Milyen területeken és milyen termékeknél működhet az árukapcsolás?
Számtalan eszköz áll egy webshop rendelkezésére ahhoz, hogy reagáljon a piac, az árak és a vevői igények változásaira. Ezek egyike a különböző áruk egymáshoz kapcsolása, illetve a kapcsolt értékestés.
Az online üzletek egyik előnye, hogy bármikor, bárhonnan elérhetők a termékek, a klasszikus értelemben vett bevásárlás néhány kattintással megvalósítható, és szinte bármennyi termék behelyezhető a kosárba. Lényeges tehát a visszatérő vevők kiszolgálása, a vevők megtartása különböző akciókkal, kedvezményekkel, kapcsolt szolgáltatásokkal, csomagokkal stb., mivel a visszatérő vevő többet költ.
A kosárérték növeléséhez elengedhetetlen a megfelelő árazás, ám önmagában nem elég. Többféle eszközt is használhatunk és használnunk is kell, ezek egyike az árukapcsolás.
Az árukapcsolás, kapcsolt értékesítés lényege az, hogy egy termék megvásárlását egy másik termék megvételéhez kötjük. Például ha X és Y terméket csak együtt lehet megrendelni, de a 2 termék közül az egyik önmagában is megvásárolható. Csomagban vagy árukapcsolással gyakran hatékonyabb egyes termékek eladása, mint egyesével. Erre jó példa az autóipar, amikor az új járműveknél az extrákat felszereltségi szintenként, vagyis csomagban értékesítik.
Miért működik az árukapcsolás? Mi a pszichológia háttere? Egyrészt a vevők takarékosságra, gazdaságos vásárlásra való törekvés. Ezért ahhoz, hogy nagyobb értékben vásároljanak, érdemes csomagban vagy kapcsolódó árukként egyszerre több terméket kínálnunk, úgy, hogy kevesebbe kerüljön, mintha egyesével vennék meg azokat. Nem egyszerű mennyiségi kedvezményt kapnak, hanem különböző termékeket párosítunk össze. Másrészt erős motivációs tényező egy-egy vágyott, népszerű termék megszerzése.
Hol és hogyan használhatjuk az árukapcsolást?
Az egyik legfontosabb az árukapcsolásnál, hogy nem használhatjuk készletkisöprésre, sem arra, hogy megszabaduljunk nehezebben eladható, alacsonyabb presztízsű termékektől. Az árukapcsolás nem egyenlő a selejtezéssel, sem pedig a zsákbamacskával, amikor is ugyan olcsón juthat bizonyos termékekhez a vevő a csomagban, ám azok egy részére nem lesz szüksége. A vásárló semmiképpen se érezze azt, hogy feleslegesen fizet bizonyos termékekért, szolgáltatásokért.
Informatikai cégeknél remekül alkalmazható az árukapcsolás. Példa erre egy klasszikus win-win helyzet: a csomagban kínált szoftverek kedvezménnyel a vásárló számára olcsóbban, mintha külön veszi meg mindegyiket, az eladónak pedig biztos eladást, ráadásul több termék értékesítését jelenti.
De az élelmiszeripar is szolgáltat különféle mintákat: az árukapcsolás által létrehozott minőségjavításra hozott klasszikus marketing példa a reggeli müzlik esete. Mivel ebben a termékben összekapcsoltan árulják a zabpelyhet, valamint a magokat, csonthéjas terméseket (diót, mogyorót), gyümölcsdarabokat, magasabb minőséget nyújtanak az egyszerű zabpelyhekhez képest.
Hatékonyságot növelő árukapcsolást is meg tudunk valósítani, ha például különféle online szolgáltatásokat kínálunk együtt bizonyos problémák elhárítására, megoldására vagy ha oktatással, képzéssel foglalkozó cégként árukapcsolással értékesítünk workshopokat, tanfolyamokat.
Műszaki termékeket forgalmazó webshopban jól működő módszer, ha a már megvásárolt termékekhez egy, a használatban hozzá közel álló tartozékot vagy terméket kapcsolunk, mondjuk diktafonhoz, MP3 lejátszóhoz speciális fülhallgatót, csíptetőt, mikrofont. A vásárlók számára rokonszenves lehet, ha a használatot kiegészítő, gyorsabbá és kényelmesebbé tevő tartozékot kínálunk. Ruházati termékeknél a kiegészítőkkel lehete operálni, például egy márkás, különlegesen népszerű cipőhöz a sapkát is meg kell vásárolni, de annak fazonja választható.
Nem árt folyamatosan inspirációt gyűjteni ahhoz, hogy miként kamatoztathatod a webshopod forgalmának növelésére az árukapcsolást.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!