Konkurenciaelemzés és árazás: kalauz a versenytársaid hatékony monitorozásához
Ahhoz, hogy profitot termeljen a webáruházad és versenyképes maradj, elengedhetetlenül fontos, hogy mindig tisztában légy az aktuális üzleti irányokkal, azaz ismerned kell a konkurenciád. Cikkünkben felsorakoztatjuk a témával kapcsolatos leglényegesebb tudnivalókat árazási szempontból, és azt is eláruljuk, hogy miként segít neked a PriceKit a konkurenciafigyelésben.
Kik a legfőbb versenytársaid és hogyan azonosíthatod be őket? Milyen lényeges információkat kell begyűjtened róluk, ami meghatározhatja az árazást és segít az egyedi ajánlatok kialakításában? Hogyan kovácsolhatsz előnyt a beszerzett adatokból? Végül, de nem utolsósorban: hogyan könnyíti meg ezt az egész folyamatot a PriceKit árazástámogató rendszere? Lássuk a részleteket!
A versenytársak azonosítása
Egy egészen egyszerű felosztás szerint két alapvető konkurenciatípust különböztethetünk meg.
Direkt versenytárs: olyan vállalkozások, amelyek ugyanolyan vagy nagyon hasonló termékeket és/vagy szolgáltatásokat kínálnak, mint te. A vásárlók általában közvetlenül közted és köztük választanak. A direkt konkurencia elemzésének és megértésének kiemelt prioritással kell bírnia számodra.
Indirekt versenytárs: azok a cégek tartoznak ebbe a kategóriába, akik hasonló témakörben, keresteli területen értékesítenek, mint te, de másfajta termékeket kínálnak. Például: ha te hazai borokat árulsz, akkor egy kézműves söröket kínáló oldal az indirekt versenytársadnak tekinthető.
Hogyan találd meg őket?
Egyrészt a Google (Google Trends) is a segítségedre lehet. Készíts kulcsszókutatást, használd a te termékeidre, szolgáltatásaidra vonatkozó kulcsszavakat, majd listázd a találatokban leggyakrabban felbukkanó szereplőkről. Másrészt számos hasznos szoftver van, amelynek használatával feltérképezheted a konkurenciát, többek között a rendkívül egyszerűen kezelhető Similarweb, a hatékony Ahrefs vagy az igazán sokoldalú Semrush.
Mindemellett szintén praktikus megoldás a konkurencia utáni „nyomozáshoz” során, ha áttekinted a versenytársak céges mérlegeit, eredményeit a nyilvános beszámolóikban.
Szintén rendkívül hasznos információforrásnak számítanak az árösszehasonlító oldalak, valamint a marketplace-ek, vagyis az online piacterek.
A termékek vizsgálata
A termékkínálat áttekintésekor fontos, hogy a saját árucikkeidhez viszonyítva figyeld meg a konkurencia termékeit, portfólióját.
- Azonos kategórián belül ugyanazt vagy eltérő termékeket vagy márkákat árul?
- Magasabb minőségűek?
- Rendelkeznek extra funkciókkal?
- Hosszabb az élettartamuk, több felhasználási lehetőségük van?
Habár nagyon könnyű beleesni ebbe a csapdába, de ne légy elfogult a saját termékeiddel; próbáld meg a lehető legőszintébben, részrehajlás nélkül megvizsgálni ezt a kérdéskört.
A termékek elérhetősége
- Mennyire jellemző a raktárról vagy készletről árulás?
- Milyen csatornákon érhető el: saját oldal, árösszehasonlítók, Google Shopping stb.?
- Milyen gyorsan teszi elérhetővé a termékeit, vannak-e egyedi kondíciók, esetleg a szállítási költségek elérhetők-e?
Árazás, árazási stratégia
A legfontosabb, hogy felfedezd, hogyan viszonyulnak egymáshoz az áraitok. Természetesen az is kiemelten lényeges, hogy tisztában légy a piacon lévő legalacsonyabb és legmagasabb árakkal, valamint a súlyozott átlagárral egyaránt.
A versenytársak árazásával kapcsolatban pedig tedd fel ezeket az egyszerű kérdéseket:
– Agresszíven hirdetnek alacsony árakkal?
– Gyakran változtatják az áraikat?
– Állandóan, ritkán vagy soha nem akcióznak?
– Megtévesztőek az áraik?
– Következetesen vagy ad hoc változtatnak árakat?
A kutatásod eredményeit aztán össze kell vetned az üzleti terveddel, a financiális döntéseiddel, hogy jobban átlásd, milyen árstratégiát tudsz hatékonyan követni, mekkora a mozgástered. Az adatok alapján újragondolhatod a rövid és hosszú távú üzleti lépéseidet, majd ha szükséges, alakíthatsz rajtuk.
Tartsd szem előtt: az emberek nem mindig a legolcsóbb lehetőséget választják, tehát egyáltalán nem biztos, hogy az leghatékonyabb megoldás, ha a konkurencia árai alá ígérsz.
Ne feledd, a konkurencia árfigyelésében óriási támogatást nyújthat számodra a PriceKit árazástámogató szoftvere, amely naprakészen monitorozza az általad megjelölt versenytársak árait és készleteit, majd mindezek alapján javaslatot tesz az optimális árakhoz. A piac gyors változása miatt a konkurencia árváltozásait elvileg folyamatosan figyelni érdemes, de a PriceKittől kérhetsz figyelmeztetést csak a lényeges változásokról!
Ismerd meg a PriceKit profitnövelő funkcióit, próbáld ki most 14 napig ingyen!