Ezért fontos a versenytársaid figyelése

Derítsd ki, kik a legfontosabb konkurenseid a webáruházak között, milyen a forgalmuk, az online jelenlétük, és a PriceKit segítségével figyeld meg az árazási stratégiáikat,de még a hibáikat is.

Már az üzleti terv elkészítésekor, a tervezéskor, a piacra lépésed előtt praktikus a versenytársaid elemzése és megfigyelése. Ha azonban már működik a webáruházad, akkor akkor is hasznos a konkurencia felmérése, hogy megtudd: kik a legfőbb versenytársaid, hogyan működnek, mit kommunikálnak, hozzájuk képest milyen a pozíciód, és lásd, milyen az árazásuk, a készletük, és esetleg milyen árazási hibákat követnek el.

Néhány pontban segítünk, hogyan és milyen eszközökkel kezdd el figyelni a versenytársaidat.

 

Kik lehetnek a versenytársaid?

Abban a szegmensben, ahol te vállakozol, megkülönböztethetsz direkt és indirekt versenytársakat. Direkt versenytárs az, aki pontosan ugyanazokkal vagy hasonló termékekkel keresekedik, mint te. Indirekt versenytárs az, aki ugyanarra a keresletre reagál mint te (például ő is sportszereket vagy kozmetikumokat forgalmaz), de más termékeket kínálnak, mint a mi a te webshopodban található.

Mivel az összes konkurens egyidejű megfigyelése szinte lehetetlen, ki kell válogatnod a legfontosabbakat, és elég azokat ellenőrizni rendszeresen. A válogatás módjáról még részletesebben írunk.

 

Miért fontos, hogy figyeld a versenytársaidat?

Egyrészt azért, hogy megtudd, kik célozzák meg ugyanazt a célcsoportot, mint te. Hogy tisztában légy azzal, kik és hogyan kínálják ugyanazokat a szolgáltatásokat és termékeket, mint a te webáruházad.

Másrészt azért, hogy lásd, milyen minőségű a működésük, milyenek az áraik, milyen a készletük, milyen szolgáltatásokat nyújtanak, milyen előnyökkel és hátrányokkal rendelkeznek, milyen marketingeszközöket és közösségi csatornákat használnak és azt hogyan, valamint milyen forgalommal, ismertséggel, pozícióval rendelkeznek.

 

Hogyan határozd meg a figyelni kívánt versenytársak körét?

Az egyik legegyszerűbb módszer a Google keresés. Ellenőrizd a keresőben, hogy a te legfontosabb kulcsszavaidra és termékeidre, illetve a legnagyobb bevételt vagy forgalmat hozó termékeidre milyen találatokat kapsz. A találatokban leggyakrabban szereplő versenytársakról állíts össze egy listát.

A második a versenytársak céges adatainak vizsgálata, a nyilvános beszámolóik alapján. Elsősorban a cég értékesítésből származó nettó árbevétele érdekes több évre visszamenőleg, illetve mérlege és eredménykimutatása - ez ad információt arról, hogy hol tartanak.

Ha még viszonylag új szereplő vagy az e-kereskedelemben, további szűrő lehet az, hogy melyek a legrégebbi konkurensek a piacon, akik akár már 15-20 éve működnek - velük nem tudsz versenyezni - és melyek a “leggyengébb láncszemek”: e két kategóriát nem biztos, hogy érdemes figyelned.

A kapott adatok alapján nevezd meg a 3-3 (ha van annyi) legfontosabb, figyelendő versenytásadat a direkt és indirekt konkurensek közül. Előbbieket naponta vagy legalább heti több alkalommal figyeld, utóbbiakat elég hetente egyszer.

 

Mit figyelj a versenytársaid tevékenységéből?

Első körben nézd meg a weboldalukat, a kínálatukat, kategóriáikat, leírásaikat, értékeléseiket. Tekintsd át, milyen közösségi oldalakon aktívak és hogyan posztolnak, mennyire igazítják a tartalmat az adott platformhoz, milyenek az Instagramon, Facebookon, LinkedInen vagy Twitteren közzétett bejegyzéseik, a Pinterest fotóik, milyenek a TikTok vagy YouTube videóik, és mely felületeket használják még ezen kívül. Néhány próbahívással, chatüzenettel vagy e-maillel ellenőrizheted, hogy az ügyfélszolgálatuk mennyire hatékony, mennyi a válaszadás ideje stb. Figyeld a hirdetései kampányaikat is, és jegyezd fel, milyen influenszerekkel működnek együtt.

Ezután is monitorozd rendszeresen a versenytársak kampányait, felületeit, kommunikációját, eredményeit - ehhez ajánlunk pár eszközt.

A Google Alerts arra való, hogy értesítéseket állíts be a számodra fontos témákról, konkurensekről vagy a kulcsszavakról, mint például e-kereskedelem, ruházat stb. Lépj be a Google fiókodba, és az Értesítő ablakban írd be azt a szót vagy márkanevet, amit figyelni akarsz. Ezután amikor csak említik egy online cikkben a márkát, kulcsszót vagy témát, e-mailben kapsz egy listát róluk linkekkel. Ha valamelyik belinkelt forrásról később úgy gondolod, hogy nem megfelelő, megjelölheted irrelevánsként - a Google ez alapján tudja finomítani a találatokat.

A Monitor Backlinks a versenytársaidra mutató hivatkozásokat figyeli, azt, hogy a honlapjuk a kulcsszavak alapján milyen pozíciót foglal el, illetve melyek a legolvasottabb oldalaik, és a Google Alertshez hasonlóan e-mailben küld neked értesítést. Hasonló szolgáltatást nyújt a Semrush is.

A Brand24 a márkanevek említését monitorozza a közösségi médiában és híroldalakon, blogokban.


Versenytársak figyelése a PriceKittel

Mivel a versenyképességedhez nélkülözhetetlen a versenytársak és a készlet folyamatos figyelésére, valamint a dinamikus árképzés, mégpedig a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban, szükséged lesz árazástámogató és versenytárs figyelő szoftver használatára. A PriceKit a webshopoddal összekapcsolva elvégzi helyetted az árazás összes feladatát.

A PriceKit árautomatizációs megoldással ráadásul többféle árazási stratégia közül választhatsz. Nem neked kell – sok időt és energiát befektetve – a számodra fontos versenytársak aktuális árait, és nem neked kell manuálisan beállítani az új árakat a webáruházadban. Mindezt az előre megadott paraméterek alapján elvégzi helyetted a szoftver.

Ha úgy ítéled meg, rugalmasan változtathatsz az árazási stratégián. Legyen szó a legalacsonyabb árakat nyújtó versenytárs monitorozásáról, a piaci átlagárhoz viszonyított árazásról vagy egy bizonyos árpozícióban való megjelenésről (pl. 3. vagy 5. árpozíció), a PriceKit használatával a szándékodtól függően különböző árazási stratégiákat alkalmazhatsz.

 

Az árazástámogató szoftver további előnye, hogy rövid idő alatt képes leszel reagálni a trendekre. A szoftver ugyanis folyamatosan figyeli a piacot és annak változásait, így a lehető leghamarabb képes reagálni, illetve értesítéseket küldeni számodra, hogy minél gyorsabban megtehesd a megfelelő lépéseket.

 

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyenesen! 

Kipróbálom