Konkurenciaelemzés és árazás: kalauz a versenytársaid hatékony monitorozásához

Ahhoz, hogy profitot termeljen a webáruházad és versenyképes maradj, elengedhetetlenül fontos, hogy mindig tisztában légy az aktuális üzleti irányokkal, azaz ismerned kell a konkurenciád. Cikkünkben felsorakoztatjuk a témával kapcsolatos leglényegesebb tudnivalókat árazási szempontból, és azt is eláruljuk, hogy miként segít neked a PriceKit a konkurenciafigyelésben.

Kik a legfőbb versenytársaid és hogyan azonosíthatod be őket? Milyen lényeges információkat kell begyűjtened róluk, ami meghatározhatja az árazást és segít az egyedi ajánlatok kialakításában? Hogyan kovácsolhatsz előnyt a beszerzett adatokból? Végül, de nem utolsósorban: hogyan könnyíti meg ezt az egész folyamatot a PriceKit árazástámogató rendszere? Lássuk a részleteket!

A versenytársak azonosítása

Egy egészen egyszerű felosztás szerint két alapvető konkurenciatípust különböztethetünk meg.

Direkt versenytárs: olyan vállalkozások, amelyek ugyanolyan vagy nagyon hasonló termékeket és/vagy szolgáltatásokat kínálnak, mint te. A vásárlók általában közvetlenül közted és köztük választanak. A direkt konkurencia elemzésének és megértésének kiemelt prioritással kell bírnia számodra.

Indirekt versenytárs: azok a cégek tartoznak ebbe a kategóriába, akik hasonló témakörben, keresteli területen értékesítenek, mint te, de másfajta termékeket kínálnak. Például: ha te hazai borokat árulsz, akkor egy kézműves söröket kínáló oldal az indirekt versenytársadnak tekinthető.

Hogyan találd meg őket?

Egyrészt a Google (Google Trends) is a segítségedre lehet. Készíts kulcsszókutatást, használd a te termékeidre, szolgáltatásaidra vonatkozó kulcsszavakat, majd  listázd a találatokban leggyakrabban felbukkanó szereplőkről. Másrészt számos hasznos szoftver van, amelynek használatával feltérképezheted a konkurenciát, többek között a rendkívül egyszerűen kezelhető Similarweb, a hatékony Ahrefs  vagy az igazán sokoldalú Semrush.

Mindemellett szintén praktikus megoldás a konkurencia utáni nyomozáshoz során, ha áttekinted a versenytársak céges mérlegeit, eredményeit a nyilvános beszámolóikban.

Szintén rendkívül hasznos információforrásnak számítanak az árösszehasonlító oldalak, valamint a marketplace-ek, vagyis az online piacterek.

A termékek vizsgálata

A termékkínálat áttekintésekor fontos, hogy a saját árucikkeidhez viszonyítva figyeld meg a konkurencia termékeit, portfólióját.

  • Azonos kategórián belül ugyanazt vagy eltérő termékeket vagy márkákat árul?
  • Magasabb minőségűek?
  • Rendelkeznek extra funkciókkal?
  • Hosszabb az élettartamuk, több felhasználási lehetőségük van?

Habár nagyon könnyű beleesni ebbe a csapdába, de ne légy elfogult a saját termékeiddel; próbáld meg a lehető legőszintébben, részrehajlás nélkül megvizsgálni ezt a kérdéskört.

A termékek elérhetősége

  • Mennyire jellemző a raktárról vagy készletről árulás?
  • Milyen csatornákon érhető el: saját oldal, árösszehasonlítók, Google Shopping stb.?
  • Milyen gyorsan teszi elérhetővé a termékeit, vannak-e egyedi kondíciók, esetleg a szállítási költségek elérhetők-e?

Árazás, árazási stratégia

A legfontosabb, hogy felfedezd, hogyan viszonyulnak egymáshoz az áraitok. Természetesen az is kiemelten lényeges, hogy tisztában légy a piacon lévő legalacsonyabb és legmagasabb árakkal, valamint a súlyozott átlagárral egyaránt.

A versenytársak árazásával kapcsolatban pedig tedd fel ezeket az egyszerű kérdéseket:

– Agresszíven hirdetnek alacsony árakkal?

– Gyakran változtatják az áraikat?

– Állandóan, ritkán vagy soha nem akcióznak?

– Megtévesztőek az áraik?

– Következetesen vagy ad hoc változtatnak árakat?

A kutatásod eredményeit aztán össze kell vetned az üzleti terveddel, a financiális döntéseiddel, hogy jobban átlásd, milyen árstratégiát tudsz hatékonyan követni, mekkora a mozgástered. Az adatok alapján újragondolhatod a rövid és hosszú távú üzleti lépéseidet, majd ha szükséges, alakíthatsz rajtuk.

Tartsd szem előtt: az emberek nem mindig a legolcsóbb lehetőséget választják, tehát egyáltalán nem biztos, hogy az leghatékonyabb megoldás, ha a konkurencia árai alá ígérsz.

Ne feledd, a konkurencia árfigyelésében óriási támogatást nyújthat számodra a PriceKit árazástámogató szoftvere, amely naprakészen monitorozza az általad megjelölt versenytársak árait és készleteit, majd mindezek alapján javaslatot tesz az optimális árakhoz. A piac gyors változása miatt a konkurencia árváltozásait elvileg folyamatosan figyelni érdemes, de a PriceKittől kérhetsz figyelmeztetést csak a lényeges változásokról!

 

Ismerd meg a PriceKit profitnövelő funkcióit, próbáld ki most 14 napig ingyen!