Mit szeretnek a Z generáció tagjai egy webshopban?
Mi jellemzi a fiatal és tinédzser korú vásárlókat? Mit várnak el egy webshoptól? Melyek a nélkülözhetetlen és a szimpatikus funkció? Mi könnyíti meg a vásárlást? Miért választja többször is azt a webshopot? Erre adott választ a Z generáció néhány tagja.
Z generáció: ők azok, akik beleszülettek a digitális világba. Az 1990-es évek közepétől a 2000-es évek közepéig-végéig mindennapjaihoz hozzátartozik a közösségi média, honlapok, digitális eszközök és megoldások használata, és felhasználóként gyorsabban, ügyesebben, bátrabban bánnak velük, mint az idősebbek.
Egyes tanulmányok szerint, mivel e generáció gyermekkorában átélte vagy legalábbis érzékelte a gazdasági világválságot, vásárláskor nézik az ár-érték arányt, a kiegészítő ajánlatokat, a többletszolgáltatásokat, az ingyenes házhoz szállítást. Előfordul, hogy a szüleik, nagyszüleik vásárlásait is irányítják, felhívják a figyelmüket új, jobb vagy olcsóbb termékekre.
A rengeteg szabadon hozzáférhető információ miatt tudatosabbak, tisztában vannak az árakkal, az akciókkal, az új termékek megjelenésével, és azzal, hogy milyen vevői visszajelzéseket kaptak az áruházak vagy egyes termékek. Gyakran impulzusvásárlók.
Az online vásárlásnál a fő szempontok között szerepel a Z generációnál az, hogy gyorsabb, kevésbé időigényes, több információt találnak a termékekről a neten, és áttekinthetőbb a termékkínálat, mint a fizikai üzletekben. De az is lényeges, hogy ugyanazt a választékot kapják meg a webshopban is, mint ami az áruházban van Egyik interjúalanyunk egy tavaly őszi példát hozott, amikor az általa választott fehérneműből az egyik Magyarországon is jelen lévő ruhamárka webshopjában csak egyetlen méret állt rendelkezésre, ezért csak fizikai boltban tudta volna megvenni.
Szeretik, ha nem csak ők adnak a közösségi oldalakon visszajelzéseket a márkáról és a termékekről, hanem a márka is; szívesen használnak a brand által megadott hashtageket, és tetszik nekik, ha a cég kommunikál velük a különböző közösségi platformokon.
Mint azt az interjúban elmondták, egy webshoptól elvárják, legyen minél több termékinformáció az oldalon legördülő fülön, külön menüben, vagy egy külön gombra kattintva (hogy ne bonyolítsa a navigálást az oldalon). Mindenképpen kellenek a termékekről szép, jó minőségű fotók, amelyek megfogják őket, és mellette a legapróbb részletekig szerepeljenek az információk: ruhánál az anyag, a méret, a tisztítás, műszaki cikkeknél a teljes specifikáció. Szeretik a tutorial videókat, összeszerelési útmutatókat, sminkelési vagy hajformázási tanácsokat stb.
Legyen a webshop letisztult, átlátható, logikus, felhasználóbarát, legyenek könnyen megtalálhatók az információk a vásárlásról, a rendelés és fizetés menetéről, a kiszállításról vagy átvételről. A folyamat legyen akár pár kattintással befejezhető.
Sokat segít a döntésükben, ha ruházati termékeknél használható méretezési segédletet kapnak, amely alapján eldönthetik, melyik méret kell. Azokban a ruházati webshopokban kényelmes számukra a vásárlás, ahol az előző megtekintéseik, rendeléseik alapján kapnak tippet, melyik új termék fog tetszeni nekik, és a korábbi vásárlási adatok, valamint a többi vevő adatai alapján meg tudja állapítani az algoritmus, milyen méret lesz megfelelő nekik.
Alapvető, hogy többféle módon lehessen fizetni: bankkártyával, hitelkártyával, netes kártyával (mint amilyen a Revolut) és PayPalon keresztül is.
A kiszállításnál azt tartják jónak, ha nem muszáj otthon vagy a munkahelyen várni a futárt, hanem például automatában, Posta ponton stb. vehetik át a csomagot, sőt, van, aki kifejezetten azt szereti, ha a neten megrendelt holmiért személyesen mehet el a fizikai áruházba.
A Z generáció számára teljen természetes a chatbot az oldalon, van, akit egyáltalán nem zavar, hogy géppel folytat kommunikációt. Mást azonban igen, és szerinte a chatbot csak akkor jó, ha valóban élő emberrel lehet rajta keresztül kommunikálni, különben csak „az interakció illúziója”.
Elengedhetetlen szerintük a kiváló ügyfélszolgálat, hogy ha bármi gond adódik a megrendeléssel, azt meg lehessen beszélni. „Ha mégsem tetszik a megrendelt ruha, cipő, műszaki cikk, és vissza akarom küldeni, azt is rugalmasan kezeljék. Ne az legyen, hogy a honlap legalján a 26. pontban van egy kapcsolat menüpont, ha egyáltalán megtalálom, és ha egyáltalán el lehet érni ott valakit. Az írásos reklamáció is legyen egy kattintással elérhető, és el lehessen küldeni regisztráció, belépés, vagy bármilyen dokumentum, program stb. letöltése nélkül” – mondta az egyik huszonéves vevő.
Szimpatikusak nekik a kedvezmények, ha például minden ötödik vagy tizedik vásárlás vagy egy bizonyos összeg után kedvezményeket. Ezt erősíti bennük azt az érzést, hogy fontosak a webshop számára. De azt is figyelik, hogy a kedvezmények, akciók valódiak-e, hiszen tudatos vásárlókként, némi internetes kereséssel kiderítik, hogy a kiszemelt áru máshol mennyibe kerül.
A környezettudatos működés sem elhanyagolható szempont a Z generáció számára. Jó, ha a termék nincsen túlcsomagolva, vagy ha a csomagolás újrahasznosítható, ha a cég ügyel az ökológiai lábnyomára, és igyekszik minél kevesebb károsanyag-kibocsátással eljuttatni a megrendeléseket. Ezt szerintük mindenképpen fel kell tüntetni a webshopban. Kozmetikumokkal kapcsolatban pedig egyre erősebb az igény arra, hogy állatkísérletektől mentes módon alkosság meg őket, és egyre többen keresik a vegán, vegyszermentes, káros adalékanyagoktól mentes kozmetikumokat, szépségápolási cikkeket.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!