkezési oldalak? Vagy csak jönnek és jönnek a látogatók - majd távoznak, a te pénzeddel a zsebükben?
A jó árazás a sikeres verseny alapja
Próbálj meg önköltségi áron értékesíteni egy-két jó terméket! Ez természetesen nem fenntartható, azonban kísérletnek remek. Ha ugyanis semmi nem történik, akkor kár az árak radikális csökkentésén egyáltalán elgondolkodni. Ha ennyiért sem kell a terméked, akkor valami más a gond. Ha viszont hirtelen beindul az üzlet, akkor rossz árstratégiával dolgoztál addig. Keresd meg a piacon azokat a versenytársakat, akik a tiédhez hasonló (helyettesítő) terméket árulnak, és igazítsd az ő áraikhoz a sajátjaidat. Ez persze sokszor nagyon nagy falat, ilyenkor jön jól egy olyan szoftveres megoldás, ami segít az árak összehasonlításában, és javaslatot tesz a legjobb ártaktika megtalálására. Sőt, már olyan rendszer is létezik, ami az árakat dinamikusan változtatja annak megfelelően, hogyan mozog a piac - és nem feltétlenül lefelé!
Tudod, mi az a társadalmi bizonyíték? Az angolban social proofnak hívják, de magyarul is elterjedt marketinges körökben: mindazon értékelések, visszajelzések, tesztek, mindenféle kiállás, ami azt bizonyítja, hogy a vásárlók elégedettek voltak a szóban forgó termékekkel vagy általánosan a kereskedővel. Nem véletlenül épül egy komplett iparág az amazonos értékelések előállítására: a social proofnak óriási szerepe van a vásárlók bizalmának elnyerésében!
Ásd bele magad az analitikába!
- Van egyáltalán kereslet a termékre, amit értékesíteni akarsz? Honnan tudod, hogy van?
- Ha nincs, látsz-e esélyt arra, hogy megteremtsd?
- Mire hirdetnek a versenytársaid?
Ha más is ugyanazokra a kulcsszavakra licitál, amikre te is, akkor bizonyára nem véletlen, és a kereslet is valós. Próbálj piaci rést feltárni vagy olyan perszónákat megcélozni, ami másnak eszébe sem jut! Próbálj olyan kulcsszavakat felkutatni, amik olcsóbban hoznak konverziót!
Ne feledd: ha nem régóta vagy a piacon vagy a márkád nem túl ismert, nem ez a kitörési pontod! A márkaérték hosszú idő alatt épül fel, fáradságos munkával, és könnyen inflálódik. Fogadd el ezt, és keress más előnyöket!
Tesztelj, próbálkozz és hibázz: legyen szó árakról, új termékekről vagy éppen hirdetési kreatívokról, minden esetben tapasztalatok és adatok kell alátámasszák az üzleti döntéseidet. Csak így érsz el sikert az e-kereskedelemben!
Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!