Infláció és árazás: ezekre a tényezőkre kell figyelned

Az infláció mindenkire hatással van, a magánszemélyekre, a kis- és középvállalkozásokra, valamint a nagyvállalatokra egyaránt. Ahhoz, hogy kiskereskedőként hatékonyan kezeld ezt a helyzetet, az árakat az inflációhoz kell igazítanod. Vajon mire kell figyelned az árazás kapcsán infláció idején? Cikkünkben erre a kérdésre keressük a választ.

Az infláció, az e-kereskedelmi piac jelentős mértékű növekedése, a pandémia okozta törés az ellátási láncban, a szállítási költségek növekedése mind-mind olyan tényező, amely nagy nyomást gyakorolt az e-commerce szereplőkre az elmúlt esztendőkben, és kihívást jelentett az árazásban is. Erről a témáról már részletesen írtunk tavalyi, A jelenkor árazási kihívásai –  felveszed a kesztyűt, vagy megszöksz? című cikkünkben. 

Ami bizonyos, hogy a jelenlegi helyzet megköveteli bizonyos termékeknél az árak emelését, illetve az alulárazott tételek korrigálását. Az alábbiakban az ehhez szükséges lépéseket tekintjük át.

Monitorozd a piacot!

A piac és a versenytársaid elemzése nem maradhat ki, ha jó árazási döntéseket szeretnél hozni. Vizsgáld meg a konkurencia árképzési lépéseit, mert a gyors reagálás alapvető fontosságú lehet az e-kereskedelem világában.

Egy tavaly készült felmérés szerint 2022 végére az e-kereskedelem a globális kereskedelmi forgalom 20,4%-át tette ki, szemben a bő öt évvel ezelőtti 10%-kal.

A növekvő piac és a konkurencia vizsgálata segíthet megmenteni az árrést az infláció időszakában is. Az analitikus árazási megoldások figyelembe veszik a trendeket, az árrugalmasságot, a versenytársak árait és még sok más fontos tényezőt.

Neked mi a „sztárterméked”?

Ha a legjobban teljesítő terméked, termékeid (KVI, vagyis Key Value Item) kapcsán bevezetsz egy jól működő dinamikus árazási technikát, azzal optimalizálhatod az eladásaidat és profitra is szert tehetsz. Ami fontos, hogy a legjobban teljesítő termékek árazását nem elég egyszer megcsinálni és aztán teljesen elegedni, hanem rendszeresen felül kell azt vizsgálni.

A PriceKit felhő alapú árazási döntéstámogató rendszere segít neked megállapítani azt, hogy az árak hány százalékos mozgása engedhető meg a KVI árucikkek dinamikus árazása során.

Transzparens kommunikáció

A vásárlóid megértőbbek lesznek az áremelés esetén, ha őszintén kommunikálsz az okokról. A kutatások szerint az eladó és a vevő közti megfelelő kommunikáció a hosszú és jó kapcsolat titka.

Mire figyelj?

Légy átlátható: Mondd el őszintén, hogy miért emelsz az áraidon (pl. anyagköltség növekedése és/vagy a termékminőség fenntartása). Az árváltozásról hírlevélben és a social media felületeiden is tájékoztathatod az ügyfeleidet. A transzparencia az ilyen nehéz időszakban, mint a mostani, megbízhatóvá teszi márkádat és kommunikációdat.

Ne kérj bocsánatot, ne mentegetőzz: Amikor a vásárlókat az áremelésről tájékoztatod, ne arról szóljon a teljes közlemény, hogy ezerszer leírod az infláció szót és minden második mondatban bocsánatot kérsz. A jelen helyzetben az infláció tényével mindenki tisztában van.

Az okok rövid, de udvarias közlése mellett (lásd fent pl. az anyagköltség növelés és/vagy termékminőség fenntartás) koncentrálj az árucikk, szolgáltatás előnyeinek kiemelésére, kommunikálj a termék azon pozitív tulajdonságairól, amelyekről addig esetleg kevesebb szót ejtettél, mesélj az újdonságokról.

Ha van rá lehetőséged, azt is megteheted, hogy különleges ajánlatként felkínálsz egy kis ajándékot, extra szolgáltatást a termék(ek) mellé. Ennek köszönhetően a vevő úgy érzi majd, hogy megéri számára a magasabb árat is kifizetni.

Erősítsd a brandet!

A szilárd, erős brand enyhítheti az infláció és a magas árak negatív hatásait, éppen ezért a pozitív márkaimidzs fenntartása a vásárlók szempontjából kiemelten fontos lehet.

  • A jó ügyfélszolgálat alapvető fontosságú a weboldal látogatói, vásárlói számára, tehát minden igényükre a lehető leghatékonyabban és leggyorsabban kell reagálni. Az ügyfélszolgálattal folytatott informatív és segítőkész kommunikációt követően az érdeklődő pozitívan fog viszonyulni a márkához a jövőben is.
  • Határozd meg a elvárt vevőértéket, amely magába foglalja mindazt az előnyt, amit a vásárló a terméktől, a szolgáltatástól elvár (minőség, ár, márkaimidzs stb.). Hiszen a vevők akkor keresik azt a bizonyos terméket vagy szolgáltatást, ha az megfelel az igényeiknek, szükségleteiknek. Az elvárt vevőérték meghatározásához segítségül hívhatod az ügyfélelégedettség felméréseket, kérdőíveket.

 

 

A PriceKit rendszere segít a konkurencia árainak figyelésében és a dinamikus árazásban, hogy a nagy kihívást jelentő helyzetekben is versenyképes maradj és a növekedjen a bevételed. Próbáld ki most 14 napig ingyen!

 

 

KIPRÓBÁLOM