2021 meghatározó e-kereskedelmi trendjei

A gyorsan fejlődő piacon az aktuális trendek ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy az e-kereskedelmi cégek lépést tudjanak tartani versenytársaikkal.

Robbanásszerű növekedés az elektronikus kereskedelemben

2020 egyértelműen az e-kereskedelem éve volt: mivel az egész világon végigsöprő járvány miatt az emberek a korábbinál lényegesen több időt kényszerültek otthon tölteni. Rekordmennyiségű árucikket rendeltek online, és a kereskedők is rekordösszegeket költöttek weboldalaik és szolgáltatásaik fejlesztésére. A Statista adatai szerint 2020-ban több mint kétmilliárd személy vett igénybe valamilyen e-kereskedelmi szolgáltatást, az online kereskedelem teljes forgalma pedig meghaladta a 4,2 ezer milliárd dolláros, azaz mintegy 1,25 millió milliárd forintos összeget, ami több mint 27 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest.

Az elemzők 2021-re további jelentős (ha nem is ekkora mértékű) növekedést prognosztizálnak: az előrejelzések szerint az e-kereskedelem idei teljes forgalma nagyjából 4,9 ezer milliárd dollárra tehető majd.

Ami a magyarországi piacot illeti, a GKI Digital és az Árukereső közös felmérése alapján tavaly a belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45 százalékkal növekedett a 2019-es évhez képest, elérve ezzel a 909 milliárd forintos összeget.

Nem meglepő, hogy ezen a hatalmas piacon igencsak kiélezett verseny zajlik, ráadásul – a „pálya” jellegénél fogva – roppant nagy sebességgel. Bármilyen jó helyzetben lehet egy online kereskedelmi cég, ha nem követi figyelemmel az aktuális trendeket, hamar vásárlókat veszíthet, és lépéshátrányba kerülhet. Nézzük, várhatóan milyen trendek uralják a 2021-es év e-kereskedelmi piacát!

 

1. Fiatal vásárlók

A Shopify felmérése alapján 2020-ban a fogyasztók 54 százaléka költött több pénzt online vásárlásra, mint 2019-ben, és ez a növekedés elsősorban a fiatalabb korosztályok tagjainak köszönhető. Az online vásárlások során elköltött összeg a 18-34 éves fogyasztók 67 százalékánál nőtt; a 35-54 évesek körében ez az arány 57 százalék, de még az 55 évesnél idősebb vásárlóknál is 41 százalékos növekedés volt. Látható tehát, hogy ha az e-kereskedők ki akarják aknázni az online lehetőségeit, érdemes komoly figyelmet fordítaniuk vásárlóközönség igényeinek kielégítésére.

 

2.  Mobiltelefonos vásárlások

Mivel a fiatalabb korosztályok húzóerőt jelentenek az e-kereskedelemben, az elsősorban az Y- és a Z-generációba tartozó (azaz 1980 és 1995, illetve 1995 és 2010 között született) vásárlók körében elterjedt mobileszközök használata szintén nagyban befolyásolja az online kereskedelmi piac alakulását. A Statista 2019-es előrejelzése szerint 2021 végére a világ e-kereskedelmi forgalmának 72,9 százalékát a mobilkészülékekről lebonyolított vásárlások teszik majd ki, így nyilván jelentős előnyt élveznek azok a cégek, amelyek mobil applikációkon keresztül is elérhetővé teszik online üzletüket.

A mobileszközök emellett például a QR-kódok által kínált lehetőségekkel is növelhetik a cégek forgalmát. A QR-kódok segítségével az e-kereskedelmi vállalatok fokozhatják landoló oldalaik forgalmát és a közösségi médiaoldalaik felé irányíthatják a potenciális vásárlókat; a szabad szemmel értelmezhetetlen kódok ráadásul hatékonyan keltik fel a fogyasztók kíváncsiságát az egyes termékek, illetve szolgáltatások iránt.

 

3. A közösségi média térnyerése

A közösségi oldalak egyre nagyobb szerepet kapnak az életünkben: a Datareportal felmérése szerint 2021 áprilisára világszerte 4,33 milliárd főre nőtt a közösségi médiát rendszeresen használók száma. A Research Center adatai alapján a különböző közösségi platformok a magyarok körében is kifejezetten elterjedtnek számítanak: a Facebookot a teljes magyar lakosság 85 százaléka használja legalább heti rendszerességgel, a YouTube-nál ez az arány 67 százalék, az Instagram esetében pedig 30 százalék. A fogyasztók gyakran a közösségi médiából gyűjtenek információt a különböző termékekkel kapcsolatban, az influenszerek pedig akár milliók vásárlási döntéseit is befolyásolhatják.

A közösségi médiás marketing már régóta a legtöbb cég stratégiájának része. Sőt: mára az e-kereskedelmi résztvevőknek érdemes megfontolniuk azt is, hogy ezeken a felületeken is elérhetővé tegyék a termékeiket – erre szerencsére számos lehetőségük is nyílik. A Facebookon és Instagramon bevezetett közvetlen fizetési opcióval a látogatók az oldal elhagyása nélkül vásárolhassanak, a Spotify-hoz hasonló platformok használatával a kereskedők összeköthetik online üzleteiket a közösségi oldalaikkal, a YouTube és az elmúlt években rendkívül népszerűvé vált TikTok segítségével pedig átirányíthatják az érdeklődőket a webshopjukra. Ezek a platformokon ugyanakkor a felhasználói visszajelzések segítségével a kereskedők felmérhetik, milyen termékeket és tartalmakat érdemes kínálniuk potenciális vevőiknek.

 

4. Környezettudatosság és fenntarthatóság

Napjainkban szerencsére egyre többen ismerik fel a környezettudatosság és a fenntartható fejlődés jelentőségét, és ez a fogyasztói szokásainkra is kihat: ma már az e-kereskedelmi szolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztók többsége hajlandó több pénzt fizetni azért, hogy környezetbarát módon előállított, csomagolatlan vagy lebomló csomagolással ellátott és fenntarthatóbb módon kiszállított termékeket rendeljen. Ebben a 26-39 éves korosztály tagjai járnak az élen: a GWI felmérése szerint ezeknek a fogyasztóknak a 61 százaléka tartja lényegesnek, hogy a vásárlásai során is csökkentse az ökológiai lábnyomát. Őket követik a 20-25, illetve a 40-58 éves korosztályba tartozó vevők 58, illetve 55 százalékos aránnyal, míg az 58 évesnél idősebb fogyasztók 46 százalékára jellemző ez a szemléletmód.

A fogyasztók nem csupán azt tartják egyre fontosabbnak, hogy etikus és fenntartható módon előállított termékeket használjanak, de a környezetbarát csomagoláshoz és szállításhoz, valamint az átlátható működéshez hasonló, az e-kereskedelmi cégek által is megvalósítható szempontokat is figyelembe vesznek a vásárlásaik során.

5. Vizuális kereskedelem

Bármilyen népszerűek is az online üzletek, vásárlói élményben továbbra is elmaradnak a fizikai boltoktól, hiszen az internetes vásárlások során nem ismerhetjük meg kézzelfogható módon a kiválasztott termékeket. Hogy kárpótolják látogatóikat, a vezető e-kereskedelmi platformok többek közt az egyes termékeket a használatuk közben bemutató videókkal, interaktív tartalmakkal, vagy AR-technológiát (Augmented Reality – kiterjesztett valóság) alkalmazó megoldásokkal törekednek a vásárlói élmény fokozására.

 

6. Személyre szabott tartalom és mesterséges intelligencia

A közelmúltban egyre meghatározóbbá vált, hogy az e-kereskedelmi cégek személyre szabott tartalmat kínálnak vásárlóiknak: eleve olyan ajánlatokkal, olyan termékekkel keresik meg őket, amelyek érdekelhetik őket. A Boston Consulting Group felmérése azt mutatja, hogy a személyre szabott marketing hatására a vásárlók többet költenek, és nagyobb százalékban ajánlják az adott márkát vagy terméket ismerőseiknek, mint azok a fogyasztók, akiknek nem volt részük hasonló vásárlói élményben.

A személyes tartalom kialakításhoz szükséges fogyasztói adatok begyűjtésében és feldolgozásában kulcsszerepe van a mesterséges intelligenciának és a gépi tanulásnak – az online kereskedelem ebben előnyt élvez a fizikai bolttal szemben, hiszen egy valódi üzletben rendszerint nem állnak rendelkezésre azok az eszközök, amelyekkel hasonló mértékben lehetne monitorozni az egyéni fogyasztói szokásokat és preferenciákat. A gépi tanuláson alapuló eszközök ráadásul nem csak abban segíthetnek, hogy az e-kereskedelmi résztvevők személyre szabott tartalmakkal keressék meg a vásárlókat, de például az ellopott vagy elvesztett bankkártyákkal történő visszaéléseknek is elejét vehetik. A mesterséges intelligencia egyik legkönnyebben elérhető felhasználási területét a chatbotok alkalmazása jelenti: ezek az eszközök képesek kommunikálni a vásárlókkal, és képesek személyre szabott válaszokat adni az egyes termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos kérdésekre. 

 

7. Hangalapú keresés és vásárlás

Az okos otthonok, a Google Home-hoz és az Amazon Alexához hasonló termékek térnyerésével egyre több háztartásban találhatunk már okos hangszórókat, és a jövőben várhatóan egyre több fogyasztó használja majd fel a hangvezérlés által kínált lehetőségeket online vásárlásai során.

Bár ismeretlen termékek vásárlása esetén a fogyasztók természetesen nagy mértékben támaszkodnak az egyéb (főként vizuális) információkra, az Egyesült Államokban napjainkban már a fogyasztók mintegy 30 százaléka használ hangvezérléses technológiát, amikor tájékozódik valamilyen árucikkel kapcsolatban, illetve amikor már ismert termékeket vásárol.

 

8. Előfizetéses vásárlások

Az előfizetéses vásárlások elsősorban a DTC (direct to consumer) kereskedelmi modellben, azaz a gyártók által a kereskedelmi láncolat kihagyásával, közvetlenül a fogyasztók számára történő értékesítésben (ezen belül is főként az előrecsomagolt fogyasztási termékek és a szépségápolási termékek esetén) számítanak elterjedtnek. Az előfizetéses rendszerrel a fogyasztók egyszerűen és sokszor a megszokott árnál olcsóbban juthatnak hozzá a személyes igényeikre szabott termékekhez; a módszer népszerűségét jól mutatja, hogy a McKinsey & Company adatai alapján az Egyesült Államokban az e-kereskedelmi vevők 15 százaléka szokott előfizetéses rendszerben vásárolni.

 

9. Fokozódó B2B kereskedelem

Ahogy az online vásárlást már természetesnek tekintő Y-generáció tagjai egyre inkább döntéshozó pozícióba kerülnek a vállalatoknál, úgy kap egyre nagyobb szerepet az e-kereskedelemben az üzlettől üzletnek (business-to-business) történő online értékesítés. 2020-ban a B2B modellel történő eladások összértéke már a 6,5 milliárd dolláros, azaz mintegy 1,9 millió milliárd forintos összeget is meghaladta. Mivel az adott korosztályba tartozó fogyasztók magáncélú online vásárlásaik során megszokták már, hogy minőségi vásárlói élményben van részük, az e-kereskedelmi cégeknek a B2B modellben is hasonló élményt kell kínálniuk számukra, ha lépést akarnak tartani az aktuális trendekkel.

 

10. Omnichannel marketing

A legtöbb e-kereskedelmi cég már jó ideje alkalmazza a multichannel, azaz sok csatornás marketinget, több különböző online csatornán kínálva termékeit, ám ebben a modellben az egyes csatornákért rendszerint különálló értékesítési csapatok felelnek. Az omnichannel marketing alkalmazásakor a vásárlók valamennyi csatornán ugyanazzal a termékkínálattal, értékesítési platformmal és ügyfélszolgálati csapattal találkoznak; a modell célja alapvetően az, hogy a fogyasztó lehetőleg minden esetben tovább haladjon a vásárlói útvonalon.

Amennyiben például egy vásárló hozzákezd egy online vásárláshoz egy adott e-kereskedelmi cég weboldalán, de félbeszakítja a folyamatot, az omnichannel marketinget alkalmazó kereskedő dönthet úgy, hogy felveszi vele a kapcsolatot valamelyik közösségi médiás platformon, és (mondjuk, valamilyen kedvezmény felkínálásával) a vásárlás folytatására buzdítja. Az omnichannel modell előnyeit kihasználó cégek közvetlenebb módon tudják megszólítani ügyfeleiket, és személyre szabott vásárlói élményt kínálhatnak számukra.

 

11. Vásárlók által gyártott tartalom

Az online közzétett fogyasztói vélemények mindig is hatékony marketing-eszköznek számítottak az e-kereskedelemben, 2021-re pedig eljutottunk oda, hogy számos fogyasztó addig nem is vásárol, amíg nem ismeri a többi vevő véleményét az adott termékről. A felhasználói tartalmak közvetlen módon növelik a bizalmat a termékek és márkák iránt, ráadásul a közösségépítésben is segítenek, mivel a fogyasztók valószínűleg a saját közösségi oldalaikon is megosztják majd az általuk készített anyagokat. A vásárlók által gyártott tartalmak jellemzően az egyes termékek oldalaiba beágyazott, a termékkel kapcsolatos fotókból és videókból, online értékelésekből, valamint a Gyakran Feltett Kérdésekből (illetve az azokra adott válaszokból) tevődnek össze.

 

12. Egyedi csomagolás

A környezetbarát, újrahasznosítható csomagolások mellett egyre népszerűbb az egyedi csomagolás is, amelyekkel a gyártók és kereskedők kitűnhetnek a versenytársaik közül. A csomagolás lehet a márkára vagy az egyes termékekre jellemző, de akár az adott vásárlót is megszólíthatja valamilyen módon.

Az egyedi csomagolás nem csak a vásárlói élményt fokozza, de egyben arra is ösztönzi a vásárlókat, hogy videókat készítsenek a csomag kibontásáról és a termék használatba vételéről, és feltöltsék ezeket a tartalmakat a közösségi oldalaikra, illetve (amennyiben lehetőségük van rá) az adott márka vagy e-kereskedelmi cég weboldalára is – ez a vásárlás utáni marketingfogás szintén segít a közösségépítésben, és a márkahűség kialakulását is elősegíti.

 

13. Minimalista design

Napjainkban, amikor egyre nagyobb a digitális zaj, nőtt a kereslet az egyszerű, letisztult megjelenésű termékek és honlapok iránt. Az omniconvert.com által a 2020-as év legjobban szerkesztett e-kereskedelmi weboldalainak választott oldalak nagy részére a minimalista design jellemző: semleges háttér, visszafogott színek, letisztult grafika, a felhasználhatóságot segítő, logikus elrendezés, kevés szöveg és egyszerű navigáció. Az ilyen oldalak a látványos megoldások helyett inkább a termékekre és az egyértelmű üzenetekre fókuszálnak, megkönnyítve a fogyasztók választását.

 

14. Tartalommarketing

A tartalomgyártás már régóta elengedhetetlen része a sikeres online kereskedelemnek, és ez 2021- ben sem lesz másként. A tartalommarketing segítségével az e-kereskedelmi cégek olyan lényegi információkat közölhetnek termékeikről és szolgáltatásaikról, amelyekkel növelhetik az eladásaikat, ráadásul a kommentároknak köszönhetően értékes kétirányú kommunikációt folytathatnak a vásárlóikkal. A sikeres tartalommarketingnek az informatív, mégis könnyen érthető tartalom mellett az is elengedhetetlen részét képezi, hogy az e-kereskedelmi cégek összekapcsolják a blogjaikat az értékesítési platformjukkal és a közösségi oldalaikkal.

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM