Miért fontos a megfelelő árazás a webshopodban?

Webáruház sikeres üzleti működtetéséhez kulcsfontosságú tényező az árazás. Ha még nem foglalkoztál behatóbban az árazás alapjaival, törvényeivel és stratégiáival, itt az ideje. Ehhez adunk néhány támpontot.

Mivel számos tényező játszik szerepet az árak kialakításában, az optimális árak és árszintek meghatározásában, az árazás nem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek első pillantásra látszik. Éppen ezért érdemes algoritmusokra és automatikus megoldásokra bíznod ezt a feladatot.

 

Nézzünk néhány egyszerű, de lényeges tudnivalót, amelyeket érdemes figyelembe venni a megfelelő árazás kialakításához.

 

 

Jelek, hogy az árak nem jók a webshopodban

 

Több tünet is jelzi, ha változtatnod kell a korábbi munkameneten és stratégiákon, valamin t azt is, ha új módszerekre és eszközökre van szükséged. Az egyik ilyen jel az, ha cash flow problémáid vannak: ez már rövid távon is jelentősen gyengíti a vállalkozásodat, hosszabb távon pedig nemcsak a nyereségességed, de akár a működésedet is veszélybe sodorja.

 

A másik ilyen, ha túl sok időt rabolnak el tőled a napi feladatok, például a konkurencia figyelése, az árazás, a készletek monitorozása. A figyelmeztető jelek közé tartozik, ha a vevőkkel kapcsolatban jelentkeznek gondok: kevés tranzakció történik, a kosárérték egy vásárlóra vetítve alacsony marad, nem jönnek új vásárlók vagy nem tudod megtartani a régieket. De az is intő jel, ha arra kényszerülsz, hogy a vásárlók megtartásához állandóan csökkentsd az áraidat.

 

Ilyenkor dinamikus árképzésre, a versenytársak és a készlet folyamatos figyelésére van szükség, mégpedig a lehető leggyorsabb és leghatékonyabb módon. Itt jön képbe az olyan árazástámogató és versenytárs figyelő szoftverek használata, mint amilyen a PriceKit. Képes levenni a válladról az árazás bonyolult munkájának oroszlánrészét, így jelentősen több időd marad a fejlesztésre, a növekedésre és az üzlet vezetésére.

 

 

Árazási stratégiák: hová szeretnéd pozícionálni magad?

 

Először is vizsgáld meg alaposan, milyen piacon tevékenykedsz, mint e-kereskedő, illetve hová pozícionálod magad a versenytársakhoz képest. Van, amikor ez egyszerű kérdés, bizonyos esetekben viszont összetettebb. Például a jó minőségű, kézműves női táskáidat pozícionálhatod a közepes jövedelmű, fiatal felnőttek számára, vagy márkaépítéssel a luxuskategóriába is megpróbálhatsz betörni, megcélozva a magas jövedelmű, vezetői állásban lévő hölgyeket, akiknek fontos az egyedi megjelenés.

 

Ezt követően a kiválasztott piaci pozícióhoz igazíthatod az áraidat a versenytársak árainak függvényében. Ennek alapján nézzünk három alapvető árazási stratégiát.

 

„A legolcsóbb leszek” – Megnézheted a versenytársaid árait, és a legalacsonyabb árakat kínáló szereplő alá mész árban. Inkább taktikai szinten ajánlott alkalmazni, pl. akciós kategóriára, időszakosan. Ugyanis, az árrésed, profitabilitásod és a márkaimázsod igencsak megszenvedheti ezt a stratégiát, ha folyamatosan az olcsóságot célzod meg.

 

 

„Átlagáron árulok” – Meghatározhatod, hogy egy adott termékre vagy kategóriára a versenytársakhoz képest a webshopodban átlagáron értékesítesz, illetve azt is eldöntheted, ehhez az átlagárhoz képest milyen mértékben kívánsz eltérni, akár lefelé, akár felfelé. Ez a „középáras stratégia” kézenfekvő megoldás lehet akkor, amikor ugyanolyan vagy hasonló termékeket kínálsz, mint a versenytársak. Ebben az esetben azonban valamilyen megkülönböztető előnyt vagy plusz értéket is érdemes kínálni a termékekhez, pl. gyorsabb kiszállítást vagy kiterjesztett garanciát.

 

 

„Prémium áron kínálok” – Ha a terméked nagyon magas értéket képvisel a vásárlóid számára, a prémium vagy akár extrém árazás is szóba jöhet. Az ilyen termékeknél sokkal alacsonyabb az árérzékenység, mert a vevők hajlandók a kimagasló előnyért sokkal többet fizetni. Ez az előny lehet fizikai (csúcsminőségű anyagok használata) vagy érzelmi (koncertjegy egy világsztár előadására), illetve a kettő ötvözete is, ahol prémium minőség és presztízs összefonódik (pl. Victorinox svájci bicska, Rolex óra).

 

 

Automatikus árazás: segít a PriceKit

 

A PriceKit árautomatizációs megoldással az árazási stratégiák bármelyikét egyszerűen alkalmazhatod. Nem kell levadásznod – sok időt és energiát befektetve – a számodra fontos versenytársak aktuális árait és aztán beállítani az új árakat a webáruházadban. Mindezt az előre megadott paraméterek alapján elvégzi neked a szoftver. Ráadásul a stratégián, ha azt úgy ítéled meg, rugalmasan változtathatsz. Legyen szó a legalacsonyabb árakat nyújtó versenytárs monitorozásáról, a piaci átlagárhoz viszonyított árazásról vagy egy bizonyos árpozícióban való megjelenésről (pl. 3. vagy 5. árpozíció), a PriceKit-tel a szándékodtól függően különböző árazási stratégiákat alkalmazhatsz.

 

Az árazástámogató szoftver további előnye, hogy rövid idő alatt képes leszel reagálni a trendekre. A szoftver ugyanis folyamatosan figyeli a piacot és annak változásait, így a lehető leghamarabb képes reagálni, illetve értesítéseket küldeni a döntéshozóknak, hogy minél gyorsabban megtehessék a megfelelő lépéseket.

 

 

Árukészlet és árazás: 3 hasznos tipp

 

Érdemes még szót ejtenünk a készletek és az árazás összefüggéséről, hiszen a készletek fenntartása jelentős költségtényezővel bír. Nézzünk három tippet ezzel kapcsolatban:

 

Ha a számítások alapján a készletek fenntartása már veszteséges bizonyos termékeknél, szabadulj meg tőlük minél hamarabb: alkalmazd a „legolcsóbb vagyok” árazási stratégiát.

 

Másnál nincs és nálad van: ez abszolút kedvező szituáció, hiszen a vásárló hajlandó akár többet fizetni a kiszemelt termékért, ha nem találja meg másutt, illetve nem akar várni rá, még akkor sem, ha a versenytársad olcsóbban tudná adni egy későbbi időpontban. Hogyan ellenőrizheted, hogy éppen mi van vagy nincs készleten másnál? A PriceKit ezt is képes figyelni, így csupán másodpercek kérdése, hogy hozzájuss a kívánt információhoz.

 

Ha szezonális termékeket árulsz, illetve hullámzó a kereslet, a dinamikus árazás lehet a megoldás, amely az aktuális készletinformációk függvényében változtat az árakon. Ezzel a készletek optimális szinten tarthatók, de vigyázni kell vele, hogy ne legyenek extrém árváltozások, mert ez már a fogyasztói megítélést komolyan befolyásolhatja, és rontja a bizalmat a webshopod felé.

 

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM