Hogyan nyújthatsz kimagasló e-kereskedelmi élményt az adatok segítségével?

Egy e-commerce vállalkozás sikerében számos tényező közrejátszik. Többek között a termékek minősége, a releváns tartalom, a jól működő közösségi média, az okos hirdetési és árazási stratégia mind-mind sokat számít, de a kemény munka sikerének mértéke nagyban múlik azon, hogy a vásárlóid hogyan reagálnak a felsoroltakra. Ez pedig attól függ, hogy mennyire ismered jól az ügyfeleidet. Hogyan változtathatod jóról kiválóra az ügyfélélményt? Nézzünk néhány példát!

Egy kutatás szerint a fogyasztók 80%-a nagyobb valószínűséggel vásárol, ha a márkák személyre szabott élményeket kínálnak. Ehhez pedig az kell, hogy a vállalkozások okosan használják fel a vásárlók viselkedésével kapcsolatos, hozzáférhető adatokat. Ez az a szilárd alap, amelyre mind a személyre szabott kommunikáció, mind pedig az ügyfélélmény javítása épülhet.

A hirdetések személyre szabása

Az e-kereskedelmi vásárlói élmény személyre szabása manapság elengedhetetlen a sikerhez. Még az X és a millenniumi generációs fogyasztók is azt mondják, hogy szívesebben osztják meg a személyes adataikat, ha személyre szabott ajánlatokat kapnak értük cserébe.

 

A személyre szabás az e-kereskedelemben azt jelenti, hogy egyedi tartalmat és promóciókat nyújtasz a látogatóknak a viselkedésük alapján a vásárlói út során. Felhasználhatsz olyan ismereteket, mint például a demográfiai adataik, az érdeklődési körük, az életeseményeik, a viselkedési mintáik.

Érdemes odafigyelni az üzenetek összehangolására is. A hirdetések és a landoló oldal üzeneteinek összehangolása megerősíti a relevanciát és az általános üzenetet az emberek gondolataiban, ezáltal nyitottabbá válnak a vásárlásra.

Ez különösen fontos a retargeting kampányok esetében! A Merketo felmérése szerint a userek 96%-a konvertálás nélkül hagyja el a weboldalt, és akár négy újbóli látogatásra is szükség lehet ahhoz, hogy vásárlásra kerüljön sor. Éppen ezért nagyon hasznos kihasználni a személyre szabott retargeting előnyeit: például ha a felhasználó bejelentkezik, böngészik, majd elhagyja az oldalt, akkor egy retargeting kampánnyal utánanyúlhatsz. Ez a kampány/hirdetés tartalmazhat olyan termékeket, amelyek hasonlók ahhoz, amit az illető nézegetett, vagy egy kedvezménykódot kínáló e-mailt.

Felhasználóbarát weboldal

Az e-kereskedelemben az online vásárlók általában három kategóriába sorolhatók: azok, akik tudják, mit akarnak; azok, akik böngésznek; azok, akiknek segítségre van szükségük a termékek kiszűréséhez.

A közös pont mindannyiukban az, hogy könnyen navigálható felületet kell biztosítani számukra. Egy olyan weboldalt, amelyek lehetővé teszi, hogy gördülékenyen böngészhessenek a termékek között, és pontosan azt találják meg, amire szükségük van. Ahhoz, hogy ennek az igénynek a lehető legjobban megfelelj, weboldaladat kategóriák szerint kell szervezni, akárcsak egy fizikai üzletben. Szerencsére van néhány egyszerű taktika, amelyet alkalmazhat, például;

tedd egyértelművé, jól láthatóvá a keresés gombot; lásd el a megfelelő címkékkel a termékeket; győzödj meg róla, hogy mindegyiket a megfelelően kategorizáltad. Ügyelj arra is, hogy ne legyen túlzsúfolt az oldalad.

 

A weboldal személyre szabása is rendkívül fontos, ez szintén javítja a felhasználói élményt azáltal, hogy az ügyfelek igényeire és vágyaira már azelőtt reagálsz, még mielőtt megemlítenék azokat. A Hubspot szerint ugyanis a fogyasztók 91%-a szívesebben vásárol olyan márkáknál, amelyek személyre szabott ajánlásokat mutatnak nekik. Ez javíthatja a forgalmat, az értékesítést és az ügyfelek megtartását egyaránt.

Annak érdekében, hogy személyre szabott webes élményt hozz létre minden ügyfél számára, használd fel azokat az adatokat, amelyek gyűjtésére engedélyt kaptál. Ezek lehetnek a viselkedésük, a demográfiai adataik, a korábbi vásárlásaik, az érdeklődési körük, az oldalon eltöltött idő, az eszköztípus, a földrajzi elhelyezkedés stb. Természetesen nagyon hasznos, sőt, kiemelt fontosságú a buyer persona meghatározása is!

Ároptimalizálás

A Globalwebindex.com kutatásából kiderült, hogy az emberek 53%-a világszerte az ingyenes szállítás miatt vásárol online, illetve a kosárelhagyások leggyakoribb oka a plusz költségek, például a szállítási költség megjelenése.

Erre kézenfekvő megoldás lehet, ha a kiskereskedők és a az márkák áraik emelésével maguk fedezik az olyan extra költségeket, mint a szállítás. Ám az áremelést nem ajánlott megtenni a versenytársakkal kapcsolatos ismeretek nélkül, hiszen azonnal hatással lesz a piacon elfoglalt pozícióra, a vásárlói élményre és az értékesítésre is.

Nem kerülhetjük meg azonban azt a tényt, hogy az ingyenes szállítás hihetetlenül fontos a fogyasztók számára, amikor online vásárolnak. A Google Shoppingban pedig még inkább. Így ez az egyik első dolog, amivel érdemes foglalkoznod, ha a legjobb vásárlói élményt szeretnéd nyújtani.

Ehhez mérlegelheted, hogy a szállítási költséget hozzá kell-e adnod a termékek árához. De mint említettük: fontos, hogy ezt a döntést a versenytársak monitorozása alapján hozd meg!

A Google Shopping a termékek ára mellett megjeleníti a szállítási költségeket is a platformján, emellett lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy az árucikkeket ingyenes szállítás szerint szűrjék. Ez azt jelenti, hogy hiába nálad a legolcsóbb egy adott termék, a szállítási költségek miatt nem biztos, hogy nálad vásárolják meg. Ez önmagában is hangsúlyozza annak fontosságát, hogy hozzáférj a megfelelő piaci adatokhoz, valamint a konkurencia termék- és szállítási áraihoz. Lényeges azonban megjegyezni, hogy a siker nem abban rejlik, hogy a legolcsóbb vagy. Sokkal inkább abban, hogy versenyképes maradj azáltal, hogy a legjobb élményt kínálod webshopod látogatóinak, ebbe pedig beletartozik az optimális ár is. Ahhoz pedig, hogy ezt meghatározd, pontos és valós piaci ismeretekre és a versenytársak monitorozására van szükség – ebben nyújthat számodra óriási segítséget a PriceKit árazástámogató szoftvere!

Tedd zökkenőmentessé a vásárlást!

Az e-kereskedelmi élmény javítása számos különböző területet érint, beleértve a pénztári folyamatot is. Ha zökkenőmentesebb vásárlási élményt teremtesz a vevőid számára, azzal csökkentheted a kosárelhagyások számát. Például:

  • Tedd láthatóvá a kosarat minden oldalon, és engedélyezd a kosár előnézetét. Továbbá érdemes lehetőséget biztosítani a felhasználóknak arra, hogy regisztráció nélkül is vásárolhassanak. A Baymard felmérése szerint a vevők 24%-a hagyja ott a kosarát, amikor az oldal azt kéri tőlük, hogy hozzanak létre egy fiókot.
  • A digitális pénztárcák – mint például a PayPal, az Apple Pay és a Google Pay – 2020-ban a globális e-kereskedelmi tranzakciók közel 45%-át tették ki, és 2024-re várhatóan 51,7%-ra nő ez az arány.

Jöhet a meglepetés?

Az online vásárlók szeretik a meglepetéseket, már amennyiben ezek jó meglepetések és a hasznukra válnak.

Az egyik szuper meglepetés, amit kínálhatsz a látogatóknak, az a már többször is emlegetett ingyenes szállítás (a kutatások szerint az emberek több mint fele az ingyenes szállítás miatt vásárol online). Szintén népszerű ajándék a kedvezményes kupon/kuponkód, amit a csomagokhoz biztosítasz. Emellett az is jó megoldás lehet, ha a vevőnek személyre szabod a vásárlási visszaigazoló e-mailjét kapcsolódó termékekkel, szezonális kedvencekkel, a legnépszerűbb termékeiddel stb..

Turbózd fel az e-mail marketinget!

A személyre szabás az emailek esetében bőven túlmutat azon, hogy az ügyfél nevét beépíted a levelekbe. A személyre szabás, ha jól csinálod, segít többek között az impulzusvásárlások ösztönzésében és a lojalitás növelésében is.

Vásárlás előtt

Ha valaki regisztrál/fiókot hoz létre, akkor küldj neki üdvözlő e-mailt egy személyes kuponkóddal. Ha elment néhány terméket, de nem vásárol, akkor emlékeztesd, mikor az adott termékek akciósak lesznek, vagy csalogasd vissza például ingyenes szállítással. Egy retargeting kampányt is indíthatsz neki, amely hasonló árucikkeket tartalmaz, mint amiket korábban elmentett vagy keresett.

Vásárlás után

Kövesd nyomon a vevőt, hogy ellenőrizhesd, minden rendben zajlott-e. Felajánlhatsz kedvezményt a jövőbeli vásárlásokra, vagy esetleg ingyenes szállítást. Tájékoztasd a vevőt a különleges ajánlatokról, a mentett tételek állapotáról, valamint az új termékekről és szolgáltatásokról.

Ha a vásárlás nem történt meg

Küldj elhagyott kosár e-maileket, esetleg még egy kapcsolódó termékek szekcióval a levél alján. A Moosend tanulmánya szerint az elhagyott kosárról küldött e-mailek átlagos megnyitási aránya 45%. Emellett 21%-os az átkattintási arány, míg a tanulmányban nyomon követett kattintások fele vásárláshoz vezetett.

Az ilyen jellegű e-maileknek tartalmazhatnak egy kis meglepetést is, például korlátozott ideig ingyenes szállítást vagy kedvezménykódot.

 

Ne feledd: a PriceKit számos hasznos funkcióval támogatja online vállalkozásodat a profitnövelésben, többek között a versenytársak árainak monitorozásával, az automatikus árazás funkcióval vagy a dinamikus készletváltozás követéssel. Ha szeretnél többet megtudni arról, hogy miként segítheti vállalkozásodat árazástámogató szoftverünk, keress minket bizalommal!