Tedd & Ne tedd: Milyen tényezők alapján állítsd össze a figyelt termékek listáját?
Alapvetően a címben feltett kérdésre könnyűnek tűnhet a válasz, valójában viszont sok szempontból mégsem az. Cikkünkben Donáth Fruzsina, a PriceKit üzletfejlesztési vezetője felsorolja a legfontosabb szempontokat, amelyeket érdemes alapul venni a monitorozott termékek kiválogatásakor.
Tedd!
Fókuszban a top termékek
Nagyot nem tévedhetsz, ha a top termékeidből indulsz ki, azokat monitoztatod, sőt, akár áraztatod át a PriceKittel. De mi alapján határozhatod meg a top árucikkeket?
Általánosságban azt a 20-30 százaléknyi terméket érdemes alapul venni, ami a bevétel vagy a profit legnagyobb részéhez hozzájárul. Az, hogy a bevétel vagy a profit szempontjából döntesz, a saját üzleti stratégiádon múlik. Vagyis azon, hogy neked, mint digitális szereplőnek a profit vagy az árbevétel maximalizálása a célod.
PriceKit-tipp: Amennyiben több kategóriában is értékesítesz, a kategóriákon belül is ki lehet választani a top termékeket.
Szezonális döntések
Az is fontos kiválasztási szempont lehet a termékek monitorozásakor, hogy szezonálisan melyek a kiemelt termékeid. Gondoljunk csak a játék- vagy a barkácspiacra! Tehát a szezont figyelembe véve gyakorlatilag teljes portfoliócsere előfordulhat.
Vedd figyelembe az üzleti célod!
Az alapján is dönthetsz, hogy van-e bármilyen kiemelt üzleti célja a cégednek. Előfordulhat például, hogy egy számodra új brandet szeretnél bevezeteni, amit mások már értékesítenek. Emiatt nagyon fontos, hogy képben legyél a piac mozgásával, áraival, itt tehát ezek a szempontok is lényeges szerepet játszhatnak a megfigyelendő árucikkek meghatározásakor.
Talán mondanunk sem kell, hogy ezért elengedhetetlen egy cég számára a jól felépített üzleti terv és meghatározott célok alapján való működés!
Versenyhelyzetben
Másodlagos szinten figyelembe veheted azt a tényezőt is, hogy melyek azok a termékeid, amelyek a legnagyobb versenynek vannak kitéve. Célszerű lehet ebben az esetben megnézni, hogy az adott kategórián belül melyek a top cikkek. Ezt a rangsort veheted a saját weboldaladról, de használhatsz árösszehasonlító oldalakat is (például a depo.hu).
Túl az országhatáron
Kiválasztási szempont lehet az is, hogy melyek azok a termékeid, amelyeket a nemzetközi piacon is értékesítesz, tehát nagyobb a terítése. (Az a tapasztalat, hogy aki Magyarországon is és regionálisan is monitoroztatja a termékeket, az leggyakrabban országonként eltérő árstratégiát működtet.)
Ne tedd!
Nem biztos, hogy minden termékedet monitoroznod kell!
Sokan úgy gondolják, hogy minden egyes terméküket meg kell figyelni – de valójában ez egyes kiemelt esteket leszámítva szükségtelen, főleg egy több ezres portfólió esetén.
Nem mindenki a versenytársad!
Fontos tudatosítani magadban: nem mindenki a versenytársad, aki olyan termékeket árul, amelyek a te portfoliódban is megtalálhatók! De vajon ki a versenytársad? Nos, az üzleti stratégiádból tudhatod, hogy ki a versenytársad és ki nem az! A piac feltérképezésében remek segítség lehet a PriceKit Discovery megoldása.
Az üzleti tervedben meg kell határoznod, hogy kinek, mit, hogyan és miért szeretnél értékesíteni. Ebbe beletartozik az is, hogy megfogalmazod az egyedi értékelőnyödet, ugyanakkor a piacvizsgálat során kíméletlenül végig kell venned, hogy kik azok a szereplők, akik valóban a versenytársaid – és őket kell monitoroznod!
A témáról bővebben ide kattintva olvashatsz!
Ne rutinból!
Nem célravezető, ha rutinból adod meg a figyelt termékek listáját – mondjuk évfordulókor a tavalyi lista másolatát használod, vagy egyéb, például marketingcélokra használt termékek listáját adod át.
Összegezve
A megfigyelendő termékek összeállításakor ne kapkodj, ne hozz elhamarkodott döntéseket. Határozd el, hogy mely termékeket és miért azokat vizsgálod, és ha esetleg nem jön be rögtön a számításod, akkor sem célszerű fejvesztve változtatni. Hiszen előfordulhat, hogy egy hosszabb távon lévő ármozgás, piaci dinamika is hozzáadott értéket képvisel.
Vedd figyelembe azt is, hogy a cégeden belül hányan foglalkoznak árazással, árfigyeléssel. Amennyiben ez még manuálisan történik, akkor érdemes megfontolni, hogy mennyi költséget spórolhatsz meg egy automatikus árképzési rendszer használatával, mint amilyen a PriceKit is. A PriceKit segítségével nemcsak egyszerűbbé válik a folyamat, de a munkatársaidnak rengeteg kapacitása felszabadul, és erősebb hozzáadott értéket adó feladatokkal tudnak foglalkozni.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!