Jó árak és stabil bevételek? A megfelelő árstratégiával megvalósítható!

Ebben a cikkben két fontos témát járunk körbe, amelyek segítenek kialakítani az ideális árazási stratégiát és tovább növelni a webshopod bevételeit: konkurenciaelemzés és pszichológiai árazás.

Tanulmányozd a versenytársaidat és lesd meg az árazási hibáikat!

A konkurencia elemzése elengedhetetlen a megfelelő árak kialakításához. Nem csupán a versenytársaid árait kell megnézned, hanem egy átfogó képet kell kapnod arról, hogy a kiválasztott célpiacodon

  • kik a legfontosabb versenytársaid,
  • milyen a termékportfóliójuk,
  • melyek az erősségeik és gyengeségeik,
  • milyen marketingtevékenységeket végeznek stb.

Mindehhez nézd meg, hogy

  • miként teljesítenek a Google kereséseknél az adott kulcsszavakra (pl. termék vagy kategórianevekre), vedd figyelembe a lap tetején a Shopping-hirdetéseket is (árak figyelembevétele);
  • olvasd el, hogyan kommunikálnak magukról a weboldalukon, letölthető anyagokon, közösségi csatornákon stb.;
  • tanulmányozd felhasználói szemmel (UX) a webshopjukat, vásárlási folyamatukat, blogoldalukat, a konverzióösztönző elemeiket;
  • gyűjtsd ki a fogyasztói értékajánlatokat, mire fókuszálnak (pl. minőség, gyorsaság, exkluzív ajánlatok);
  • nézd át az értékeléseket, vásárlói véleményeket, milyen területeken vannak pozitív, illetve negatív visszajelzések.

A kiértékelést követően látni fogod, hogy a saját vállalkozásod milyen helyet tudna elfoglalni a piacon, amely a legjobb növekedési és nyereségszerzési potenciált kínálja. Megtervezheted, hogy milyen irányba akarod pozícionálni a márkádat, milyen piaci rést akarsz betölteni, milyen valós igényt tudsz kielégíteni, és ezt milyen eszközökkel, aktvitással és értékkínálattal szeretnéd elérni. Ehhez szervesen kapcsolódik majd az árazási stratégiád.

 

Versenytársak árelemzése

Nem kis feladat töviről hegyire áttanulmányozni a versenytársak árait, illetve árazási stratégiáit, de óriási előnyt jelenthet, ha képben vagy ezzel a területtel. Lesz, aki a legalacsonyabb árakat akarja nyújtani és olyan is, aki prémium áron, de valamilyen ingyenes szolgáltatás mellett vagy 24 órán belüli kiszállítással kínálja majd az adott terméket.

Vizsgáld meg, kinek milyen és mennyire tudatos az árazási megközelítése. Ebben segítenek a következő kérdések:

Agresszíven hirdetnek alacsony árakkal?

Gyakran változtatják az áraikat?

Állandóan vagy éppen alig akcióznak?

Esetleg megtévesztőek az áraik?

Légy tisztában a piacon lévő legalacsonyabb árakkal (akciókat is beleértve), illetve legmagasabb árakkal, valamint a súlyozott átlagárral is, hogy tudd, mi a maximális mozgástered. Ebben óriási segítségedre lesz a PriceKit árkövető és árautomatizációs megoldás, amely napra készen figyeli a megadott versenytársak árait, és pillanatok alatt ellát a legfrissebb árinformációkkal.

 

Pszichológiai árazás

Emberek vagyunk, így igenis hatnak ránk az érzelmi ingerek és „trükkök”. Az árazási stratégiád szerves része lehet a pszichológiai árazás – számos formája létezik, amelyekkel tovább növelheted az eladásaidat, ráadásul úgy, hogy sokszor ez minimális plusz munkába kerül.

A pszichológiai árazás alapvetően arról szól, hogy egy bizonyos pszichikai határ alá megyünk az árral, jellemzően egy kerek szám alá, amelyet sokkal jobban elfogadunk és amelyen szívesebben vásárolunk (pl. 5000 Ft helyett 4990 Ft-ot mutatunk). Ezt az alapelvet tovább bővítve azokról a pszichológiai vagy érzelmi szempontokról beszélünk, amelyek elfogadhatóbbá, vonzóbbá teszik az árakat a vásárlóknak.

Ehhez kapcsolódóan alkalmazhatunk bizonyos taktikákat.

1. Határidőhöz kötött vásárlás: a vásárlók nem szeretnek lemaradni a jó ajánlatokról, félnek, hogy elszalasztanak valamit, tehát itt az alapvető érzelem a vásárlás indukálására a félelem – „Csak ma 50%-kal olcsóbban!”

2. Az a mágikus 9-es: bizony, nem mindegy, hogy 99 Ft vagy 100 Ft; több tanulmány is igazolta, hogy a 9-re (vagy forint esetében 90-re) végződő árak több vásárlást eredményeznek; ennek a pszichológiai háttere az, hogy mivel balról jobbra olvasunk, az első számjegy van nagyobb hatással ránk, így a 490 Ft-os termék árát közelebb „érezzük” 400 Ft-hoz, mint 500 Ft-hoz; a kutatások azonban azt is felfedték, hogy a prémium termékekhez viszont érdemes kerek számos árakat megadni, mert a 9-cel (90-nel) végződő árakhoz már társult egy olcsóságot tükröző érzés.

3. Az összehasonlítás ereje: mutass két hasonló terméket egymás mellett, de az egyiknek legyen sokkal vonzóbb, alacsonyabb az ára – ezt fogják vásárolni; a Wall Street Journal klasszikus esettanulmánya szerint, amikor egy cég piacra dobott egy kenyérsütőt 275 dollárért, a kutya se akarta megvenni, de amikor mellé tettek egy csupán kicsivel jobb kenyérsütőt 415 dolláros áron, a vásárlók vitték az olcsóbbat, mint a cukrot, mert meg voltak győződve róla, hogy nagyon jó vásárt csináltak – sokkal olcsóbban hozzájutottak egy majdnem prémium termékhez

További pszichológiai árazási tippekért olvasd el azt a cikkünket: Pszichológiai árazás: 7 tanács a jó árképzéshez.

 

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM