Az árazás két legfőbb törvénye

Az e-kereskedelem specifikus, egyedi árképzést követel meg. Mint arról korábban írtunk, egyfajta kettősség jellemzi ezt a területet: az online kereskedelem a költségmegtakarítás miatt egyrészt árcsökkenést generál, másrészt viszont a fizikai bolttal is rendelkező szereplők gyakran magasan tartják az árakat, hogy ne váljanak a saját konkurenciáikká.

A helyzet által megkövetelt kivételes árképzéssel már foglalkoztunk, bemutattunk négy alapmodellt, amelyek segítségével olyan megkülönböztető típusú árazást lehet kialakítani, amik hosszú távon, dinamikusan működnek.

 

Sokan alkalmazzák úgynevezett a költségalapú ármeghatározást. Ennek lényege, hogy az egységárat a termékre eső összköltség plusz a haszon alapján állapítjuk meg. Miért indulhatunk ki ebből? Mert ez az az ár, ami alá nem mehetünk, hiszen akkor nem marad elég hasznunk.

 

A képet még lehet árnyalni. Akad ugyanis még további szempont az árak meghatározására. Két egyszerű törvény alapján érdemes átgondolnunk az árainkat. Az első az, hogy mit, melyik terméket keresik a vásárlóink, a másik pedig az, hogy milyen termékeken kicsi és melyeken nagy a haszon.

 

A haszon

 

Árazáskor a haszonnal, illetve a haszonkulccsal kapcsolatban meghatározó lehet az, hogy mi magunk gyártunk egy terméket, vagy csak forgalmazzuk. Előbbi esetben az előállításhoz szükséges alapanyagoktól a gyártás költségein és a darabszámon át a változó költségekig (például csomagolás) számtalan dolgot kell figyelembe vennünk. Utóbbi esetén elve befolyásolhatja az árunkat és a hasznunkat a beszállító vagy a gyártó által számunkra adott ár. A végső árat pedig többféle technika/stratégia mentén határozhatjuk meg.

 

Fontos, hogy tartsuk szem előtt az egyik alaptörvényt: mely termékek azok, amelyeken csak kicsi a hasznunk? Ezeket a termékeket érdemes külön kilistáznunk.

 

Mit keresnek a vásárlók?

 

A másik egyszerű alaptörvény az, hogy milyen termékeket keresnek a vásárlóink, és melyeket nem. Csökkent-e a kereslet egyes termékek iránt, és ha igen, akkor milyen mértékben? Érdemes arra is figyelni, hogy szezonálisan csökken-e a kereslet bizonyos termékek iránt, vagy ez tendencia és hosszabb ideje tart? Azt is megnézhetjük, hogy az általunk megadott ár milyen a konkurenciához képest, és milyen ármozgások történtek a piacon – ezt a PriceKit segítségével követhetjük nyomon. Egyedi a termékünk vagy sem? Azokat a termékeket is listázzuk ki, amelyek iránt a kereslet csökkent.

 

Amit tehetünk

 

A következő lépés a helyzet optimalizálására az lehet, hogy azokat a termékeket, amelyek iránt csökkent a kereslet, ráadásul kicsi a haszon rajtuk, „kiszórjuk” a webshopból. Ezen érthetjük azt is, hogy valamilyen akcióval (például csomagajánlattal, egy több termékből álló csomag részeként) értékesítjük, vagy azt is, hogy időlegesen visszavesszük a webshop, illetve az üzlet kínálatából. Rendszerint azokat a termékeket éri meg bent tartani, amelyek iránt érdeklődnek és amelyeken a hasznunk is nagyobb – kivételt ez alól csak néhány olyan áru képez, ami a minősége vagy más paraméterek (pl. státuszszimbólum) miatt szinte kötelező a kínálatban tartani, hiszen növeli az üzlet presztízsét.

 

Amennyiben a vásárlók keresik a terméket, de kicsi rajta a haszon, újragondoljuk az árat. Egy másik opció lehet, hogy a vevők által keresett terméket a megfelelő célcsoportnak a megfelelő üzenettel promotáljuk annak érdekében, hogy újra felmerüljön irántuk az igény.

 

Azokat a termékeket is érdemes promotálni, amelyeken nagyobb a profitunk, és amelyeket keresnek a vevőink.

 

Továbbá azt is tartsuk mindig szem előtt: a termékünk vagy szolgáltatásunk legyen valódi megoldás a vásárlók számára.

 

Szeretnéd megismerkedni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM