Az e-kereskedelem 2022-es és jövőbeli trendjei

Az online kereskedelem sorsa jellegénél fogva a folyamatos változás, optimalizálás. Az e-kereskedelem minden évben megújult és gyorsan a vásárlók igényeihez finomhangolta a szolgáltatásait és működését. Mi várható 2022-ben és a tágabb jövőben?

A koronavírus okozta lezárások a digitális térbe terelték a fogyasztót, ezzel párhuzamosan pedig felgyorsították a kiszolgálását, a vásárlói élmény fokozását célzó működéseket. Ha végigtekintünk az elmúlt éveken, különösen az említett folyamatokat felerősítő 2020-as éven, azonosíthatjuk azokat a trendeket, amik meghatározzák majd a webshopok jövőjét 2022-ben és azt követően is. Lássuk, mik ezek!

 

1.  AI, vagyis mesterséges intelligencia használata a vásárlói élmény fokozására

Amíg a fizikai boltban elbeszélgetünk az eladóval, ha szeretnénk eligazodni az üzlet választékában, addig a digitális térben a mesterséges intelligencia tesz javaslatot a vásárlónak keresési és vásárlási előzményei, valamint neme, demográfiai adatai alapján. Az AI-t eddig is előszeretettel használtuk, ám ezúttal nem csak a fontossága nő meg, hanem felhasználási köre is. Míg a technológiát eddig ajánlásokhoz és termékkeresésekhez alkalmaztuk, ezt követően meg fog erősödni a felhasználói élmény fokozására optimalizált AI hadba állítása.

 

2.  Hangalapú keresés

A hangsegédek eddig is szép pályát írtak le. Az Okay Google-t, az Amazon Alexát és az Apple Sirit sok mindenre használják a hírfogyasztástól slágerek lejátszásán át online vásárlásig. Márpedig a felnövő multitasker generációnak kifejezetten a keze szája alá dolgozik egy intelligens hangszóró, ha azzal rendelhetnek terméket – billentyű, touchpad, képernyő stb. használata nélkül.

Némi időre azonban még szükség van, amíg a hangsegédek megbízhatóan felismerik a különféle nyelveket és vásárlói viselkedéseket. Ám amint ez bekövetkezik, az e-kereskedők nagyon hatékony eszközhöz jutnak, amit ki fognak használni a vásárlói élmény fokozására és a célközönség bővítésére.

 

3. Személyre szabott termékfejlesztés

A digitális kifinomultság a termékfejlesztésben jelenik meg a legkézzelfoghatóbban. A webáruházaknak lehetőségük nyílik arra, hogy megismerjék vásárlóik személyes igényeit, és kifejlesszék rá egyedülálló ajánlatukat. Gondoljunk bele, micsoda előnyt jelent ez például a gyógyászati segédeszközök esetében! De akár a divatiparban is: a Nike például elérhetővé tette ügyfelei számára, hogy saját cipőt tervezzenek és színt válasszanak egy dizájnjukhoz. Az online áruházak interaktív tartalmakon, többek között kvízeken, felméréseken és online megbeszéléseken keresztül ismerhetik meg az ügyfeleik személyes preferenciáit.

 

4. Kiterjesztett és virtuális valóság

Online térben összehasonlíthatóvá válik a termékválaszték, az árazás, egyszerű a visszajelzések megismerése és a vásárlás folyamata. Ám ki tudja, hogyan válik be a megvásárolt termék a valóságban? A virtuális valóság (VR) 360 fokban mutat be egy tárgyat vagy helyszínt, a kiterjesztett valóságban (AR) pedig számítógépes grafikát helyezhetünk valós tárgyakra, hogy meglássuk, hogy fognak kinézni valójában. Lakberendezés esetén, vagy akár sminkkészlet választásakor is segítik a vásárlói döntést ezek a fejlesztések.

 

5. Tovább erősödik a mobilvásárlás

Aki nem, vagy nem jól elérhető mobilon – az nincs is! A megállapítás eddig is helytálló volt, egyértelmű, hogy ezután még inkább kimarad, aki lemarad a digitális transzformációban. Az igazi befutók azok lesznek, akiknek sikerült javítaniuk ügyfeleik vásárlási élményét a 3D üzletükben, miközben azok az okostelefonjukat használják. Többféle mobil fizetési lehetőség felajánlása egy szolgáltatás vagy termék vásárlása során növeli a vásárlói kedvet és növeli az elköteleződést is Gondoljunk például egy mosodára, ahol PayPallal vagy az online számlánkkal fizethetünk!

Előszeretettel alkalmazzák a PWA-kat is az e-kereskedők. A PWA-k natív alkalmazásként működő webhelyek, amik többek között javítják az ügyfél útját, valamint push értesítéseket vagy offline munkavégzést tesznek lehetővé.

 

6. Kiszállítás drónokkal

Elsősorban kis helyi érdekeltségek esetében jósolnak nagy jövőt a drónokkal történő kiszállításnak, ami napjainkban azért még erősen tesztüzemmódban működik. A pandémia rámutatott a drón kétségtelen előnyére, hiszen elkerülhető vele a személyes érintkezés, és nyilvánvalóan a kötelező távolságtartásra sincs szükség vele, ráadásul nehezen megközelíthető helyekre is szállítani lehet. Az Amazon, az Uber Eats, az Alibaba és a Fed Ex már drónokkal is szállít egyes régiókban.

 

7.  Minimalista dizájn

A növekvő online rendetlenségre természetesen az erősödő egyszerűsödés a válasz. A lehetőségek számának növekedésével párhuzamosan nő az elvárás a vizuális átláthatóságra, vagyis, hogy a felület letisztult és ízléses legyen. A leendő e-értékesítőknek a kevesebb több alapon érdemes minimális és semleges színpalettával készíteniük a weboldalukat, központozni a menürendszert, minimalizálni a navigációt, egyszerűsíteni a keresést, a szövegezést és a grafikát. Vagyis az e-kereskedelem térnyerése új feladatok elé állítja az UX dizájnereket is.

Könnyen leszűrhető a következtetés, miszerint az előttünk álló trendek mindegyike a vásárlói élményt fokozza. Beemelésük előtt érdemes elemezni, melyik válna be az adott iparágban, digitális környezetben. A legjobb, ha megkérdezed róla magukat a vásárlókat!

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen! 

 

KIPRÓBÁLOM