Amit az Amazon sikeréből e-kereskedőként tanulhatunk

Online könyvkereskedésből vált széles körű üzleti tevékenységet folytató vállalattá. Mára az e-kereskedelmi és IT szektor egyik megkerülhetetlen szereplője lett. Az Amazon sikersztorijából több dolgot is megtanulhatunk.

Mára olyan sok területen van jelen az Amazon, hogy aki nem néz alaposan utána, elsőre fel sem tudná sorolni, mi mindennel foglalkozik az 1994-ben alapított cégóriás. Online kereskedő, streaming szolgáltató, e-kereskedelmi platformot tart fenn, felhőszolgáltató egyszerre, de az ernyője alatt található olyan cég is, amelyik robottechnológia fejlesztésével foglalkozik, sőt, az Amazon elmozdult az egészségügy és gyógyszeripar irányába is. Olyan, mint egy gigantikus polip, rengeteg csáppal.

A vállalat indulásának, fejlődésének és bővülésének történetéből több dolgot tanulhatunk mi is e-kereskedőként.

 

Az Amazon indulása

Gyakorlatilag garázscégként indult: az alapító, Jeff Bezos otthagyta a munkahelyét, és létrehozott egy online könyvkereskedést. A cég a világ legnagyobb vízhozamú folyója (Amazonas) után kapta a nevét, így utal az internetes kereskedelem révén elérhető hozamra. De a név játékra is lehetőséget ad, mivel a logóban az "A"-ról a "Z"-re nyíl mutat, azt jelképezve, hogy náluk minden kapható. Mindenképpen A-val kezdődő nevet kívánt használni az alapító, hogy a névsorokban a cég elöl legyen.

Az Amazon nem ragadt le a könyveknél, a kínálatot 1998-ban bővítették audiovizuális termékekkel, CD lemezekkel, DvD-kkel, szoftverekkel stb. Közben folyamatosan növekedtek, 1997-ben tőzsdére léptek, 1999-ben, a Time magazin pedig az év emberének választotta Bezost.

 

Az Amazon terjeszkedése és fejlődése

Még a dotcom lufi 2000-es kipukkadása sem tette tönkre az Amazont (annak ellenére, hogy jócskán megérezték a válságot), még abban az évben elindították a Marketplace-t, ami ugyan kezdetben egyfajta online antikváriumként működött, majd olyan, harmadik fél által működtetett értékesítési felületté vált, amelyen különböző vállalkozások értékesíthették a termékeiket, szinte bármely kategóriában.

A jelentősebb fordulópontok közé tartozik 2007, amikor megjelent a Kindle, a saját fejlesztésű e-könyv-olvasójuk, amelyhez természetesen e-könyveket is kínáltak. 2009-ben megszerezték a Zappos nevű online cipőáruházat, 2010-ben a Quidsi nevű e-kereskedelmi vállalatot, ezzel kiterjesztették a működési területüket. 2012-ben vásárolták meg a Kiva Systems-et, ebből nőtte ki magát az Amazon Robotics, ami az Amazon gyártási és logisztikai innovációiért felel. Segítségével oldanak meg szállítási és raktározási feladatokat, emberi munka nélkül, és ők valósítanak meg minden olyan, a mesterséges intelligenciát használó technológiát, amivel automatizálhatók bizonyos folyamatok az Amazon központjaiban és raktáraiban.

Ezzel párhuzamosan IT területen is terjeszkedett a vállalat, és mára Amazon Web Services (AWS) a világ egyik legnagyobb felhő alapú tárhelyszolgáltatója. 2015-ben megszerezték az Elemental Technologies nevű céget, amivel a videószolgáltatásokat húzták be az AWS alá.

Új érdeklődési területe pedig a friss termékek házhoz szállítása, valamint az egészségügy és a gyógyszeripar.

 

Az Amazon sikerének titka

A legfontosabb tanulság az, hogy az alapító nem ragaszkodott mereven az eredeti elképzeléseihez, és nem maradt a kezdetektől 2021-ig online könyvesbolt.

A piac, a gazdasági környezet és a vásárlói igények figyelése lehetővé tette az Amazon számára, hogy mindig meglássák, milyen területen érdemes megjelenni, hol lehet bővülni, milyen pusz vagy új szolgáltatásokat érdemes indítani, mibe érdemes fektetni, hogyan lehet új vásárlói réteget megszólítani, a vevőket hatékonyan kiszolgálni, mindezt úgy, hogy az üzleti modell hosszabb távon is fenntartható legyen, a működés pedig költséghatékonnyá váljon.

A további tanulságok között szerepel a folyamatos tanulás, az alkalmazkodás, a  trendfigyelés, a fejlesztés, a lehető legtöbb folyamat automatizálása, a felhasználói és vásárlói élmény fokozása és a folyamatos átalakulás is.

A webshopok számára is ez a fajta, a valós adatokon és új információkon alapuló, a gazdasági környezethez és a vevői igényekhez alkalmazodó, korszerű technológiákat például automatizációt) beépítő stratégia jelentheti a biztonságos működés alapját.

Kapcsolódó cikkek:

Az e-kereskedelem 2022-es és jövőbeli trendjei

Milyen alkalmazások, online eszközök könnyítik meg a munkád, ha webshopot indítasz?

Így teheted pofonegyszerűvé a termékeid árazását és a konkurencia figyelését!

 

Szeretnéd megismerni a PriceKit szolgáltatásait? Próbáld ki most 2 hétig ingyenesen! 

Kipróbálom