A dropshipping kereskedés előnyei és hátrányai
A dropshipping egy, az utóbbi években elterjedt kereskedelmi forma. Gyakorlatilag olyan kereskedési mód, amelyben bizonyos elemeket kivesznek a folyamatból a minél hatékonyabb értékesítés, a vásárlóhoz való minél gyorsabb eljutás érdekében.
Mi a dropshipping lényege?
Sokan azért fognak bele a dropshipping jellegű kerekedésbe, hogy a logisztikai feladatok - raktározás, csomagolás, kiszállítás stb. - alól mentesítsék a webshopjukat. Ezeket a logisztikai feladatokat természetesen másik fél fogja elvégezni helyettük.
A dropshipping lényege például az, hogy gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz kerül a termék, egy plusz kereskedő cég közbeiktatása nélkül. Vagy olyan kereskedést jelöl, amelynek során az értékesítő nem tartja saját raktárában a termékeket, hanem amikor a vásárló rendel tőle valamit a webáruházból, akkor az az értékesítő egy harmadik féltől veszi meg ezt a terméket, amit majd ez a harmadik fél csomagol be és szállít ki. Ebben az esetben az értékesítést végző webáruház fizikailag nem is találkozik a termékekkel.
Tehát a dropshipping modellel úgy értékesítünk termékeket, hogy valójában számos lényeges tevékenységet egy másik cég végez el a háttérben. Például az elektronikai termékeket, sportszereket vagy konyhai eszközöket kínáló webáruházunkba amikor befut egy rendelés, nekünk csupán annyi a dolgunk, hogy továbbítjuk a rendelést a mögöttes cég felé, aki a mi nevünkben, a te logónkkal becsomagolja az árut, és eljuttatja a vásárlóhoz. Az e-kereskedelmi modell működik Magyarországon belül, Európában, és akár Európán kívül is.
Milyen előnyökkel jár a dropshipping rendszerű értékesítés a webáruház számára?
Egyik tagadhatatlan előnye az, hogy alacsonyabb költséggel el lehet indítani egy webáruházat. Ez lehet saját fejlesztésű webshop (bár pont ez a legdrágább), lehet nyílt forráskódú webáruház - mint amilyen a Magento - vagy valamilyen bérelhető webáruház platform - mint amilyen a Shoprenter, az UNAS vagy a Shopify.
Nem kell raktárhelyiségeket bérelned és fenntartanod.
A kiszállítás nem a te költséged - ezzel a munkabérek is megtakaríthatók. Kisebb apparátussal is működtethető a webáruház, családi vállalkozásként is.
Dropshipping rendszerű e-kereskedés indításához nem szükséges akkora kezdőtőke, mint egy olyan webáruházhoz, ahol maga az áruház vásárolja meg a termékeket, és tárolja, raktározza azokat, valamint a raktárkészletet is maga kezeli. Dropshipperek csak akkor vásárolnak meg egy terméket, amikor rajtuk keresztül egy vevő megrendeli, emiatt úgy is lehet a webshopban nagy választékot kínálni, hogy nem kell előre megvásárolni hozzá a termékeket.
A kínálat folyamatosan bővíthető, vagy csökkenthető, és nem szembesül az ember olyan problémákkal, mint amikor fizikai boltot tart fenn, ám kinövi az üzlethelyiséget vagy raktárt.
Ez a típusú kereskedés némileg rugalmasabb is, illetve nincsen annyi folyamat, amit felügyeletre és nyilvántartásra szorul, ugyanis nem kell foglalkozni a készlet nyomon követésével, frissítésével, fenntartásával. A rugalmasság azt is jelenti a gyakorlatban, hogy bárhonnan bármikor felépíthető és üzemeltethető a webáruház, mert nem szükséges fizikai jelenlét.
A dropshipping webáruház működtetésének további előnye az, hogy a fix havi költségek is alacsonyabbak, könnyebben tervezhet a vállalkozás.
Dropshipperként a termékkategóriát is rugalmasabban lehet alakítani, limitet csak az jelenthet, hogy miként tudja a dropshipping partnerünk kiszolgálni a mi webáruházunkat, illetve ő a termékeket hogyan tudja számunkra biztosítani.
Előny az is, hogy a gyártók és a nagykereskedők gyakran egy teljes rendszert biztosítanak a dropshipping során a velük szerződésben álló webáruházak számára. Bejáratott rendszerek működnek, nem kell magunknak elölről kitalálni minden egyes folyamatot.
Az is fontos, hogy szinte minden folyamat kiszervezhető, csak az irányítási, a marketing és kommunikációs feladatokat érdemes saját kézben tartani.
A számtalan kiszervezett feladat és folyamat miatt a felszabaduló időt másra lehet fordítani, például üzletfejlesztésre.
Milyen hátrányai lehetnek a dropshipping-nek?
Ahhoz hogy sikeressé váljon számunkra is ez az üzleti modell, jó pozícionálás, kiváló termékismeret és megfelelően felépített marketing tevékenység kell. A termékismeret azért elengedhetetlen, mert akkor válik hitelessé a kereskedő, pontosabban viszonteladó, ha minden információval kapcsolatban friss, aktuális a tudása. Márpedig az e-kereskedelemben a megbízhatóság és a hitelesség a vásárlók számára lényeges.
A dropshipping modell legfontosabb hátránya a másoktól való függés, a külső, általunk nem befolyásolható tényezőknek való kitettség. Például ha a nagykereskedőnek vagy a gyártónak valamilyen problémája akad, mondjuk egy hiányzó alkatrész miatt nem tud egy terméket legyártani egy ideig, vagy a nagykereskedő egy előre nem látható probléma miatt késik, esetleg akkora a termék iránti kereslet, hogy nem győzi a gyártó teljesíteni a megrendeléseket, akkor azt a dropshipping partnerek meg fogják érezni .Nehezebben lesz beszerezhető a termék, amit a vevők keresnek, sokkal hosszabb idő telhet el a megrendelés napja és a kiszállítási idő között. Ez sajnos mind a dropshipping partnerre, a webáruházra fog rossz fényt vetni akkor is, ha ez nem az ő felelőssége. Ez pedig negatív irányban rontja a hitelességet.
További hátrány, hogy dropshipperként nem lehet akkora profitot elérni, mint amikor a vállalkozásnak saját terméke, saját webáruháza van. Nehezebb árat emelni, mert előfordul, hogy a konkurensek a verseny letörése érdekében alacsonyabb áron kínálják a termékeket, és ha tartósan vagyunk drágábbak, mint a másik webáruház, akkor a fogyasztók nem nálunk fognak vásárolni.
Ha nincsen rálátásunk a logisztikára, a készletezésre, valamint arra hogy milyen ütemben fognak beérkezni a termékek, az irányítás kikerül a kezünkből.
Végül nehéz a megfelelő partnereket, nagykereskedést megtalálni.
Ahhoz, hogy előzetesen minél pontosan tudjuk kalkulálni, hogy mennyire éri meg a dropshipping, a webshop üzemeltetési költségein, a beszerzési áron, egyéb költségeken kívül érdemes hirdetési költségekkel is számolni: mennyit költünk egy Facebook, egy Google vagy más hirdetésre, mire látogatókat toborzunk a webshopba, és vevő lesz a látogatóból.
A dropshipping elsősorban azoknak éri meg, akik egyedi, exkluzív termékeket árulnak, vagy kizárólagos szerződéssel rendelkeznek egyes termékek forgalmazására, vagy kevés a versenytársuk.
Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyen!