Hogyan pipáld le a versenytársaidat a kiszállítás terén?

Bizonyára senki sem szeretne az utolsó pillanatban veszíteni bármilyen versenyhelyzetben. Képzelj el egy maratonfutamot, ahol az utolsó másodpercekben elhagyod az egyik cipődet, így a mögötted futó átszakítja a célszalagot, és megnyeri a versenyt. Mit lehetett volna másképp tenni?

A vállalkozások esetén is át kell törnünk egy képzeletbeli célvonalat. Néha szerencse is kell hozzá, de ha nem szeretnéd elveszíteni az ügyfeleidet hosszú távon, a megfelelő stratégia kialakítása elengedhetetlen, ez pedig rengeteg munka.

Különösen igaz ez a hatékony kézbesítési stratégia felépítésére is. Elképzelhető, hogy egy meglehetősen egyszerű módszer régen még működőképesnek bizonyult, vagy akár jelenleg is az, ám az alaposan átgondolt tervvel versenyképes marad a vállalkozásod, és mérséklődnek a költségeid.

A hatékony kiszállítási stratégia kialakításakor 5 fő kérdést kell feltenned magadnak:

1. Milyen típusú termékeket szállítasz?

Egyszerű, de alapvető tényezők: Mi a terméked? Mekkora? Milyen súlyú? Az erre adott válaszaiddal dönthetsz a szállítási stratégiádról. Más a történet akkor, ha cipőt vagy éppen egy hatalmas étkezőasztalt fuvaroztatnál.

Ha ezeket tisztáztad, következő lépésként térképezd fel a webshopod adatai alapján a vevőid vásárlási szokásait. Mekkora a kosárérték? Egyszerre mennyi terméket vesz? Esetleg nagyobb tételben vásárol? Milyen fizetési módokat preferál? Visszatérő vásárló?

Jó ötlet lehet például a chatbot telepítése a honlapodra, ahol a vevőkkel kapcsolatba lépve közvetlen információkhoz juthatsz a szállítási és csomagolási igényekről.

2. Hogyan szállítod az árukat?

Ebben a kérdésben több módszer is segítségedre lehet:

Átalánydíjas szállítás: sok cég ezt a megoldást tartja a legkedvezőbbnek. A fix szállítási díj egyszerűsíti az ügyfelek számára a folyamatot. Azonban annyi hátránya akad, hogy ugyan kisebb megrendelések esetén az összeg fedezi a tényleges költséget, ám nagyobbaknál közel sem biztos.

Szállítási tarifa súly/távolság szerint: ez a módszer jobb választás lehet az előzővel szemben, mivel dinamikus, és így lehetővé teszi a szállítás több aspektusának figyelembe vételét, például a súlyt, a távolságot és más opciókat.

Valós idejű fuvardíj: ezzel a rendszerrel a kézbesítő cég folyamatosan új árakat kalkulál mindenféle adatot figyelembe véve az épp aktuális viszonyok alapján. Hátránya, hogy az árak változnak, ám a legolcsóbb lehetőséget is felkínálja, főleg, ha közelben tartózkodó ügyfelekről van szó.

Alternatív szállítási lehetőségek: amennyiben lehetőség adódik rá, alkalmazhatsz nem szokványos szállítási megoldást. Egy ingyenes ütemező szoftver segítségedre lehet a nyomon követésnél. Az ingyenes bolti átvétellel nagyobb népszerűséget szerezhetsz, hiszen az ügyfelek személyesen megjelennek az üzletedben, ezzel pedig kapcsolatokat építhetsz (a Z generáció tagjai például kedvelik netes vásárláskor a személyes átvétel lehetőséget).

3. Mikor veheti kézhez meg a vevő a rendelését?

A vásárlók 48%-a 2-3 nap alatt kapja meg a csomagját, és mindössze 4%-uk vár 7 napnál hosszabb ideig. A szállítási sebesség a stratégia sokrétű eleme.

Míg a 2 napos, az éjszakai, a másnapra garantált és a gyorsított szállítási szolgáltatások a legnépszerűbbek, egyre több cég ad meg várható szállítási határidőt. Ez több területet is átfogó koordinációt igényel a vállalkozás részéről, de megéri. Például a versenytárs azt ígéri az ügyfelének, hogy 3-5 munkanapon belül teljesíti a rendelését — ez kissé bosszantó a fogyasztó számára, mert azután számolgatnia kell, mikor érkezik meg az adott termék, főleg, ha ünnepnapok, eltérő időzónák is bezavarnak a képbe. Viszont ha több várható szállítási dátumot kínálsz a saját ügyfeleidnek, a vásárlási folyamat sokkal könnyebbé válik, és lojális vevőkört építesz ki.

4. Megengedheted magadnak az ingyenes szállítást?

Bármi, ami ingyenes, legyen az póló vagy céges naptár, a vevők számára rokonszenves. Ezzel nem foghatsz mellé. Hiába tűnik azonban vonzónak az ügyfelek számára az ingyenes szállítás, meg kell győződnöd arról, hogy megfelelő-e a vállalkozásodnak, ki tudod-e gazdálkodni.

A szállítás valójában nem ingyenes, mert te fizeted. A kisvállalkozások nem biztos, hogy fedezni tudják, ám van néhány működőképes taktika. Az egyik az, hogy a szállítási költséget beleszámítod a termék árába. A másik, hogy vásárlási limitet adsz meg az ügyfélnek, ami felett átvállalod a szállítási költségét. Vagy lehet ingyenes a futár, de helyette felajánlhatsz emelt díjas gyorskézbesítést is.

Az is simán előfordulhat, hogy semmiképpen nem éri meg neked — ilyenkor merd eldobni az ötletet! Nem feltétlenül ezen múlik termékeid keresettsége, különösen, ha az ügyfeleid többsége nem magánszemély, hanem cég.

Akárhogy is, többféle megközelítés kipróbálására is szükség lehet. Meg kell találnod a kellő egyensúlyt!

5. Szállítasz külföldre?

Lehet, hogy talán habozol a bevezetése előtt, de muszáj megválaszolni a kérdést, hogy a nemzetközi szállítás része legyen-e a stratégiádnak.

Először alaposan tanulmányozd át más országok piacait, és nézd meg, van-e kereslet külföldön a termékeidre. Ha igen a válasz, fontolóra kell venni néhány alapkérdést: termékeid alkalmasak nemzetközi szállításra? (Ne felejtsd el a törékenységet és a romlandóságot!) Végül át kell tekintened, az egyes országoknak vannak-e importkorlátozásai, illetve számold ki, vajon az adók és vámok mellett megéri-e neked vagy a vevődnek az üzlet.

Szerencsére számos hazai és nemzetközi fuvarcég áll a szolgálatodra, pl a GLS, a FedEx és a DHL. Versenyképes lehetőségeket kínálhatnak, és sokkal könnyebbé tehetik a folyamatot az elosztóközponttól az ügyfélig. Adott esetben csökkenthetik a költségeidet, és ezzel a céged más részlegeinek fejlesztésére több pénzt tudsz fordítani.

Ha áttörted a célvonalat

Mostanra minden szempontot mérlegelhettél, így készen állsz a számodra legmegfelelőbb vállalati stratégia megalkotására! A későbbiekben, a vállalkozás növekedésével előfordulhat, hogy újra kell fontolnod és meg kell változtatnod pár elemet benne. Viszont mindez a dobogó tetejére helyez az ügyfelek szemében.

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most két hétig ingyenesen!

INGYEN KIPRÓBÁLOM