A jelenkor árazási kihívásai – Felveszed a kesztyűt, vagy megszöksz?

Az árazás az e-kereskedelmi piacon mindig meghatározó tényező, de a mostani gazdasági helyzet, az infláció miatt kiemelten annak számít. Mik azok a problémák, amikkel napjainkban egy kereskedőnek szembesülnie kell, és mi lehet rájuk a megoldás? Cikkünkben ezt a témát járjuk körül részletesebben a PriceKit üzletfejlesztési vezetője, Donáth Fruzsina segítségével.

Az e-commerce világában – a jelenlegi helyzettől függetlenül is – az árazás mindig a toplistás prioritások között szerepelt, amely abból fakad, hogy a fogyasztó elvárja az online piacon a jó árat. Ez egy olyan prekoncepció az internetes vásárlással kapcsolatban, amely nagyon nehezen kopik ki a közvélekedésből. Szerencsére az elmúlt években már előtérbe került a minőség és a szállítási idő is, mint lényeges faktor, de a jó ár még mindig a legmeghatározóbb tényező, ez pedig alapból komoly kihívást eredményez.

Napjainkban minden felületen vezető témának számítanak a gazdasági témájú hírek, ami nem is csoda, hiszen az infláció kérdésköre egyszerűen megkerülhetetlen. Ez a jelenség most a világon mindenkit érint, a hatása globális. Érinti a fogyasztókat, hiszen minden drágul, és az inflációs nyomás érinti természetesen a teljes piacot is a kereskedőktől kezdve a gyártókon át a szállítmányozókig.

Egyre növekvő piac

Az e-kereskedelmi piac igen jelentős mértékű növekedést mutat az elmúlt esztendőkben, amelynek az az oka, hogy egyre többen lépnek be az offline térből az online világba, hiszen szeretnének ők is részesedni a már említett nagyarányú növekedésből. Nem beszélve arról, hogy a pandémia egy olyan külső erőnek bizonyult, ami miatt szintén sokan kényszerültek belépni az online piacra. Mindemellett számolni kell a nagyobb külföldi szereplők itthoni térnyerésével is, ami szintén nyomja a piacot.

Elmondható tehát, hogy a piac folyamatosan nő, a webshopok száma gyarapszik, egyre több termék jelenik meg a kínálatban – az egyre több termék pedig értelemszerűen egyre több árat is jelent. A több ár egyre több csatornán érhető el: gondoljunk csak az árösszehasonlító oldalakra, amik nagyon erősek, de említhetjük a market place-eket, a Google Shoppingot vagy akár azt, hogy a social media felületek is bekapcsolódtak az értékesítésbe.

A fentiek együttesen árdömpinget eredményeznek, ami igen komoly kihívás és kiélezett versenyhelyzet elé állítja kereskedőket.

Az ellátási láncok törése

A pandémia alatt bekövetkezett nemzetközi kereskedelemben az ellátási láncok törése. Korábban Európa egészen elképesztő mennyiségű árut importált Kínából – viszont ezek a vonalak a járvány alatt és óta megszakadtak vagy nagyon töredezetté váltak: egyrészt nem jön úgy a nyersanyag, mint ahogy korábban, kevésbé kiszámítható, hogy melyik termék mikor érkezik meg a kereskedőhöz, valamint a konténeres szállítások is igen nehézkessé váltak. Ennek következtében jött egy erős drágulás, azaz most sokkal drágábban érkeznek Kínából a termékek, mint a pandémia előtt – ha egyáltalán megérkeznek.

Így aztán azért is nehéz áraznia egy e-kereskedőnek, mert a beszerzési forrásai nem biztosak, plusz az árak a turbó infláció miatt folyamatosan változnak. Amíg korábban – mondjuk három évvel ezelőtt – lekötött egy konténert adott termékekkel, adott áron, aztán ideszállíttatta és eladta, addig manapság úgy néz ki a folyamat, hogy ha egyáltalán van az árucikk, akkor ritkán lehet lekötni fix áron. Most ennyibe kerül – kéred vagy nem kéred? Ha kéred, akkor felkerül a hajóra, amikor megint jöhet egy áremelés, ahogy folyamatosan, az összes többi lépésnél... Tehát a kereskedőnek mindig az elején el kell döntenie, hogy elfogadja-e azt, hogy nem tudhatja, milyen áron fog megérkezni hozzá a termék...

A fentiek azt vonják maguk után, hogy a korábbi, nagyjából kiszámítható beszerzési árak helyett egy dinamikus beszerzési árral kell számolni, ami pedig nagyon nehéz feladattá teszi mind a szervezést, mind az árazást. Ez a magyar beszerzési forrásokra is érvényes.

Megnövekedett szállítási költségek

A harmadik tényező, ami nagyon erős és minden szinten hat, ez a megnövekedett szállítási költség. Mind az áru beszerzésének szállítási költségei, mind pedig – az üzemanyagárak növekedése miatt – a kereskedőktől a fogyasztóig való kiszállítási költségek is jelentősen drágultak. Rendkívül erőteljes árnyomás nehezedik a futárcégekre és a fullfilment cégekre egyaránt, nincs kivétel.

Általános árazási kihívások

A fent felsorolt három globális hatás igen erősen befolyásolja az árképzést, de ezek mellett vannak olyan fontos tényezők is, amelyek általánosan jellemzőek és mindig érvényesek.

– A legfontosabb, hogy legyen egy kidolgozott üzleti terved, stratégiád, hiszen ezt kell szolgálnia az árazásnak is. (Az üzleti terv fontosságáról ide kattintva olvashatsz részletesebben.)

– Meg kell határoznod azt is, hogy kik a versenytársaid – ez is egy fontos árazási kihívás, hiszen tisztában kell lenned azzal, hogy kinek az árait veszed figyelembe, amikor a saját áraidat meghatározod.

– Fontos tudnod, hogy milyen árstratégiát szeretnél követni (pl. legalacsonyabb ár, piaci átlagárhoz viszonyított ár, adott árpozíció stb.). Az viszont egy tévhit, hogy a teljes webshop szintjén ugyanazt az árpolitikát kell követni, lehet termékcsoportonként mást és mást használni.

– Szintén lényeges faktor az is, hogy melyik termékedet/termékcsoportodat mikor árazod újra.

A már említett erős versenyhelyzet azt is maga után vonja, hogy elképesztően sok termék található meg a piacon, egyre több modell, egyre több variáns érhető el egy-egy árucikkből. Ezzel kapcsolatban az jelenti a kihívást, hogy hogyan találod meg a versenytársadnál azt a termékpárt, ami ténylegesen a te terméked a párja, és nem egy eggyel korábbi modell vagy másik méret, szín, stb.. Hiszen adott esetben, adott iparágakban az árak mondjuk méretenként is tudnak változni!

A fő cél az, hogy fenntartható módon működtesd az e-kereskedelmi vállalkozásod, tehát úgy tudj versenyképes maradni, jól árazni és jó árat adni, hogy közben ne kényszerülj rá arra, hogy veszteséggel árulj.

Mi a megoldás?

A túlélés” egyik záloga lehet az ilyen nehéz időszakokban, ha alkalmazkodva az helyzethez egy új működési modellre állsz át, és nagyon fontos az is, hogy kiemelten kreatívan tudj gondolkodni. Kreatív megoldás például, ha megtalálod azokat az oszlopokat – nem egyet, hanem többet! –, amelyekre támaszkodni tudsz. Egy konkrét példán keresztül: aki korábban csak Kínára támaszkodott az árubeszerzés kapcsán, annak most ajánlott a hazai piacon is több beszerzővel leszerződni, több lábon állni. Így ha valamelyik partnere bedől, nem lesz teljes mértékben kiszolgáltatva a helyzetnek.

Óriási szerepe van a mostani időszakban annak is, hogy a cég mennyire működik olajozottan. Mit értünk ez alatt? A pandémia alatt voltak olyan iparági szereplők – nézzük csak meg az FMCG területét –, akiknek egy rendkívül erős keresletnövekedéssel kellett szembesülniük. Itt csak azok tudtak helyt állni, akiknél tényleg profin zajlott a céges működés. Csak akkor lehet jól árazni ilyen körülmények között is, ha a teljes cég harmóniában működik, és professzionális módon tud kiszállítani, kommunikálni a vásárlókkal, problémákat megoldani és így tovább, lefedve a teljes back-office-t.

A hatékonyság növelése kiemelten fontos, tehát amit lehet, érdemes automatizálni, főleg akkor, ha ebből hasznos adatok is kinyerhetők. Hiszen az adatokból következtetni lehet a trendekre, még egy ilyen furcsa helyzetben is. De már azzal is előrébb van a kereskedő, ha legalább a versenytársak reakcióiról kap egy átfogóbb képet.

Ragadj meg tehát minden olyan eszközt, ami nem humán tényezőn múlik és egyszerűen beilleszthető az üzleti működésben. Ez lehet például egy online számlázószoftver, egy CMR rendszer, egy konverzióoptimalizáló szerver vagy egy árazás automatizmus, mint például a PriceKit!

A PriceKit elvégzi a piaci monitorozást, valamint eligazít árazási kérdésekben. Automata árazástámogató alkalmazásként folyamatosan figyeli a termékeidet, valamint a konkurenseidet, és az így kapott adatok alapján naprakész árjavaslatokat tesz számodra. Az árakat kiexportálhatod, és a PriceKit felületet össze is kötheted a webáruházaddal, így az árak automatikusan frissülnek ott is.

 

Ismerd meg a PriceKit funkcióit, próbáld ki most 14 napig ingyenesen!

Kipróbálom