Idősek az e-commerce-ben – hogyan tedd könnyebbé a vásárlást?

Jelentősen nőtt a nyugdíjasok, 65 év felettiek aránya az online vásárlásban. Adunk néhány támpontot ahhoz, hogy minél hatékonyabban szolgáld ki ezeket a vevőket és minél elégedettebbek legyenek a vásárlási folyamattal.

A járványhelyzet és a 2020 tavaszán életbe léptetett kijárási korlátozás, a fertőzésveszély, a bevásárlóközpontok bezárása és a vásárlási idősávok bevezetése jelentősen növelte az online vásárlás és házhoz szállítás iránti igényt. Ez a kereskedelmi adatokon is látszott: a tavalyi év első két negyedévében nőtt az elköteleződés a webáruházak felé – elsősorban a 18-64-es korosztályban. Emelkedett a webáruházakban eltöltött idő is.

A karantén alatt emelkedett az idősebb, nyugdíjas korosztály aránya is az e-kereskedelemben.

Mi teszi számukra vonzóvá a webes vásárlást? Drasztikusan csökkenti a kontaktus lehetőségét, mivel nem kell személyesen intézniük a bevásárlást, a vény nélkül kapható gyógyszerek és gyógyászati eszközök vagy éppen a tisztítószerek, fertőtlenítőszerek beszerzését. Ráadásul akadnak olyan termékek, jellemzően a maszkok, amelyeket sokkal olcsóbban és nagyobb mennyiségben tudnak online megrendelni.

Ugyancsak vonzó alternatíva a készpénzes fizetés elkerülése, és az, hogy a megrendelt élelmiszereket, tartós fogyasztási cikkeket házhoz szállítják.

Áttekintettük, milyen szempontok alapán érdemes kialakítanod a webshopodat ahhoz, hogy az idősebb korosztály számára komfortos legyen a vásárlás, javuljon a konverziós arány, az elköteleződés, és növekedjen a céged iránti bizalom. Nem elég ugyanis bevonzani a vásárlókat; meg is kell őket tartani.

Nem mindegy, milyen a szöveges tartalom az online áruházadban

Marketinges szempontból világon minden szöveged tartalomnak számít: még a honlap szövege és a weblap termékleírásai is. És még az alapműködéshez szükséges tartalmaknak is az a célja, hogy növelje a konverziót és a vásárlói elégedettséget.

Fontos, hogy a tartalom a vevő, a látogató számára legyen informatív, hasznos és releváns, a számára kell fogyaszthatóvá tenni, nem az számít, hogy nekünk érdekes vagy használható-e. Az is lényeges, hogy az információk is erősítsék a bizalmat és az elköteleződést.

Idősebb vásárlók elmondták, hogy sokat számít nekik, ha az információk rendezettek, strukturáltak, áttekinthetők. Kulcsfontosságú az akadálymentesség, vagyis az, ha megfelelő méretű., könnyen olvasható karakterekből állnak a szövegek, ha jól látható, nem apróbetűs a termékleírás vagy az élelmiszerek, gyógyszerek, higiéniai termékek összetétele (ez többek közt az allergia vagy más egészségügyi okok miatt elengedhetetlen). Megkönnyíti a rendelést, ha semmilyen, a vásárlási folyamatot leíró és segítő információ nem apróbetűs, és nem dugják el, hanem jól látható helyre teszik a honlapon.

Ehhez a ponthoz tartozik a méretek pontos feltüntetése is ruházati termékeknél, lakberendezési, tárgyaknál, háztartási használati eszközöknél. Ruháknál például nem elhanyagolható, ha megadja a bolt, hány centiméter hosszú a ruhadarab, milyen hosszú az ujja stb., mivel a méretezés és a számozás egyes gyártóknál egymástól eltérő lehet.

A tájékozódást könnyíti a honlapodon az idősek számára az is, ha nincsen túlzsúfolva vizuális elemekkel, valamint a megállást, kilépést akadályozó elemekkel, például felugró ablakokkal, Facebook-oldal lájkolására buzdító üzenettel stb.

Regisztráció

Bár némi sarkítással, de igaz, hogy az a látogató a honlapodon, aki nem regisztrált, az elvesztett látogató. Ha a weboldalra látogat egy felhasználó, mindenképpen tartsuk ott valamivel – ennek az egyik hatékony eszköze a regisztráció, ami idősebb vásárlók esetén is működik. Mint az 65 év feletti felhasználók elmondták, a regisztráció egyáltalán nem riasztja el őket és nem számít visszatartó erőnek egy webshop esetén.

Milyen előnyökkel jár, ha regisztrálnak a látogatóid? Többek közt megtudhatod, mi az érdeklődési köre, melyek a preferenciái. Személyre szabott ajánlatokat, csomagokat, termékajánlókat állíthatsz össze számukra, olyanokat, amelyek megfelelnek a vásárlási szokásaiknak. A regisztrációról egy 71 éves felhasználó azt mondja, hogy azért tartja hasznosnak, mert amikor belép a webáruházba, látja, hol tart éppen a rendelése: visszaigazolták-e, összecsomagolták-e, továbbították-e kiszállításhoz.

Ugyanakkor ne tedd kötelezővé a regisztrációt, hanem ajánld és tedd elérhetővé lehetőségként. Miért érdemes meghagynod a vevőid választási szabadságát ebben a kérdésben? Mert sokakat elijeszt, ha kizárólag regisztrációval lehet vásárolni.

A vevők egy része felesleges körként tekint rá. Mások szeretnék a lehető leggyorsabban, a lehető legkevesebb lépéssel letudni a rendelést. Van, aki úgy tekint a regisztrációs folyamatra, mintha hosszasan sorban kellene állnia egy fizikai üzletben a pénztárnál ahhoz, hogy fizethessen és hazavihesse a kiválasztott termékeket. Minél bonyolultabbnak látszik tehát az online vásárlás folyamata, annál nagyobb az esély a kosárelhagyásra, vagyis arra, hogy vásárlás nélkül távozik a vevőd. A kosárelhagyás aránya a regisztrációs folyamat miatt akár 28%-os is lehet. Ezért tedd lehetővé a látogatóid számára, hogy vendégként is vásárolhassanak.

Hírlevél

A kötelező regisztrációhoz hasonlóan az is távozásra késztetheti a potenciális vevőidet, különösen az idősebbeket, ha kötelező hírlevél-feliratkozáshoz kötöd a vásárlást. Ez ugyanis olyan érzetet kelthet bennük, mintha valaki szórólapokkal és reklámfüzetekkel akarná telerakni a postaládájukat.

A hírlevélfeliratkozás maradjon csupán opció – cserébe ajánlhatsz kedvezmény, ajándékot, kupont. Amire érdemes még ügyelni, az, hogy heti legfeljebb 1 hírlevél menjen, olyan szövegezéssel, ami nem minden áron termékeket akar tukmálni a vevőkre, hanem például felhívja a figyelmet az újdonságokra, az aktuális kedvezményekre és akciókra.

Szeretnék elmenteni a kosár tartalmát

Szintén a 71 éves vásárló kiemelte, hogy akadnak olyan webáruházak, ahol ha berakja a kosárba a kiválasztott árukat, a rendszer kitörli a kosár tartalmát, ha valami miatt meg kell szakítania a folyamatot. Azt tartja jó és kényelmes megoldásnak, ha a folyamatban lévő rendelést elmentheti, hogy később a rendelést átnézhesse, ha kell, kiegészíthesse vagy szelektálhasson belőle.

A fizetési módoknál az idősebbek is szeretnek többféle lehetőség közül választani, és az is rokonszenves nekik, ha a vásárlás során egyetlen lépéshez sem kell okostelefont használniuk, nem mindenki rendelkezik ugyanis vele azok közül, akik online vásárolnak.

Edukáció videókkal?

Az idősebb korosztály tagjai közül sokan kifejezetten hasznosnak tartják a videókat. Az olyan háztartási gépek esetén például, mint amilyen egy hajgöndörítő, egy kenyérsütő berendezés, egy kávégép vagy egy szárítógép, örülnek annak, ha láthatják, hogyan működik, hogyan kell kezelni, körülbelül mekkora, nagyjából mennyi helyet foglal majd. A videós bemutatókkal kapcsolatban azonban megjegyezték, hogy azt nem szeretik, ha maguktól elindulnak az oldalon.

Akad azonban ellenpélda is: mint arról korábban írtunk, az idősek számára szolgáltatásokat kínáló BrookdaleLiving.com új honlapjának tesztelése során kiderült, hogy a célcsoportjuk tagjainak sokkal szimpatikusabb volt az egyszerűbb, videók nélkül működő weboldal.

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM