Tovább tud-e növekedni az e-kereskedelem 2022-ben?
Az elmúlt években dinamikusan bővült az online vásárlások aránya Magyarországon. Érdemes webáruházat nyitni vagy üzemeltetni? Mi várható a következő években?
45 százalékos, rekord bővülést ért el a hazai online kereskedelem 2020-ban a GKI Digital és az Árukereső.hu adatai szerint; összesen 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított. A szakértők úgy számoltak, hogy legalább 3 évet ugrott előre a magyarországi e-kereskedelem.
Nagy kérdés volt ezt követően, hogy mivel jórészt a pandémia, illetve korlátozások, boltbezárások miatt növekedett a webáruházak forgalma, vajon továbbra is kitart-e a lendület, érdemes-e e-kereskedelembe fektetni? Mielőtt a kérdésre válaszolnánk, érdemes áttekinteni, mi történt a pandémia első évében.
Az online kereskedelem 2020-ban
Amit ma már tudunk: a koronavírus-járvány következtében gyorsabbá vált a digitalizáció. Eleve fogékonyabbá váltak a fogyasztók az elektronikus ügyintézésre és vásárlásra, a személyes kontaktust nem vagy kevéssé igénylő megoldásokra. Új vásárlói csoportok jelentek meg az e-kereskedelemben (például a nyugdíjasok), a korábbi vásárlói csoportok bővültek, erőteljesen változtak a fogyasztói szokások. Az is az e-kereskedelmet támogatta, hogy sokan kezdtek el home office-ban dolgozni, ezért az élelmiszereket, ruházati, műszaki, háztartási cikkeket kényelmesen rendelhették házhoz a fogyasztók.
A más gazdasági területekről elbocsátott munkaerő megjelent az online kiskereskedelemben, illetve a webáruházakat is kiszolgáló logisztikai, szállítmányozási szektorban. A kereskedők pedig kénytelenek voltak webes szolgáltatásokat is nyújtani, vagy a meglévő webshopjukat fejleszteni.
A 2020-as eredmény egyébként annak is köszönhető, hogy más ágazatokkal ellentétben az online szektort, és a webes kereskedések kiszolgálásában résztvevő logisztikát nem hátráltatták tömeges fertőzés miatti leállások vagy bezárások.
Mely termékek online kereskedelme növekedett 2020-ban?
A GKI kutatása alapján a home office-ra és a digitális oktatásra való átállás miatt a műszaki és számítástechnikai termékeknél jelentős, 35-40 százalékos volt az online forgalomnövekedés. Ugyancsak erősödött a barkácseszközök és lakásfelszerelések kereskedelme, duplájára bővült a ruházati kereskedelem, de a legnagyobb, 65 százalékos növekedés az FMCG-szektorban volt.
A helyzet kedvezett a fejlesztéseknek is, 2020 óta elterjedtté váltak a csomagautomaták, és megjelent a kínálatban az akár aznapi házhozszállítás lehetősége is. Összességében a futárszolgálatok fejlődéséhez is hozzájárultak a megváltozott szokások.
Mi történt 2021-ben?
2021 év első hat hónapjának eredményei alapján kiderült, hogy az előző évi bővülés nem egyszeri volt: a pandémia hatására bővülő online kiskereskedelem a járvány magyarországi megjelenését követő évben is meg tudta tartani a lendületét, ráadásul a növekedés motorja továbbra is a rendelési gyakoriság növekedése volt.
Tavaly az első félévben 30 százalékos bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar e-kiskereskedelmi piac. Az első negyedév forgalma több mint 40 százalékkal múlta felül a 2020-as év első negyedévének forgalmát. A második negyedévben további 21 százalékos forgalombővülés történt.
2021 első félévében növekedett a webshopokban leadott megrendelések száma, ez körülbelül 27,9 millió darab teljesített belföldi online rendelést jelent. Tovább nőtt az egy főre vetített vásárlási gyakoriság is, átlagosan 17 online rendelés/fő/évre. Ehhez persze nagy mértékben hozzájárult az is, hogy a megváltozott fogyasztói szokásokat kiszolgálva folyamatosan bővült az online áruházak termékkínálata.
A 2020-as évhez hasonlóan elsősorban élelmiszereket, barkácstermékeket, lakásfelszerelést rendeltek webáruházakban a vásárlók - utóbbiak bővülését a kormány által meghirdetett otthonfelújítási és otthonteremtési program is tovább élénkítette. Népszerűek voltak még a műszaki cikkek, azon belül is a szórakoztató elektronikai és a számítástechnikai termékek.
Az e-kereskedelem bővülését még az olyan nehézségek sem tudták megakadályozni, mint a konténerhiány, a külföldön jelentkező készlethiány, az ázsiai termelési kapacitások csökkenése, az európai sofőrhiány a fuvarozási és szállítmányozási szektorban, valamint az ezek következtében jelentkező növekedés a beszerzési árakban.
Mi várható 2022-ben?
Az előrejelzések szerint a lendület továbbra is kitart, és idén, illetve a következő évben körülbelül 20-20 százalékos növekedéssel számolhatunk.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a növekedés mértéke gyakran 20-30 százalékos volt, de 60 százalék feletti éves bővülés is történt.
Az Állami Számvevőszék anyaga, amely a 2020-as és 2021-es év hazai e-kereskedelmi fejlődését vizsgálja, megállapította többek közt, hogy a koronavírus járvány hatására erősödött az e-kereskedelmi aktivitás, a járvány enyhülésének hatására azonban a vásárlói szokások visszarendeződtek, a vásárlók ismét a személyes vásárlást részesítették előnyben.
A vásárlók sok esetben továbbra is ragaszkodnak ugyan az offline (személyesen az üzletben) történő vásárláshoz, azonban a pandémia során olyan termékeket is vásároltak, amelyet korábban online nem vettek meg, ennek eredményeként az e-kereskedelem arányának fokozatos növekedése tapasztalható.
Azt is megállpították, hogy egyrészt azoknak a kereskedőknek van jövője, akik a hagyományos offline vagy bolti értékesítés mellett elérhetővé teszik termékeiket online is,. másrészt akik a vásárlói élmények megtartása (és persze egyes szegmensek sajátossága okán) miatt a bolti értékesítést is fenntartják.
Összeségében elmondható, hogy a magyarországi e-kereskedelmi piac bővülése nem csak egyszeri vagy átmeneti volt, hanem olyan valós versenyelőnyhöz juttatta a webáruházakat, amelyek, ha ezzel az előnnyel jól gazdálkodnak, akár hosszú távon is fenntartható növekedést produkálhatnak és tovább alakíthatják a fogyasztói szokásokat.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyenesen!