Árazz okosan, figyeld a piaci dinamikát!
Ahhoz, hogy sikeresen boldogulj az e-kereskedelem kihívásokkal teli világában, nélkülözhetetlen a piaci dinamika vizsgálata. Ha tisztában vagy a változásaival, akkor a lehető leggyorsabban tudsz rá reagálni, így hatékonyabban veheted fel a verseny a konkurenciával.
A piaci dinamika azon tényezők összessége, amelyek hatással vannak az árképzésre, a fogyasztók és a gyártók magatartására egyaránt. Óriási hatással van az árakra, mivel befolyásolja a gazdaság keresleti és kínálati oldalát is.
Az optimális ár megtalálására többféle módszer létezik. Érdemes figyelembe venni a következőket:
Customer value, a vevő által érzékelt érték, vagyis az, hogy a fogyasztók drágának, átlagosnak vagy olcsónak érzékelik-e a termék vagy szolgáltatás árát. Mivel az e-kereskedelem dinamikája gyorsan változik, ez magával hozza azt, hogy a vásárlói szokások is változnak.
A versenytársak árazása szintén rendkívül fontos tényező. Tisztában vagy vele, hogy hogyan áraz a konkurencia? Ahhoz, hogy megértsd a stratégiájukat, következetesen nyomon kell követned az áraikat. Ha úgy árazol, hogy nem ismered a versenytársak árait, pénzt hagysz a piacon!
Ez a két tényező tehát rendkívül fontos az optimális ár meghatározása során.
Most pedig nézzük meg azokat a piaci dinamikával kapcsolatos tényezőket, amelyeket meg kell ismerned és amelyekhez alkalmazkodnod kell, hogy hatékonyan árazhass.
Térképezd fel a vásárlói szokásokat!
A vásárlók befolyásolják a piacot. Ha alacsony a kereslet, nem fogod tudni eladni a termékeidet, igaz? Ahhoz, hogy több terméket értékesíthess, pontosan meg kell határoznod a célközönségedet, ezután pedig meg kell ismerned a célközönséged vásárlási szokásait.
A nap melyik szakában vásárolnak nálad? Vagy csak nézegetik a termékeidet vásárlás nélkül? Mit vásárolnak? Kövesd nyomon a lépéseiket, és figyeld meg, hogy időről időre történik-e változás a szokásaikban.
Mivel az online vásárlás napról napra növekszik, a vevők a lehető legjobb vásárlói élményt keresik. Érdemes tehát kiemelt figyelmet fordítani arra, hogy a vásárlás folyamatát a lehető legkönnyebbé és legélvezetesebbé tedd a látogatóid számára.
Személyre szabott árazási stratégia
A vásárlók hajlandók többet fizetni azért, ami valóban értékes számukra. A titok abban rejlik, hogy megtudd, mely vásárlók értékelik igazán a termékeidet, szolgáltatásaidat. Ekkor működik a személyre szabott árképzési stratégia: találd meg azt az optimális pontot, ahol az ügyfeleid szívesen fizetnek, te pedig profitot termelsz.
A személyre szabott árképzési stratégiához részletesen ajánlott megvizsgálni ügyfeleidet, mindent, amit az igényeikről, problémáikról, viselkedésükről tudsz. Majd ezeket az információkat felhasználva olyan árat kínálhatsz, amelyről azt gondolod, hogy vásárlással végződik.
Ne feledd: a hatékony személyre szabott árazás a hűséges ügyfeleknek jobb ajánlatokat kínál, mint azoknak a klienseknek, akik még nem vásároltak nálad.
Kövesd nyomon a versenytársaidat!
Ha megfigyeled a konkurenciát, ha megérted az árazási tevékenységük mögött meghúzódó stratégiát, azzal versenyelőnyhöz juthatsz.
A versenytársaid árait két módszerrel követheted nyomon. Manuálisan, illetve szoftver segítségével.
A manuális árfigyelés óriási hátránya, hogy termérdek időt vesz el tőled és kollégáidtól. Csak egy egyszerű példával érzékeltetve: tegyük fel, hogy 50 terméket árulsz a weboldaladon, és 10 potenciális versenytársad van. Képzeld el, hogy felmész az egyikük weboldalára, mind az 50 terméknél eltöltesz mondjuk 30 másodpercet az ár kimásolásával és a táblázatodban való rögzítésével. Ez 1 versenytársnál 1500 másodpercet vagyis 25 percet jelent. Ezt felszorozzuk tízzel, és kijön a napi 250 perc, vagyis több mint 4 óra…
Az árazást támogató szoftver segítségével, amilyen a PriceKit is, rengeteg időt spórolhatsz meg, sokkal gyorsabbá és hatékonyabbá válik az árazás, hiszen az ár- és készletfigyelést automatikusan elvégzi a rendszer! Az időspórolás mellett abban is biztos lehetsz, hogy naprakész és aktuális adatokat kapsz, ez pedig kiemelten fontos az árképzésben.
Meghatározó időszakok
Black Friday, ünnepek (kiemelten a karácsony), szezonok, ki- és belistázás: ezekben az időszakokban markánsan megváltozik a kínálat struktúrája, érdemes tehát kiemelten odafigyelni rájuk. Egy egyszerű példán keresztül érzékeltetve: vegyük a ruházat kategóriáját, a tavaszi szezon beköszöntét. A tavaszi készlet feltöltésének köszönhetően jelentősen megugorhat a vásárlások száma, azaz a kereslet, ez pedig értelemszerűen erőteljes hatást gyakorol a piaci dinamikára.
Törekedj a minőségre!
A piaci dinamika szempontjából fontos tényező, és igenis sokat számít a termékeid, szolgáltatásod minősége!
Ennek oka, hogy a silány minőségű termékek miatt rengeteg ügyfelet veszíthetsz, vagyis az árucikkeid, szolgáltatásaid egyértelműen befolyásolják a márkaimidzset.
Teremts értéket, szolgáld ki minőségi módon az ügyfeleidet. Térképezd fel, hogy mik a legfőbb problémáik, és kínálj ezekre valóban hatékony, jól működő megoldást.
Alkalmazkodj a fennálló gazdasági helyzethez
Az infláció mindenkire hatással van, a magánszemélyekre, a kis- és középvállalkozásokra, valamint a nagyvállalatokra egyaránt. Ahhoz, hogy kiskereskedőként hatékonyan kezeld ezt a helyzetet, az árakat az inflációhoz kell igazítanod.
A piac monitorozása, a brand erősítése, a transzparens kommunikáció és az árazást támogató szoftver alkalmazása kiemelten hasznos lehet. Infláció és árazás: ezekre a tényezőkre kell figyelned című cikkünkben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat!