TikTok: miért érdemes jelen lenni ezen a platformon?
A népszerű videómegosztó alkalmazás nem csak a szórakozást szolgálja, hanem nagyszerű marketingeszköz is lehet az e-kereskedelmi piac résztvevői számára.
A világ egyik legnépszerűbb alkalmazása
A 2016-ban (akkor még Douyin néven) Kínában útjára indított TikTok egyértelműem a legdinamikusabban bővülő felhasználótáborral rendelkező közösségi oldalak egyike: a Statista adatai alapján a tavalyi év első negyedévében világszerte összesen 315 millió, második negyedévében pedig 306 millió felhasználó töltötte le az alkalmazást. Ebben természetesen nagy szerepe volt a Covid-19 járvány kitörésének, és a letöltések száma az utóbbi időszakban valóban csökkent valamelyest, de az elmúlt hónapban még így is elérte a 21 milliót.
A TikTok jelenleg több mint 800 millió aktív felhasználóval rendelkezik világszerte, a magyarországi felhasználók számát pedig a Growww Digital adatai alapján nagyjából 2,3 millió főre tehetjük. Ami a felhasználók korcsoportok szerinti eloszlását illeti, a platform továbbra is elsősorban a fiatalok körében számít népszerűnek, ugyanakkor a magyarországi felhasználók 70 százaléka már elmúlt 18 éves, 30 százalékuk pedig a 35 éves kort is betöltötte, ráadásul a 2020-as évben a 25-35 éves korosztály tagjai közül töltötték le a legtöbben az alkalmazást.
A TikTok mint marketingeszköz
A Datareportal felmérése szerint 2021 áprilisára világszerte 4,33 milliárd főre nőtt a közösségi médiát rendszeresen használók száma. A Research Center adatai alapján a különböző közösségi platformok a magyarok körében is kifejezetten elterjedtnek számítanak, a fogyasztók gyakran a közösségi oldalakról gyűjtenek információt a különböző termékekkel kapcsolatban, az influenszerek pedig akár milliók vásárlási döntéseit is befolyásolhatják. Így a TikTok is nagyszerű lehetőséget jelent arra, hogy az e-kereskedelmi piac résztvevői megszólítsák a fiatalabb korosztályokat, és olyan potenciális vásárlókat is elérjenek, akikhez másképp nem jutnának el, ugyanis a TikTok felhasználóinak mindössze 35 százaléka rendelkezik egyéb közösségi médiás fiókkal.
A TikTokos videók kifejezetten költséghatékonyak is, az elkészítésükhöz nincs szükség komoly anyagi befektetésre: a csatorna legnépszerűbb tartalmai közül jó néhány teljesen hétköznapi környezetben, egyszerű eszközökkel készült. Az alkalmazás valamennyi felhasználó számára egyenlő esélyeket kínál: a platformot működtető algoritmusnak köszönhetően a YouTube-hoz vagy az Instagramhoz hasonló közösségi oldalakkal ellentétben a minimális, vagy épp nulla követővel rendelkező TikTok-fiókokban közzétett videók is elérhetnek milliós nézettséget.
Mivel az aktivitási-reakció arány, az úgynevezett engagement rate a TikTok esetében jóval magasabb a más közösségi oldalakon tapasztalható átlagos aktivitási arányánál, a jól megtervezett, a felhasználók figyelmét felkeltő tartalommal operáló marketingkampányok segítségével az e-kereskedelmi cégek komoly érdeklődést kelthetnek az általuk kínált termékek, illetve szolgáltatások iránt.
A TikTok 2020 júniusában útnak indította a TikTok for Business nevű szolgáltatását, amely lehetővé teszi, hogy a hirdetők és az üzleti partnerek a platformot felhasználva juttassák el árucikkeiket a fogyasztóikhoz. (A szolgáltatás tavaly októbertől – egyelőre ügynökségeken keresztül – hazánkban is elérhető). Bár a TikTok for Business által kínált lehetőségek nagy része már korábban is adott volt, komoly előrelépést jelent, hogy immár valamennyit egy helyen, könnyen kezelhető formában érhetik el a felhasználók.
A platform a tavalyi év végén partnerkapcsolatra lépett a Shopify-jal: a megállapodásnak köszönhetően az üzleti TikTok-fiókkal rendelkező felhasználók már közvetlenül a videóikban is feltüntethetik és felkínálhatják eladásra a termékeiket. Az automatizált folyamat során az alkalmazás az adott videókból létrehozza az egyes termékek hirdetéseit, illetve a kereskedők landoló oldalára mutató linket is. A TikTok és a Shopify emellett további, az e-kereskedelmet elősegítő megoldásokat is tesztel (többek közt az alkalmazáson belüli, közvetlen vásárlás lehetővé tételét), amelyek célja az, hogy a kereskedők minél magasabb konverziós rátát érhessenek el.
A 2021-es év több szempontból is mérföldkövet jelenthet a TikTok számára, hiszen az előzetes várakozások szerint a platform aktív felhasználóinak száma az év végére akár az 1,2 milliárd főt is elérheti. A csatorna munkatársai ráadásul egy olyan fejlesztésen is dolgoznak, amely a jövőben (az eddigi, tizenöt másodperces, illetve összefűzve legfeljebb egyperces tartalmakkal szemben) akár háromperces videók közzétételét is lehetővé teszi. Ha az a fejlesztés megvalósul, új lehetőségek nyílnak majd meg az e-kereskedelmi színtér szereplői előtt, aki az eddiginél is kreatívabb megoldások felhasználásával növelhetik márkáik ismertségét a platformon.
Marketingtippek
A TikTokos marketingkampányok esetén roppant fontos, hogy a hirdetők a platform szellemiségéhez igazodó módon szólítsák meg a felhasználókat – ahogy azt a csatorna szlogenje is hirdeti: „ne reklámot készíts, hanem TikTokot!” Az oldal látogatói ugyanis rendszerint nem érdeklődnek a hagyományos reklámok iránt, és semmiképpen sem ilyen hirdetéseket akarnak látni a kedvenc csatornájukon.
Ne feledjük, a platform lényege az, hogy a felhasználók jól érezzék magukat – azaz, ha az e-kereskedők sikeres marketingkampányt akarnak folytatni, akkor játékos és kreatív módon, lehetőleg a célközönségüket is bevonva a tartalomgyártásba, eredeti videókkal kell megcélozniuk potenciális vásárlóikat.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!